۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۱۴
کد خبر: 85361907
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقیمی:

مدیریت پژوهش باید از سایر حوزه‌ها جدا شود

۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۱۴
کد خبر: 85361907
مدیریت پژوهش باید از سایر حوزه‌ها جدا شود

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه تهران گفت: در حوزه پژوهش و فناوری باید از قوانین بروکراتیک فاصله بگیریم و مدیریت پژوهش را از سایر حوزه‌ها جدا کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سید محمد مقیمی امروز (دوشنبه) در پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور در مورد موضوع مدیریت پژوهش‌ و فناوری گفت: مدیریت نهادهای پژوهش و فناوری و گروه‌های تحقیقاتی، الگوهای مدیریت ویژه می‌طلبد.

وی با اشاره به تفاوت مدیریت نهادهای پژوهشی با مدیریت سایر بخش‌ها اظهار داشت: در نظام آموزش عالی در سطح کلان این تصور وجود دارد که نحوه مدیریت اجرایی در نهادهای بروکراتیک باید با مدیریت یک نهاد تحقیقاتی یکسان باشد.

رییس دانشگاه تهران بیان کرد: امروزه مدیریت دانشگاهی به عنوان یک حرفه مطرح شده است و مدیران حرفه‌ای ولو اینکه عضویت رسمی در آن دانشگاه نداشته باشند، به عنوان مدیران دانشگاه‌های نسل سه و چهار انتخاب می شوند.

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر تفاوت حوزه پژوهش، افزود: باید اقداماتی انجام دهیم که مدیریت پژوهش را از سایر حوزه‌ها جدا کنیم.

مقیمی گفت: برخلاف حوزه آموزش که بیشتر قوانین و مقررات در آن مهم است، مدیریت نهادهای پژوهشی باید به جای سبک دستوری به سمت سبک‌های ترغیبی حرکت کند. در حوزه پژوهش و فناوری باید از قوانین بروکراتیک فاصله بگیریم.

وی افزود: فرآیند پژوهش نمی‌تواند گام‌های از پیش تعیین شده باشد. چون هر پروژه هر فرد و هر موضوع ویژگی‌های خاص خود را دارد و انعطاف باید بیشتر باشد.

رییس دانشگاه تهران درباره چرخه منابع مالی در پژوهش نیز اظهار داشت: در چرخه منابع مالی پژوهش همیشه فدای مسائل فوری و ضروری دانشگاه می‌شود. چون درآمد حاصل از کارهای پژوهشی وارد خزانه شده و پس از پرداخت موارد ضروری به پژوهشگران پرداخت می‌شود. این موضوعی است که شاید با یک سازوکار ساده حل شود. امثال این قوانین کاغدبازی در پژوهش زیاد است و باید رفع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha