۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۱۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85361609
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گاردین: غرب در گرفتن جان فلسطینی‌ها همدست است

۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۱۸
کد خبر: 85361609
گاردین: غرب در گرفتن جان فلسطینی‌ها همدست است

تهران-ایرنا- گاردین نوشت: کشورهای غربی در گرفتن جان فلسطینی‌ها همدست و نخبگان سیاسی و رسانه‌های آنها نیز در کابوسی که در غزه در حال رخ دادن است، شریک هستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی در یادداشتی به قلم اووِن جونز مطلب خود با طرح این سوال آغاز کرد که "جان فلسطینی‌ها تا چه اندازه ارزش دارد؟"

به نوشته این روزنامه، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته در بیانیه‌ای به مناسبت صدمین روز جنگ غزه کوچکترین اشاره‌ای به فلسطینی‌ها نکرد. این‌که سیاستمداران و رسانه‌های غربی نیز به خود زحمت ندادند تا احساسات شان را در نادیده گرفتن جان فلسطینی‌ها پنهان کنند، به همان اندازه حائز اهمیت است.

در حقیقت این‌که غرب توجهی به جان فلسطینی‌ها ندارد پدیده جدیدی نیست و تبعات آن اکنون با بروز خشونت به راحتی حس می‌شود.

نویسنده در ادامه به بی‌توجهی غرب در ۷۶ سال گذشته نسبت به آوارگی سه چهارم از فلسطینی‌ها و جان باختن خشونت بار فلسطینی‌ها اشاره کرد و نوشت اگر این بی‌توجهی نبود، بذر این اتفاقات تلخ کنونی کاشته نمی‌شد.

به نوشته گاردین، حتی قبل از آغاز دور جدید جنگ غزه نیز ۲۳۴ فلسطینی بدست نیروهای صهیونیست فقط در کرانه باختری جان باختند که بیش از ۳۶ نفر از آنها کودک بودند؛ این موضوع نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد جان فلسطینی ها ارزشی ندارد.

اگر ارزشی به زندگی فلسطینی‌ها داده می‌شد، شاید دهه‌ها اشغال، محاصره، استعمار غیرقانونی، تبعیض نژادی، سرکوب خشونت‌آمیز و کشتار جمعی هرگز اتفاق نمی‌افتاد.

بدون شک ۱۰ هزار کودکی که در معرض مرگ خشونت بار هستند یا ۱۰ کودکی که هر روز یکی یا هر دو پای خود را اغلب بدون بیهوشی از دست می دهند، احساسات قوی را بر می انگیزد و مطمئنا ۵ هزار و ۵۰۰ زن باردار که هر ماه با سزارین و بدون بیهوشی فرزند خود را به دنیا می آورند یا مرگ نوزادان به دلیل سرمازدگی یا اسهال، حس تنفر و انزجار را تحریک می کند.

در بخشی از این گزارش آمده است که بی ارزش دانستن جان فلسطینی ها در رسانه های آمریکایی و غربی فقط یک فرضیه نیست بلکه آمار نیز آن را تایید می‌کند. بر اساس تحقیق جدیدی درباره پوشش خبری رسانه های اصلی در آمریکا، برای مرگ هر صهیونیست هشت بار این موضوع رسانه‌ای می شود که ۱۶ برابر بیشتر از هر مرگ فلسطینی است.

تحلیل پوشش خبری بی بی سی توسط متخصصان نشان می دهد که به همین ترتیب نابرابری ویرانگری در استفاده از اصلاحات انسانی در رابطه با فلسطینی ها وجو ددارد و در رابطه با قربانیان صهیونیستی از اصطلاحات احساسی مانند قتل عام برای توصیف حملات حماس استفاده می شود.

نویسنده در بخشی از گزارش خود آنچه را که غرب حقوق بشر و حقوق بین المللی توصیف می کند، بیهوده توصیف کرد و غرب را به دلیل تسلیح رژیم صهیونیستی هنگام استفاده از بمب ها، گلوله ها و نابودی تسهیلات پزشکی در این منطقه مقصر و مسئول کشتار جمعی در غزه دانست و نوشت دیگر کسی به ادعای غرب درباره چنین مسائلی توجهی نخواهد کرد.

امتناع غرب از توجه به فلسطینی ها بر اساس اصول و معیارهای انسانی کابوسی را که امروز شاهد آن هستیم، اجتناب ناپذیر کرد. اکنون می توانیم شاهد باشیم که چگونه ادعاهای اخلاقی غرب برای توجیه سلطه جهانی خود، برای همیشه نابود می شود.

این که چگونه نخبگان سیاسی و رسانه ای در کشورهای غربی اقتدار اخلاقی خود را به آتش کشیدند و آن را در کنار هزاران جسد فلسطینی مدفون شده در زیر آوارها رها کردند، کمتر مورد تامل قرار گرفته است. تبعات این امر فقط زمانی درک خواهد شد که شاید دیگر دیر باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha