لوایح عوارضی کرمان در انتظار بررسی بدون چالش

کرمان- ایرنا- شهرداری کرمان مانند تمام کلان شهرها سه ماه آخر سال درگیر بودجه و تهیه و تنظیم لوایح عوارضی می‌شود تا بتواند هم تایید شورا را بگیرد و هم سال مالی خوبی برای اجرای پروژه‌ها داشته باشد، موضوعی که رییس کمیسیون بودجه شورای این شهر با اشاره به آن گفت که عمده بحث در مورد لوایح است و امسال می‌خواهند با کمترین سطح از چالش این لوایح را بررسی کنند.

به گزارش ایرنا، شهرداری‌ها به‌عنوان موثرترین نهاد شهری که وظایف و خدمات گسترده‌ای را برعهده دارند و در عرف جهانی مظهری از دولت های محلی شناخته می‌شوند به علت رفع نیازهای گسترده و منابع محدودی که در دسترس آن هاست ناگزیر به مدیریت منابع مالی هستند و این موضوع وجود بودجه و لوایح عوارضی را اجتناب ناپذیر کرده است؛ این ۲ از مهمترین ابزارها در مدیریت مالی شهرداری هستند.

مراحل بودجه‌ریزی و تصویب لوایح عوارضی در شهرداری ها نیز همانند دولت از زمان شروع تا پایان دارای چهار مرحله است، به این صورت که نخست دستورالعمل تهیه و تنظیم در قالب وظایف کلی از سوی وزارت کشور گردآوری، سپس در هر شهرداری مطابق با این دستورالعمل مبلغ و میزان مخارج اجرای تمامی خدمات و فعالیت هایی که باید در طی سال انجام شود تخمین زده و درآمدهای لازم برای تامین این هزینه ها پیش‌بینی می‌شود، بعد از آن بودجه تنظیم و لایحه بررسی شده تسلیم مرجع تصویب کننده یعنی شورای اسلامی می شود.

البته اهمیت موضوع بودجه در یکصدو سی و چهارمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان طی روز دوشنبه دوم بهمن امسال نیز مطرح شد و حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای شهر گریزی به موضوعات جاری بین شورا و شهرداری زد و از لوایح عوارضی و بودجه گفت و تاکید کرد: در آستانه روزهای پایانی سال هستیم و کار مشترک بین شورا و شهرداری در مورد لوایح عوارضی و بودجه سال ۱۴۰۳ وجود دارد.

وی اظهارداشت: اینک لوایح عوارضی از سوی شهرداری به شورا ارائه شده است که به طور قطع بعد از جلسه امروز کار بررسی این لوایح آغاز خواهد شد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای شهر کرمان بیان کرد: از این منظر که این لوایح مبنای اخذ درآمدهای شهرداری هستند لازم خواهد بود دوستان ما در شهرداری با تمرکزی همه جانبه در همه سطوح کمک کنند تا بتوانیم تا ۱۵ بهمن این لوایح را بررسی کنیم.

چناریان تاکید کرد: عمده بحث ما در مورد لوایح عوارضی مربوط به لوایح حوزه شهرسازی است و امسال می‌خواهیم با کمترین سطح از چالش و تنش این لوایح را بررسی کنیم.

به گزارش ایرنا بررسی و اجرای لوایح عوارضی شهرداری کرمان طی ۲ سال اخیر خبرساز بوده و حتی برخی اعضای شورا مدعی بودند که نحوه محاسبه نیز گاه خارج از موارد قانونی بوده است.

محمدرضا کُمساری نایب رییس شورا نیز در همین زمینه خطاب به شهردار منتخب کرمان گفت: اینک در شهرداری به جز آماده‌سازی شهر برای عید نوروز هیچ فعالیتی مهم‌تر از بودجه سال ۱۴۰۳ نداریم؛ درخواست داریم شهردار منتخب روی بودجه تمرکز و تک به تک و خط به خط بندهای آن را بررسی کند چون این بودجه زمانی تهیه شده که وی هنوز شهردار منتخب نشده بود؛ لذا اگر ملاحظه یا نظری در قسمت های مختلف وجود داشت اعمال شود تا سال آینده شاهد این نباشیم که پیوست‌های بودجه بیاید یا اولویت‌ها بخواهد تغییر کند.

بازهم دردسرهای اجرای فیبر نوری

لوایح عوارضی کرمان در انتظار بررسی بدون چالش

اما نحوه اجرای پروژه فیبر نوری در شهر کرمان نیز یکی از پُرچالش ترین موضوعات این نشست علنی شورا بود؛ نایب رییس شورای شهر کرمان به تلخی اجرای بعضی از پروژه‌ها در اذهان مردم کرمان اشاره کرد و گفت: پروژه فیبر نوری یک اقدام بسیار خوب از سمت استان برای شهر کرمان بوده است ولی اینقدر بد روند اجرای این پروژه جمع شد که متاسفانه به جای اینکه مردم به نیکی از این خدمت یاد کنند هر روز با ما تماس می‌گیرند و آمار تصادفی‌ها، دست و پا شکستگی‌ها و آسیب به خودروها را می‌دهند.

وی ادامه داد: گلایه بسیار شدیدی از متولیان اجرای پروژه فیبر نوری چه شرکت های‌وب و چه اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات استان دارم؛ متاسفانه این کار درستی نیست که مساله را از دوش خود بر می‌دارند و بر دوش شهرداری می‌گذارند.

کمساری اظهارداشت: طبق توافق صورت گرفته بنا بوده تمام حفاری‌های انجام شده با بتن پُر و پنج سانتی‌متر مانده به آسفالت تحویل شهرداری شود اما به تعهدات خود عمل نکردند.

وی کرمان بیان کرد: شهرداری می توانست دست روی دست بگذارد و بگوید خود متولیان این پروژه، کار را انجام بدهند یا خودش اقدام کند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

بی‌تعهدی متولیان اجرای پروژه فیبر نوری

لوایح عوارضی کرمان در انتظار بررسی بدون چالش

نایب رییس شورای شهر گفت: آقایان(شرکت های‌وب و اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات) افرادی که شاکی هستند را از در خانه خودشان دور می‌کنند با این عنوان که شهرداری تا پول آسفالت، حفاری و فلان را نگیرد مجوز نمی‌دهد؛ در حالی که این دُرست نیست، در این پروژه فیبر نوری شهرداری تاکنون هیچ پولی نگرفته و در قالب مشارکت تعریف شده که براساس آن بحث آماده‌سازی آسفالت برعهده شرکت بوده و به دلایل مختلفی از زیر انجام این داستان شانه خالی کرده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه در این زمینه از سوی متولیان پروژه بی تعهدی و بی‌مسئولیتی اتفاق افتاده است، ادامه داد: اینکه برنامه زمان‌بندی داده‌اند که تا پایان فروردین‌ماه این حفاری‌ها جمع شود که حداقل برای بنده در شورای شهر قابل قبول نیست و درخواست دارم حرکت جهادی در این راستا صورت گیرد چون جان مردم از همه چیز مهمتر است.

رشد ۳۰ درصدی سوانح شهری

کمساری افزود: اینکه چهره شهر را خراب کرده‌اند و به مال‌ مردم آسیب زده می شود یک طرف موضوع است اما جان مردم از همه چیز مهم‌تر است و ما به دلیل همین حفاری‌ها افزایش ۳۰ درصدی تصادفات در سطح شهر کرمان را شاهد هستیم.

نایب رییس شورای شهر کرمان خطاب به محسن تویسرکانی شهردار منتخب کرمان در این بخش گفت: به منظور رفع مشکلات ناشی از حفاری‌های اجرای پروژه فیبر نوری در سطح شهر حتی می توان از ظرفیت شهرداری‌های اطراف کرمان نیز کمک گرفت؛ به طور مثال در زمان سیل، شهرداری کرمان به کمک شهرداری رفسنجان رفته بود و اکنون هم می تواند این اتفاق در سطح شهر کرمان رخ دهد.

لوایح عوارضی کرمان در انتظار بررسی بدون چالش

فضاسازی برای شهدای ۱۳ دی کرمان

لوایح عوارضی کرمان در انتظار بررسی بدون چالش

نبود فضاسازی مناسب برای شهدای حادثه ۱۳دی در کرمان نیز یکی از دیگر موضوعات یکصد و سی و چهارمین نشست علنی شورای شهر کرمان بود، موضوعی که نایب رییس شورای اسلامی شهر، شهرداری را مقصر این کم کاری دانست و گفت: در بحث فضاسازی برای شهدای حادثه ۱۳ دی‌ماه کرمان شهرداری کم‌کاری کرده است در حالی که در شورا مصوب کردیم ۲ میدان برای این شهدا آذین‌بندی و تصاویرشان نصب شود.

وی ادامه داد: زمانی می توانیم از کشور توقع داشته باشیم که به بحث فضاسازی برای شهدای حادثه ۱۳ دی کرمان بپردازد که خودمان در این شهر ابتدا به این موضوع ورود کرده باشیم.

کمساری بیان کرد: در تهران میدانی را برای شهدای کرمان حجله بستند اما در کرمان خبری نیست؛اگر متولی بخش فرهنگی یا روابط عمومی شهرداری است ما از آنان گلایه داریم.

وی تاکید کرد: باید در بحث فضاسازی برای شهدای حادثه ۱۳ دی کرمان شهرداری فعالانه تر قدم بردارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha