۳ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۲۱
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85363302
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

طعنه سخنگوی کرملین به سیا؛ روسیه: بر خلاف اوکراین به اهداف غیرنظامی حمله نمی‌کنیم

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) گفت: روسیه به عملیات ویژه نظامی خود در اوکراین ادامه می‌دهد اما ارتش این کشور بر خلاف اوکراین، به غیرنظامیان، اهداف مسکونی و مکان‌های مورد استفاده عموم شهروندان حمله نمی‌کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دمیتری پسکوف روز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در پاسخ به این سوال که آیا حمله گسترده موشکی اخیر روسیه را می توان پاسخی به حمله نیروهای مسلح اوکراین به بازار دونتسک دانست، گفت: نه، غیرممکن است.
وی ادامه داد: حمله موشکی نیروهای مسلح روسیه به اهدافی در کی‌یف و خارکف را نمی توان پاسخی به اقدام تروریستی نیروهای مسلح اوکراین در حمله به غیرنظامیان در بازار دونتسک دانست.

در حمله روز یکشنبه اول بهمن ۱۴۰۲ نیروهای اوکراینی به بازاری در غرب دونتسک، دست کم ۲۷ نفر کشته و حداقل ۲۶ نفر از جمله دو نوجوان زخمی شدند. وضعیت اکثر بیماران بستری در بیمارستان وخیم گزارش شده است.
در این حملات، هشت ساختمان از جمله یک مرکز خرید و دو ساختمان مسکونی آسیب دیدند.

طعنه به مقامات سازمان جاسوسی آمریکا
انتشار یک ویدیوی جذب نیرو به زبان روسی از سوی سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، موضوع پرسش دیگری از پسکوف بود.
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در این باره به طعنه به مقامات سیا توصیه کرد که به شبکه اجتماعی روسی وی‌کی (VK ) که در بین روس‌ها از شبکه اجتماعی ایکس محبوب‌تر است توجه کنند!
پسکوف خاطرنشان کرد: استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها توسط سازمان‌های اطلاعاتی کشورها برای جذب شهروندان، اقدامی گسترده و متداول است.

تدارک برای سفر پوتین به ترکیه
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره زمان سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور به ترکیه گفت: تماس‌های روسیه و ترکیه در سطوح عالی در دستور کار است و برنامه‌های آتی سفر پوتین به ترکیه نیز در حال برنامه‌ریزی است.
پسکوف اظهار داشت: به محض اینکه روسای جمهور دو کشور در مورد تاریخ سفر به توافق برسند، درباره زمان این سفر اطلاع‌رسانی خواهد شد.
پیشتر برخی مطبوعات ترکیه نوشته بودند که پوتین ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن ۱۴۰۲) به ترکیه سفر می‌کند.

خودداری لهستان از طرح شکایت علیه روسیه
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی درباره مباحث منتشر شده در زمینه خودداری لهستان از طرح شکایت علیه روسیه در دادگاه اروپایی حقوق بشر در پرونده سقوط هواپیمای رئیس جمهور وقت لهستان در سال ۲۰۱۰ میلادی گفت: ما نیز چنین پیام‌هایی را دیده‌ایم و در این زمینه نیاز است که اطلاعات از منابع رسمی دریافت شود؛ دلایل آن سانحه غم انگیز هواپیما نیز به خوبی مشخص است و بر کسی پوشیده نیست.
پسکوف اظهار داشت:‌ همواره با سیاسی کردن این حادثه وحشتناک که جان افراد زیادی را گرفت مخالف بودیم و امیدوار هستیم که عقل سلیم در لهستان پیروز شود و در این موضوع، گشایش صورت گیرد.

این اظهارات در پی آن اعلام شد که برخی منابع به نقل از وزارت امور خارجه لهستان نوشتنند که این کشور از طرح دعوی در پرونده سقوط هواپیما در نزدیکی اسمولنسک که در آن کاچینسکی رئیس جمهور وقت لهستان حضور داشت، خودداری می کند.
به گزارش منابع خبری روس، این هواپیما صبح روز ۱۰ آوریل ۲۰۱۰ میلادی در شرایط مه غلیظ در نزدیکی اسمولنسک سقوط کرد. به دنبال سقوط این هواپیما، همه ۹۶ سرنشین هواپیما از جمله رئیس جمهور لهستان و همسرش کشته شدند.
به نوشته این منابع، در گزارش کمیسیون دولتی لهستان، اشتباهات خدمه در تصمیم نادرست برای فرود و نادیده گرفتن پیام‌های سیستم هشدار اولیه برخورد زمینی از سوی خلبان به عنوان دلایل سقوط ذکر شده است. کارشناسان لهستانی به این نتیجه رسیدند که علت حادثه، فرود از حداقل ارتفاع با سرعت بیش از حد در شرایط آب و هوایی است که اجازه تماس بصری با زمین را نمی‌دهد.
بررسی پرونده سقوط این هواپیما بعد از مدتی توقف با دستور وزیر وقت دفاع لهستان در مارس ۲۰۱۶  میلادی از سرگرفته شد. این مقام لهستانی در آوریل ۲۰۱۹ اعلام کرد که آزمایشگاه نزدیک به وزارت دفاع انگلیس، ذرات انفجاری را در لاشه هواپیما کشف کرده است؛ در واکنش به این اظهارات، نماینده روسیه استدلال کارشناسان انگلیس را رد کرد.

تمدید تدابیر فروش درآمدهای ارزی صادرکنندگان
خبرنگاری نیز از سخنگوی کرملین، موضع ریاست‌جمهوری روسیه درباره حمایت کابینه وزیران این کشور به ویژه آندری بلوسف معاون اول نخست‌وزیر روسیه از تمدید اقدامات مربوط به فروش اجباری درآمدهای ارزی صادرکنندگان عمده این کشور در سال ۲۰۲۴ را جویا شد.
پسکوف در پاسخ با بیان اینکه تصمیم‌گیری در این زمینه از اختیارات دولت است، گفت: پوتین رئیس‌جمهور روسیه به طور مستمر درباره مسائل اقتصادی جلساتی برگزار می‌کند که در آن آندری بلوسف نیز به طور منظم در آن شرکت می‌کند.
سخنگوی کرملین در ادامه گفت: همانطور که بلوسف خاطرنشان کرد، اقدامات صورت گرفته، اثربخشی خود را نشان داده و با دستیابی به سطح کافی از نقدینگی ارزی به ثبات وضعیت در بازار ارز داخلی کمک کرد.
کابینه وزیران روسیه پیش از این از تمدید اقدامات مقرر در فرمان پوتین درباره فروش اجباری درآمدهای ارزی توسط صادرکنندگان تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی حمایت کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha