۳ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۱۱
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85362613
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حل مشکلات پرستاران نیازمند توجه ویژه مسوولان

۳ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۱۱
کد خبر: 85362613
حل مشکلات پرستاران نیازمند توجه ویژه مسوولان

زنجان - ایرنا - پرستاران قشری مهم در حوزه درمان هستند و حل مشکلات آنها نیازمند توجه ویژه مسوولان است و بی توجهی به مطالبات آنان تاثیر منفی در خدمات دهی این گروه بر جای می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پرستاری از جمله مشاغل سخت و طاقت فرسا و با شیفت های طولانی است که اگر عشق و علاقه، پشتکار و همدلی در آن نباشد فعالیت در این شغل میسر نیست.

پرستاران از جمله گروه های حساس درمانی در بیمارستان ها هستند که با نگاهی به دوران شیوع کرونا می توان به جانفشانی و ایثارگری این قشر پی برد که به رغم محدودیت ها و فشار مضاعف کاری نقش پررنگی در مقابله با کرونا داشتند.

حال این قشر با مشکلات متعددی از قبیل اجرا نشدن مطلوب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، بی بهره بودن از خدمات رفاهی و ناکافی بودن دریافتی ها مواجه هستند.

به اعتقاد فعالان این عرصه، شیفت های کاری زیاد با میزان حقوق واریزی چندان همخوانی ندارد که این موضوع موجب بی انگیزگی پرستاران می شود.

خبرنگار ایرنا برای بررسی این مشکلات با بهنام فتاحی نایب رییس سازمان نظام پرستاری استان زنجان گفت و گو کرده است.

حل مشکلات پرستاران نیازمند توجه ویژه مسوولان

ایرنا: در زمان حاضر چه تعداد پرستار در استان فعالیت می کنند؟

سازمان نظام پرستاری استان شامل فوریت های پزشکی، هوشبری، اتاق عمل، بهیار و پرستاران با برگزاری انتخابات در مهرماه امسال به دوره ششم رسید.

هم اکنون سه هزار و ۸۰۰ نیروی پرستار با احتساب فوریت های پزشکی و بخش خصوصی در استان فعالیت می کنند، متاسفانه پس از دوران کرونا تعدادی از شاغلان این بخش به ویژه در بیمارستان های تحت پوشش علوم پزشکی زنجان با سپری شدن طرح خود بیکار شدند درحالیکه قول مساعد داده شده بود چنین مشکلی ایجاد نخواهد شد و نیروهای مشغول در دوران کرونا در قالب های مختلف به کار گرفته می شوند.

با پیگیری صورت گرفته در سال جاری ۶۰ پرستار به صورت شرکتی جذب شدند اما هنوز مشکلاتی وجود دارد.

تاخیر در پرداخت کارانه پرستاران به مدت ۱۳ ماه مشکلاتی را برای این قشر در استان ایجاد کرده است که از جمله اتفاقات نادر در کشور محسوب می شود در حالیکه تعرفه های مربوط به پزشکان و گروه های زیر مجموعه آن تاخیری چهار ماهه دارد اما تاخیر پرداختی ها برای این قشر بیش از حد انتظار است.

همچنین قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که از سال ۱۴۰۰ رنگ اجرایی به خود گرفت پرداختی های آن از سال گذشته آغاز و فقط برای پنج ماهه ۱۴۰۱ آن هم به صورت علی الحساب واریز شد.

به اذعان متولیان سازمان نظام پرستاری، زنجان از جمله معدود استان هایی است که در این زمینه عقب ماندگی دارد.

حل مشکلات پرستاران نیازمند توجه ویژه مسوولان

ایرنا: میزان کمبود پرستار در استان چقدر است؟

کمبود پرستار در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زنجان موجب افزایش ساعت کاری شده و هر رقم ساعت اضافه کاری بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار ریال متناسب با حکم کاری تعیین شده است.

هر شیفت پرستاری ۶.۵ ساعت است، که با احتساب این ساعت رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال می شود که رقم بسیار ناچیزی است.

متاسفانه کمبود پرستار به تعطیلی بخش هایی نظیر بخش پیوند کلیه بیمارستان آیت الله موسوی زنجان منجر شده و حتی افتتاح بخش های جدید را نیز با معضل جدی مواجه کرده است.

در زمان حاضر برای جبران کاستی ها و فعالیت در بخش جدید از هر بخش ۲ پرستار کم می کنند که خود فشار بیشتری را به پرستاران وارد می کند.

هم اکنون پرستار بومی در مقایسه با قبل کمتر شده و کمبودها به وضوح مشخص است.

افزایش نیافتن مبالغ رفاهیات و اجرای تمامی بندهای آن نظیر حق مسکن و ایاب و ذهاب از دیگر معضلات این قشر است، به عنوان مثال حق مسکن این قشر یک میلیون ریال اعلام شده که بسیار ناچیز است.

اجرای دستورالعمل هدیه های مناسبتی نیز چندان شامل حال این گروه نمی شود؛ به عنوان مثال مقرر بود امسال در روز پرستار هدیه ۱۰ میلیون ریالی پرداخت شود که فقط سه میلیون ریال پرداخت شد البته این میزان با توجه به هیات امنایی بودن دانشگاه ها متغیر است اما کمترین آن به استان زنجان اختصاص داشت.

حل مشکلات پرستاران نیازمند توجه ویژه مسوولان

ایرنا: آیا دریافتی پرستاران با شیفت های آنها همخوانی دارد؟

پرستاران با شیفت های به طور میانگین ۲۸ تا ۳۲ روز حقوق پایینی را دریافت می کنند، در واقع این قشر زندگی خود را فدای بیمارستان کرده اند.

این گروه بسیار زحمتکش بوده و با وجود تاخیر در پرداختی های کارانه عاشقانه سرکار خود حاضر می شوند اما ادامه همین روند به استعفای تعدادی از آنها منجر شده است.

برخی از پرستاران درصدد ارتقای دانش خود با هدف مهاجرت به کشورهای دیگر هستند ولی نمی توان آمار دقیقی از تعداد مهاجرت ها ارائه کرد.

با توجه اینکه شمار پرستاران خانم نسبت به مرد بیشتر است در بخش های ارتوپدی و جراحی مردان و اورژانس نیاز به پرستار مرد بیشتر احساس می شود و به پرستاران مرد به دلیل کم بودن آنان و اینکه نقش مهمی در کارهایی نظیر احیای بیماران بر عهده دارند بسیار احساس نیاز می شود.

کار کردن در بخش های نظیر آی سی یو سختی های زیادی دارد؛ هر پرستار در بخش ویژه باید یک یا ۲ بیمار را مورد رسیدگی قرار دهد، اما این روند در سایر بخش ها به تعداد چهار تا پنج بیمار می رسد.

بروز این مسائل بر خستگی پرستاران می افزاید و در انجام فعالیت کاری آنها نیز تاثیر منفی می گذارد.

پرستاری در مقایسه با شغل پزشکی دریافتی خوبی ندارد؛ پرستار به دلیل ماهیت کاری خود با بیمار همدل و همدرد می شود و تلاش می کند خدمات بهتری را به او ارائه کند بنابراین باید جایگاه آنان در جامعه بهتر از گذشته دیده شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha