۲ هزار و ۳۰۰ سروده داخلی و خارجی به کنگره بین‌المللی ایثار رسید

شیراز - ایرنا - مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس گفت: ۲ هزار و ۳۰۰ اثر داخلی و خارجی به دبیرخانه کنگره بین المللی شعر ایثار رسید.

سردار ابراهیم بیانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: یکی از موثرترین رویدادهای فرهنگی امسال فارس کنگره بین المللی شعر ایثار است که از ۱۲ آذر ماه با پیش کنگره بین‌المللی شب شعر غزه با حضور شاعرانی از هفت کشور دنیا آغاز شده است.

وی افزود: در این پیش‌کنگره بین‌المللی که با استقبال گرم شیرازی‌های فرهنگ‌دوست همراه بود، شاعرانی از ایران، هند، نپال، عراق، لبنان، فلسطین و ترکیه درباره جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم شعرخوانی کردند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با اشاره به برپایی این پیش‌کنگره بین‌المللی در شیراز، جهرم و آباده، اضافه کرد: برپایی شب شعر غزه در هفت شهرستان فارس برنامه ریزی شده و در روزهای آینده کازرون، فسا استهبان و باردیگر شیراز میزبان پیش‌کنگره بین‌المللی شعر ایثار هستند.

بیانی عنوان کرد: اشعار ارسال شده در پنج قالب کودک و نوجوان، سرود، ترانه و تصنیف، نو و نیمایی، کلاسیک و شعر بلند یا منظومه سروده شده است.

وی درباره محورهای موضوعی کنگره بین‌المللی شعر ایثار گفت: این رویداد ادبی در ۹ موضوع شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان، زیست شهیدانه و ایثار اجتماعی، شهدای غزه و جبهه مقاومت، شهدای امنیت، جهاد علمی و جهاد تبیین، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم، شهدای غریب، اسارت و غواص، فرهنگ شهادت و ایثار و رسالت امروز و افق ینده، مادران، همسران و همسران شهدا و جانبازان و شهدا، جانبازان و ایثارگران فارس و شهدای شاهچراغ برگزار شده که هر یک از منظری نیازمند پرداخت و فرهنگ‌سازی است.

بیانی اظهار کرد: ایثار اجتماعی در هنگام وقوع بلایای طبیعی و همه‌گیری بیماری‌های واگیر از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با ابزار شعر توجه مردم رابه آن معطوف کرد، استادگی جانانه جبهه مقاومت در برابر جبهه مقاومت که جانانه در برابر جبهه استکبار جای توجه و فرهنگسازی به موضوع شهدای غزه و جبهه مقاومت دارد و نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در همگرایی و ایجاد وحدت میان جبهه مقاومت و نقش شهدای حرم در مقابله باناامن‌سازی آسیا و سپس دنیا از سوی گروه‌های تکفیری بویژه داعش، اهمیت پرداختن ویژه به موضوع شهید قاسم سلیمانی و شهدای حرم را ضروری کرده است.

به گفته او بیان ایثارگری‌های شهدای اسارت و غواص کشور در برابر سفاکان بعضی و ایثار همسران و مادران شهدا در هنگام حضور آنها در جبهه به زبان شعر برای انتقال آن لازم است و از آنجا که فرهنگ ایثار و شهادت جامعه را زنده نگاه می‌دارد، و از بیخیالی و بی‌تفاوتی دور می‌کند به موضوع فرهنگ شهادت و ایثار؛ رسالت امروز و افق آینده به صورت مستقل نگاه شده است.

۲ هزار و ۳۰۰ سروده داخلی و خارجی به کنگره بین‌المللی ایثار رسید

جایزه‌ای در تراز بین‌المللی

بیانی با اشاره به دریافت ۲ هزار و ۳۰۰ سروده داخلی و خارجی در کنگره بینالمللی شعر ایثار گفت: هم‌اکنون داوران کشوری در حال ارزیابی آثار ارسال شده در سه بخش اصلی (ویژه شاعران سراسر ایران باهمه زبان‌ها و گویش‌ها)، بخش بین‌الملل (ویژه شاعران خارجی) و بخش ویژه (شاعران جامعه شاهد و ایثارگری) هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس اعلام کرد: جایزه برگزیده نخست برگزیدگان هر قالب شعری ۲۰۰ میلیون ریال، نفر دوم ۱۴ میلیون ریال و نفر سوم هشت میلیون ریال است.

وی توضیح داد: این هدایا بر اساس عرف بین المللی تعیین شده و جوایز بر اساس این عرف معادل سازی شده است.

آیین اختتامیه هشتمین کنگره شعر ایثار ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه به میزبانی شیراز برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha