دولت پای مسائل محیط‌زیست ایستاده است/مردم نسبت به حفظ حیات‌وحش حساس هستند

تهران - ایرنا - معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مردم با وجود همه مشکلات نسبت به حفظ گونه‌های زیستی حساس‌اند، گفت: البته دولت سیزدهم در دو سال اخیر، اقدامات مناسبی در زمینه حفظ گونه‌ها انجام داده و تاکنون هم پای مسائل محیط‌زیست خوب ایستاده است.

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، حسن اکبری روز سه‌شنبه در نخستین جلسه گفت و گوی صمیمانه با رییس ستاد ملی روایت پیشرفت با تاکید بر اینکه در تبیین اقدامات سازمان محیط زیست نیازمند توجه ویژه هستیم، اظهار داشت: تقریباً در همه بدنه سازمان حفاظت محیط زیست این مساله وجود دارد و تاکنون نتوانستیم ظرفیت‌های سازمان را به خوبی معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه در ساختمان معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی یک مجموعه ارزشمند که حاصل سال ها کار و تلاش کارشناسان است، وجود دارد، افزود: غنی ترین موزه ذخائر ژنی کشور در این مجموعه قرار دارد که نمونه هایی شامل هرباریوم، انواع تاکسیدرمی جانوری و گیاهی، مجموعه های فسیل، سنگ و کانی، بی مهرگان و بانک ژن از نمونه های جانوری که سابقه جمع آوری برخی از گونه ها از ۱۳۰ سال پیش شروع شده در آن نگهدای می‌شود.

وی ادامه داد: در دنیا تخریب‌کنندگان اصلی محیط زیست معمولا طرح‌های سنگین مربوط به دستگاه‌های اجرایی هستند و مردم در مقایسه با تاثیر این طرح‌ها، تقصیر زیادی در تخریب محیط زیست ندارند؛ درست است شکارچیان حیات وحش جزو مردم محسوب می‌شوند اما با این وجود، اثرگذاری این افراد در تخریب محیط زیست زیاد نیست.

اکبری به نقش مهم آموزش و پرورش در فرهنگ سازی حفظ محیط‌زیست در مدارس اشاره کرد و گفت: برای حفظ سرمایه محیط زیست آموزش و پرورش باید پای کار بیاید. وقتی بنیان فرهنگی انسان ها در طول سالیان متمادی شکل می گیرد، تغییر آن سخت می شود.

وی ادامه داد: اگر مقامات مسئول از زیستگاه‌های بکر و طبیعت ایران که سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت آن حدود ۱۵۰ شهید و بیش از ۳۰۰ جانباز تقدیم کرده است، بازدیدی داشتند، حمایت‌های بیشتری صورت می‌گرفت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی در بخشی از سخنان خود به سایر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت و گفت: در دو سال اخیر، کارهای مناسبی انجام شده و تاکنون دولت پای مسائل محیط زیست خوب ایستاده است.

اکبری با بیان این که از سال ۱۳۴۶ به بعد که قانون شکار و صید تصویب شد تاکنون هیچ قانونی در زمینه حیات وحش تدوین نشده است، افزود: برای نخستین بار، با گذشت نیم قرن به تغییر ساختارهای قانونی متناسب با شرایط روز یعنی «مشارکت مردم در حفاظت محیط زیست» را شروع کردیم. محیط زیست را کسانی بهتر می توانند حفظ کنند که بهره بردار آن هستند، به همین منظور در سال جاری چندین تفاهم نامه برای حفظ گونه های مختلف جانوری با رویکرد «حفاظت مشارکتی» امضا شد.

دولت پای مسائل محیط‌زیست ایستاده است/مردم نسبت به حفظ حیات‌وحش حساس هستند

وی مقابله با قاچاق حیات وحش را از دیگر فعالیت های این معاونت اشاره کرد و ادامه داد: در گونه های درخطر انقراض مانند یوزپلنگ، میش مرغ و گوزن زرد ایرانی که از دهه ۳۰ به بعد جمعیت آنها کاهش یافته اقدامات موثری برای حفاظت از این گونه ها انجام شده است.

اکبری با تاکید بر این که لازم است در حوزه ترویج حفاظت از محیط زیست و روایت گری از اقدامات انجام شده فعالیت بیشتری داشته باشیم، گفت: حفظ داشته های زیستی کشور برای بخش زیادی از مردم مهم است، وقتی خبری درباره مشاهده یوزپلنگ و چهار توله در مناطقی دیده شده، منتشر می شود، حس می کنیم آرامشی در بین عده زیادی از مردم ایجاد شده است و مردم در کنار همه تنگناهای زندگی شان، نسبت به حفظ سرمایه های زیستی کشور حساسیت زیادی پیدا کرده اند.

وی با تاکید بر این که باید بتوانیم به مردم اطمینان دهیم که برای حفظ گونه های در خطر انقراض با افق دید بهتر مناسبت ترین اقدامات انجام شده است، گفت: حدود ۷۲ مرکز نگهداری، باغ وحش و باغ پرندگان در کشور فعال است که برای نخستین بار رتبه بندی باغ وحش ها را در این دولت پیگیری کردیم و گام های بسیار مناسبی برای استانداردسازی باغ وحش ها برداشته شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی ابلاغ دستورالعمل استفاده از ظرفیت «طبیعت گردی مناطق حفاظت شده» که در آینده می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و مردم خواهند توانست از طبیعت و حیات وحش کشور بازدید کنند، از دیگر اقدامات مهم این معاونت دانست.

سازمان حفاظت محیط زیست نیازمند روایتگری

در ادامه این نشست، رییس ستاد ملی روایت پیشرفت اظهار داشت: ستاد ملی روایت پیشرفت نهاد ریاست جمهوری یکی از ستادهای مهم دولت سیزدهم محسوب می شود، هر دولتی گفتمانی برای خودش دارد و این دولت روایت پیشرفت را انتخاب کرد و در سال گذشته سندی با عنوان «روایت پیشرفت» توسط رییس جمهور به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

حجت الاسلام حامد تقدیری افزود: وظایف دستگاه ها در سند مزبور مشخص شده و یکی از سندهایی است که ناظر به وظایف دستگاه ها است و در گام بعدی ستاد شکل گرفت و به دنبال آن با توجه به دغدغه های رییس جمهور کارگروه های فرهنگی و اجتماعی هیئت دولت تشکیل و عرصه روایت پیشرفت پر رنگ تر شد.

وی ادامه داد: جنس روایت با خبر متفاوت است روایت جریان سازی و حکمرانی می کند و غربی ها در عرصه روایت خیلی جدی فعالیت می کنند و برای سازمان حفاظت محیط زیست هم با این همه فعالیت های متنوع، باید روایتگری داشته باشید.

رییس ستاد ملی روایت پیشرفت با توضیح این که «روایت پیشرفت» با «روایت دستاوردها» متفاوت است، گفت: در روایت پیشرفت با توجه به محدودیت ها، اتفاق خارق العاده ای می افتد و محیط زیست روایت می خواهد، صِرف پرداختن به اتفاقات محیط زیست در قالب خبر کافی نیست. برای حفظ محیط زیست افرادی شهید شدند که فقط در خبر به آن ها پرداخته شده است اما در پشت این شهادت ها مقاومتی وجود داشته که می‌توانست یک تولید رسانه‌ای داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha