۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۰۵
کد خبر: 85361938
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روایت «فارن افرز» از شکست اوکراین در جنگ‌های پهپادی

تهران-ایرنا- مجله «فارن‌افرز» در تحلیلی نوشت: روسیه از اواخر سال ۲۰۲۲ از ترکیب پهپادهای جاسوسی اورلان-۱۰ و تهاجمی لانست برای حمله به جنگ‌افزارهای اوکراین استفاده کرده و در حال حاضر کی‌یف هیچ ترکیب پهپادی برای مقابله با این سیستم دوگانه مسکو را ندارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این پایگاه تحلیلی آمریکایی، روسیه صنعت دفاعی خود را با توجه به موضوع جنگ تنظیم کرده و هزینه‌های نظامی کنونی این کشور را به بیش از دو برابر قبل از جنگ رسانده است. در همین راستا مسکو هزاران هواپیما بدون سرنشین (پهپاد) با قابلیت‌های جدید برای هدف قرار دادن پدافندهای گران‌قیمت عرضه شده توسط غرب به کی‌یف را به آسمان فرستاده است.
فارن افرز افزود: اوکراین و متحدانش برای تضعیف برتری روسیه در این مرحله از جنگ، نه تنها باید تولیدات دفاعی خود را افزایش دهند، بلکه باید برای توسعه و گسترش فناوری‌هایی که می‌تواند با پهپادهای جدید قدرتمند روسیه مقابله کند، سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام دهند. اخیرا کی‌یف مزیت‌های قبلی خود را در جنگ‌های پهپادی از دست داده و نیروهای روسی توانسته‌اند در بسیاری از تاکتیک‌هایی که اوکراین در تابستان در آن پیشگام بود، از جمله انجام حملات هماهنگ بزرگی که از چندین نوع پهپاد استفاده می‌شد، دست برتر را داشته باشند.

این مقاله با اشاره به دست برتر روسیه در جنگ‌های پهپادی نوشت: در عین حال که ترکیب اورلان- لانست در نبرد میان دو کشور تعیین‌کننده شده، توانایی‌های برتر روسیه در جنگ الکترونیک به آن اجازه می‌دهد سیگنال‌های بین پهپادهای اوکراینی و خلبانان آن‌ها را مختل و جعل کند. اگر اوکراین بخواهد پهپادهای روسی را خنثی کند، نیروهایش به این توانایی‌ها نیاز خواهند داشت. تنها تعداد محدودی از یگانهای نظامی و امنیتی اوکراینی تجهیزات پارازیت را از تامین‌کنندگان آمریکایی یا استارت آپ‌های داخلی تامین کرده‌اند.
نکته مهم دیگری که فارن افرز در این تحلیل به آن پرداخت پیش‌بینی در مورد روند سخت درگیری برای اوکراین طی چند ماه آینده است. اقتصاد جنگی تاب‌آور روسیه و افزایش تولید مواد همراه با عدم اطمینان در مورد حمایت مستمر غرب از اوکراین - به‌ویژه در سال انتخاباتی ایالات متحده - به مسکو این توانایی را می‌دهد تا با قدرت بیشتری در میدان جنگ ظاهر شود.

بر اساس این مقاله می‌توان انتظار داشت در آینده روسیه و اوکراین بیشتر بر حذف تسلیحات یکدیگر و شرکت در نبردهای پهپاد در برابر پهپاد تمرکز کنند.

این رسانه آمریکایی افزود: هم اروپا و هم ایالات متحده، از تداوم جنگ میان روسیه و اوکراین خسته شده‌اند و کارزار حمایت از اوکراین در غرب کم‌کم در حال تضعیف است. کاهش کمک‌های مالی و نظامی غرب می‌تواند بن‌بست شکننده درگیری را تحت تاثیر قرار دهد. روسیه دارای ذخایر مهمات و خطوط تولید کافی برای ادامه جنگ برای حداقل یک سال دیگر است. اگر اوکراین بخواهد برای ادامه درگیری در آینده برنامه‌ریزی کند، باید همچنان از غرب کمک بگیرد. از طرفی اوکراین به موشک‌های ضدهوایی و تهاجمی برای حمله به اهداف هوابرد با حرکت سریع نیاز دارد. با درک این موضوع که تسلیحات متکی به GPS آمریکا ممکن است در مقابل توان جنگی الکترونیک روسیه به خوبی مقاومت نکنند، اوکراینی‌ها باید به دنبال پهپادهای پیشرفته و مقاوم در برابر پارازیت هم باشند.

فارن افرز در پایان نتیجه‌گیری کرد: اوکراین تنها با سیستم‌های تسلیحاتی بیشتر و بهتر - اعم از تهاجمی و تدافعی - می‌تواند وضعیت را در میدان جنگ تغییر دهد و پر کردن این شکاف در نوآوری و تدارکات مستلزم حمایت مالی و فنی پایدار از سوی متحدان کی‌یف است. برای جلوگیری از یک جنگ طولانی، غرب باید از یک سو به تامین نظامی اوکراین ادامه دهد و از سوی دیگر با تلاش دیپلماتیک از آوردن طرفین به میز مذاکره حمایت کند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha