۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۳۶
کد خبر: 85361993
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقابله با نفوذ چین و روسیه، محور سفر بلینکن به آفریقا

تهران- ایرنا- آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیروز/یکشنبه نیویورک را به قصد دیدار از چهار کشور آفریقایی و با هدف تثبیت جایگاه آمریکا در مقابله با نفوذ چین و روسیه در قاره سیاه ترک کرد.

به گزارش ایرنا از سی‌ان‌ان، دولت بایدن با هدف تثبیت جایگاه خود و مقابله با نفوذ چین و روسیه در قاره آفریقا، وزیر خارجه خود را راهی کیپ ورد (جمهوری دماغه سبز)، ساحل عاج، نیجریه و آنگولا از مجموعه کشورهای آفریقایی کرد.

این سومین سفر خارجی آنتونی بلینکن در سال جاری میلادی است که در بحبوحه تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به غزه، حملات موشکی نیروهای یمنی به کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی حامل کمک‌های تسلیحاتی به اسرائیل در دریای سرخ و ورود جنگ اوکراین به سومین سال درگیری‌ها، صورت می‌گیرد.

مت میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این سفر را بسیار مهم و آفریقا را «نیازمند مداخله آمریکا» توصیف کرد. مولی فی، دستیار وزیر خارجه در امور آفریقا نیز این سفر را دارای اهداف «آینده‌نگرانه» توصیف کرده است.

براساس این گزارش، قرار است بلینکن در این سفر به مسائل اقتصادی و امنیتی ازجمله فعالیت گروه‌های تروریستی در ساحل عاج، و کودتای نظامی ماه اوت نیجر و برکناری رئیس‌جمهوری سابق این کشور بپردازد.

سفر بلینکن به نیجریه نیز تنها چند روز پس از توافق حکومت نظامی این کشور برای گسترش روابط با روسیه رخ می‌دهد.

فی با اشاره به اینکه دولت آمریکا مخالفتی با روابط چندجانبه کشورها ندارد، گسترش روابط نیجریه با روسیه را عامل «بسیار پیچیده شدن» شرایط خواند.

در عین حال، او با انکار انجام این سفر با هدف رقابت با چین و روسیه، مدعی شد که «رقابتی» دانستن این سفر تصویری غلط است که رسانه‌ها سعی در القاء آن دارند.

او در ادامه با اشاره به گسترش بحران در کشور آفریقایی مالی و کشته شدن غیرنظامی‌ها در آن، این امر را به اقدام مشابه حکومت نظامی این کشور برای پایان دادن به قرارداد همکاری با سازمان‌های نظامی فرانسوی و دعوت به همکاری این کشور از سازمان‌های نظامی روسی نسبت داد.

اوگه اونوبوگو، مدیر برنامه آفریقای مرکز ویلسون نیز در اظهارنظری مشابه گفت که نفوذ گسترده روسیه در قاره آفریقا به‌واسطه «بهره‌برداری» از شرایط وخیم شهروندان این کشورها میسر شده است. او همچنین خواستار توجه دولت آمریکا و وزیر خارجه این کشور به شرایط مردم این قاره در سفر جاری شد.

سفر بلینکن به آفریقا ضمناً با فاصله کوتاه از سفر دیپلمات ارشد چینی، ونگ یی صورت می‌گیرد.

اونوبوگو نیز بار دیگر با انکار ماهیت رقابتی این سفر، بر اهمیت نگاه «استراتژیک» و بهره‌مند شدن از فرصت‌های «سرمایه‌گذاری» در این قاره هم‌زمان با دولت‌های چین و روسیه تأکید کرده است.

این سفر، چهارمین سفر بلینکن به قاره آفریقا به‌عنوان وزیر خارجه است. دیدار بایدن از این قاره نیز قرار است با تأخیر یک‌ساله در سال جاری انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha