تصویب ۸۰۰ طرح در بنیاد ملی علم ایران/افزایش سقف حمایت‌ از پژوهش‌ها تا ۴.۵ میلیارد تومان

تهران- ایرنا- رییس بنیاد ملی علم ایران گفت: سقف حمایت از طرح های پژوهشی در این بنیاد، امسال نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته و به ۴ و نیم میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، علی محمد سلطانی امروز (دوشنبه) در پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و پارک های علم و فناوری اظهار داشت: این بنیاد نسل دوم صندوق پژوهش و فناوری کشور و مشتاق طرح های شاخص دانشگاه های کشور است.

وی در این اجلاس در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران افزود: امسال بیش از ۲۶۰۰ طرح ورودی و ۸۰۰ طرح تصویب شده داشته ایم. البته وقتی طرح ها بیشتر می شود داوری ها هم سخت گیرانه تر می شود ولی سعی داریم شاخص ترین پژوهش ها را حمایت کنیم.

سلطانی چشم انداز مطلوب طرح های پژوهشی را برشمرد و گفت: چشم انداز یا دلیل تصویب طرح ها سه مورد شامل: توسعه پژوهش های جدید علمی توسط ایرانیان، حل مساله بر اساس پژوهش و رقابت شرکت های دانش بنیان برای پژوهش و اختصاص درصدی از درآمد خود به تحقیق و توسعه است.

وی به تغییرات بنیاد علم پرداخت و گفت: سقف حمایت ها امسال نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته و سقف حمایت ها از ۱۸۰ میلیون تا ۴ و نیم میلیارد تومان رسیده است. بنیاد فراخوان هایی بر اساس اسناد بالادستی اعلام می کند، بر ماموریت گرایی دانشگاه ها نیز تاکید داریم، حمایت از شرکت های دانش بنیان در بازار و تحقیق و توسعه نیز مد نظراست که آن را به دانشگاه ها ارجاع می دهیم.

۸۰ درصد حمایت‌ها بر اساس فراخوان
وی یادآور شد: در ساختار جدید بنیاد ملی علم ۲۰ درصد حمایت ها مستمر و به صورت افقی است ولی ۸۰ درصد از حمایت ها بر اساس نیازهای کشور و فراخوان ها خواهد بود.

سلطانی تاکید کرد: برنامه ها و فراخوان های در سایت اطلاع رسانی می شود؛ برای نمونه در حوزه های انقلاب زیستی، کوانتوم و پژوهش های علوم انسانی در زمینه های وحدت ملی، هویت ملی ایرانیان، فضای مجازی و سرمایه اجتماعی فراخوان داشته ایم.

رییس بنیاد ملی علم ایران گفت: مساله مهم تاب آوری شهری با نگاه سیستمی، تدوین برنامه مساله تورم بر اساس نگاه نظام مند، جمعیت و ملاحظات مربوط به آن از دیگر فراخوان هایی است که طی سال داده ایم یا خواهیم داد.

وی یادآور شد: طرح های پژوهشی چند تخصصی هم داشته ایم که طرح ها تا سالی یک میلیارد تومان حمایت می شوند؛ ولی حداقل سه استاد برجسته از رشته های مختلف باید آن را ارائه دهند. این فراخوان هم اکنون باز است. پژوهش های عمیق شرکت های دانش بنیان شکل دیگری از حمایت های ماست. ۱۸ فراخوان در این شاخص داشتیم که ارزش کلی آنها ۵۵ میلیارد تومان است‌.

سلطانی گفت: در حوزه ماموریت گرایی دانشگاه ها نیز اگر دانشگاهی با تایید هیات رئیسه و هیات امنا ماموریتی تعیین کند از آن ماموریت حمایت می کنیم، به صورتی که استادان برجسته آن دانشگاه نیز در این طرح های ماموریت گرا حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر همکاری های بین المللی محققان ایرانی و خارجی گفت: از تحقیقات پایه و کاربردی ایران- چین، ایران- روسیه و ایران- ازبکستان تا ۵۵ میلیارد تومان حمایت شده است.

تصویب ۸۰۰ طرح در بنیاد ملی علم ایران/افزایش سقف حمایت‌ از پژوهش‌ها تا ۴.۵ میلیارد تومان

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha