سرشماری زمستانی پرندگان در هفت سایت مهاباد آغاز شد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی در هفت سایت آبی شامل تالاب‌ها، رودخانه و سد این شهرستان آغاز شد.

فاروق سلیمانی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عملیات سرشماری زمستانی به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی، هر سال با شروع فصل زمستان و با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی انجام می‌شود.

وی افزود: این سرشماری با حضور تیم‌های پرنده‌شناس به مدت چهار روز در تالاب‌های «کانی‌برازان»، «قوپی‌باباعلی»، «یوسف‌کند» و تالاب های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه شامل تالاب های «قره‌قشلاق»، «گروس» و «قوپی قازان»، سد و رودخانه مهاباد انجام می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به اینکه این سرشماری روز نخست در تالاب «کانی‌برازان» و سپس در سایر منابع این شهرستان انجام می‌شود، گفت: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه‌های آنها و همچنین سنجش تاثیرگذاری اقدامات اداره حفاظت محیط زیست در خصوص یگان حفاظت، زهکشی و احیای تالابی‌ها در این منطقه در خصوص افزایش و تنوع گونه‌ها از اهداف برگزاری سرشماری است.

سلیمانی یادآور شد: برای آگاهی از تنوع و تعداد پرندگان، سرشماری پرندگان در طول سال در ۲ مرحله سرشماری تابستانی و زمستانی در زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: پس از جمع‌بندی و تکمیل فرم‌های مربوطه نتایج این سرشماری به منظور آنالیز و جمع‌بندی نهایی به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌شود.

وی اظهار کرد: سال گذشته در قالب طرح سرشماری زمستانی پرندگان، ۳۱ هزار و ۴۹۵ بال پرنده آبزی و کنارآبزی در منابع آبی این شهرستان شمارش شد که تالاب بین المللی کانی‌برازان با ۲۷ هزار و ۴۹۰ بال پرنده آبزی و کنارآبزی پذیرای بیشترین تعداد پرندگان بود.

در شهرستان مهاباد علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق و سد مهاباد، هر سال در این فصل پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر خواهند بود.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha