۴۷۷ هزار قمی در طرح غربالگری دیابت و فشارخون شرکت کردند

قم - ایرنا - مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم با اشاره به پایان طرح سراسری غربالگری دیابت و فشارخون بالا، گفت: در قالب این طرح ۴۷۷ و ۵۰۰ از جمعیت بالای ۱۸ سال این استان مورد پایش سلامت قرار گرفتند.

محمد نیک پور روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در مجموع ۵۱ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۸ سال قم، غربال شدند در حالی‌که هدف‌گذاری اولیه نظام سلامت این استان غربالگری دست‌کم ۷۰ درصد از جامعه هدف بود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح حدود ۳۷ هزار بیمار مبتلا به‌پیش دیابت و چهار هزار و ۵۰۰ بیمار مشکوک به دیابت و چهارهزار و ۶۶۳ دیابتی شناسایی شدند.

نیک‌پور گفت:‌ در این غربالگری هشت هزار و ۵۰۰ بیمار جدید دارای فشار خون بالا و ۱۱۱ هزار و ۷۸۴ بیمار پیش فشارخون مورد شناسایی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه طبق آخرین غربالگری‌ها ۱۴.۲ درصد مردم قم مبتلا به دیابت و ۳۲ درصد نیز درگیر فشارخون بالا هستند، گفت: همچنین در طول اجرای این طرح ۴۵۲ مورد فشارخون خیلی بالای اورژانسی و نیز ۱۱۱ مورد فشارخون بالای بحرانی شناسایی شد که در مورد این بیماران نیز اقدامات لازم توسط مراقبین سلامت و پزشک مرکز انجام و سپس به مراکز درمانی و متخصصین معرفی شدند.

پویش ملی سلامت باهدف شناسایی و پیشگیری از دیابت و فشارخون بالا ۲۰ آبان آغاز شده و تا ۳۰ دی ادامه داشت.

وی با تاکید بر اینکه فشارخون و دیابت جزء بیماری‌های با علائم خاموش هستند و از این رو بسیاری از افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند، بیان داشت: سکته‌های قلبی، مغزی، نارسایی‌های کلیوی، اختلالات عصبی، اختلالات بینایی و غیره از مهم‌ترین عارضه‌های این ۲ بیماری است.

طبق آخرین برآوردها، جمعیت استان قم یک میلیون و ۴۳۵ هزار نفر است.

جمعیت شهری استان قم یک میلیون و ۳۷۵ هزار نفر معادل ۹۵.۸ درصد و جمعیت روستایی نیز ۶۰ هزار نفر معادل ۴.۲ درصد جمعیت کل استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha