سفر بحث‌برانگیز مقام‌های آمریکایی به اکوادور

تهران- ایرنا- همزمان با گسترش موج خشونت در اکوادرو، هیاتی از مقام‌های آمریکایی با ادعای «تقویت همکاری امنیتی دوجانبه» باوجود سوء ظن و تردیدها از اهداف واقعی واشنگتن، به این کشور آمریکای جنوبی سفر خواهند کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، سفارت آمریکا در اکوادور اعلام کرد: هیاتی برای شنیدن و بررسی گزینه‌ها برای شتاب بخشیدن به روند همکاری امنیتی دوجانبه و تحلیل رویکردهای مشترک مقابله با تهدیدهای ناشی از سازمان‌های جنایی فراملی از اکوادور بازدید خواهد کرد.

این بازدید از امروز ۲۲ تا ۲۵ ژانویه (دوم تا پنجم بهمن ماه) انجام خواهد شد. این هیات متشکل از فرماندهی جنوبی ایالات متحده (Southcom) و با حضور شخص لورا ریچاردسون (Laura Richardson) رئیس این نهاد است.

طبق داده‌های سفارت آمریکا در اکوادور، همکاری امنیتی میان واشنگتن و کیتو، تبادل اطلاعات برای مبارزه با سازمان‌های جنایتکار فراملی و اجرای رزمایش‌های دوجانبه را شامل می‌شود.

همچنین سایر تعهدات دوجانبه بر تبادل تجربیات، کنفرانس‌ها و رویدادهای آموزشی در زمینه آمادگی در برابر بلایا، دفاع سایبری، همکاری فضایی، امنیت دریایی، هوانوردی، حقوق بشر، ارتباطات و لجستیک متمرکز است.

در پنج سال گذشته، نرخ قتل در اکوادور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، از ۶ به ۴۶ نفر در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

بر اساس شاخص جهانی جرائم سازمان‌یافته، اکوادور از یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه آمریکای لاتین، به یازدهمین کشور با بالاترین میزان جرم و جنایت در جهان، سومین کشور در آمریکای جنوبی و چهارمین کشور در کل قاره تبدیل شده است.

خشونت حتی در نظام دموکراتیک اکوادور رخنه کرده است و پیش از انتخابات ریاست جمهوری اکتبر ۲۰۲۳، یکی از نامزدها به قتل رسید. شخص دنیل نوبوآ رئیس‌جمهوری فعلی اکوادور نیز که عمر ریاست او به سختی به ۲ ماه می‌رسد، تهدیدهایی از سوی گروه‌های جنایتکار دریافت کرده است و با پوشیدن جلیقه ضد گلوله در رویدادهای عمومی حاضر می‌شود.

نوبوآ چهارشنبه گذشته اعلام کرد که با کمال میل همکاری آمریکا برای مبارزه با جنایت‌های سازمان‌یافته در چارچوب «درگیری مسلحانه داخلی» حاکم بر این کشور را خواهد پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، شماری از تحلیلگران هشدار داده‌اند که بحران امنیتی اکوادور و اعلام درگیری مسلحانه داخلی می‌تواند فرصتی برای آمریکا برای تعمیق حضور نظامی خود باشد.

اکوادور که با بدترین بحران امنیتی خود با صدها کشته، شورش در زندان‌ها و حملات انفجاری دست و پنجه نرم می‌کند، به تازگی با چالش جدی فعالیت و شورش حدود ۲۰ گروه قاچاق مواد مخدر مواجه شده است.

دولت دنیل نوبوآ رئیس‌جمهوری جوان اکوادور، جنگ علنی علیه این گروه‌های غیر قانونی اعلام کرده و نیروهای نظامی را برای مهار هجوم باندهایی که در عمل کنترل زندان‌ها را به دست گرفتند، به کار گرفته است.

مقام‌های این کشور، فقط در روز گذشته (یکشنبه) ۶۸ مرد مسلح را دستگیر کردند که درصدد تصرف یک بیمارستان برآمدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha