جرایم برداشت غیرمجاز و کلاهبرداری رایانه‌ای در گلستان ۶۸ درصد رشد داشته است

گرگان- ایرنا- رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی گلستان گفت: میزان رشد پرونده‌های مربوط به برداشت غیرمجاز و کلاهبرداری رایانه‌ای در این استان از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه نسبت به مدت مشابه ۶۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سرهنگ سعید تجری روز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار داشت: البته رشد پرونده‌های برداشت غیرمجاز ۷۵ درصد بوده و کلاهبرداری رایانه‌ای هم به میزان ۵۴ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: در مجموع امسال در مدت زمان بررسی و جمع‌بندی آمار، مجموع جرائم اینترنتی گلستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال با رشد ۲۸ درصد روبرو بوده است.

وی خاطرنشان کرد: البته ۹۵/۵ درصد جرائم فضای مجازی که تشکیل پرونده شده، منجر به کشف شده است.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی گلستان گفت: از مهمترین عوامل کشف سریع و به هنگام کشف جرائم، اطلاع دادن افراد مال باخته و شکات است که باید با شماره ۰۹۶۳۸۰ در طول ساعات شبانه‌روز تماس گرفته و موضوع را اطلاع‌رسانی کنند.

تجری افزود: ارجاع به لینک‌های آلوده آشکار و پنهان، ابلاغ اوراق قضایی، افزایش سهم عدالت، جاماندگان سهام عدالت، تماس‌های تلفنی با عنوان برنده شدن در فلان برنامه، از مهمترین روش‌های تکراری کلاهبرداری و برداشت‌های غیرمجاز است.

وی ادامه داد: در تماس‌های تلفنی با هدف کلاهبرداری، مخاطب باید بلافاصله پس از شنیدن جمله «شما در برنامه فلان برنده شدید»، خط تلفن را قطع کند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری کپی کردن کارت‌های بانکی با دستگاه اسکیمر است که بیشتر در سطح فروشندگان کنار جاده‌ها رخ می‌دهد که برای جلوگیری از این کار باید هر چند وقت یک بار رمز کارت تغییر کند، رمز کارت‌ها در اختیار کسی قرار نگیرد و برای خرید کارت مخصوص وجود داشته باشد تا در هنگام خرید امکان سواستفاده‌های بعدی وجود نداشته باشد.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی گلستان گفت: در این خصوص یک پرونده در دست بررسی و تحقیق است که ۴۰۰ مالباخته دارد.

تجری یادآور شد: یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری استفاده از پیامرسان‌های افراد و ارسال درخواست وجه با عناوین نیازهای مختلف است که ضروری است، افراد ابتدا با فرد ارسال کننده تماس بگیرند و از صحت موضوع مطلع شوند و یا در صورت واریز وجه، نام صاحب حساب یا صاحب کارت را با نام درخواست دهنده تطبیق دهند.

وی تصریح کرد: البته تشکیل پرونده‌های هتک حیثیت در استان در ۱۰ ماه گذشته سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۲۰ درصد کاهش یافته که بخشی مربوط به اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در خصوص حفاظت از حریم شخصی و بخشی مربوط به اقدامات پلیس است، اما بخش عمده این کاهش به دلیل کاهش فرهنگ حساس بودن در وقوع این جرم است که افراد اقدام به اعلام شکایت نمی‌کنند.

وی با اشاره به این که در زمان برگزاری رقابت‌‍‌های فوتبال در قاره‌های مختلف هستیم، متذکر شد: مردم نباید وارد این سایت‌ها شوند، زیرا در ابتدا سود خوبی نصیب افراد می‌شود و به مرور زمان آخر این ماجرا به بدبختی و ورشکستگی فرد خواهد رسید.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی گلستان همچنین به یک پرونده کلاهبرداری در خصوص ارزهای دیجیتالی در استان اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته افرادی با مراجعه به همکاران ما از یک پرونده کلاهبرداری خبر دادند که یکی از بستگان درجه ۲ آنان، با ایجاد اعتماد در خانواده و پیشنهاد سودهای وسوسه‌انگیز ناشی از خرید و فروش ارزهای دیجیتال، مبالغ کلانی گرفته و متواری شده است.

تجری اظهار کرد: در این پرونده یکی از شکات اقدام به فروش منزل خود کرده و با توجه به وجود چهار شاکی تاکنون، مبلغ این کلاهبرداری ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از پلمپ یک باب مغازه طلافروشی در سطح شهر گرگان به علت ترویج فساد خبر داد.

وی افزود: مدیر صفحه مجازی این فروشگاه، اقدام به انتشار فیلم خرید مقادیری طلا با قیمت مشخص توسط ۲ فرد با هویت معلوم کرده که بررسی‌ها نشان دهنده، ترویج فساد توسط خریداران است.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی گلستان گفت: اقدام خریداران بزه روشن و آشکار بوده که مشمول قانون جرائم است.

تجری ادامه داد: شب گذشته با هماهنگی دادستان و پلیس نظارت بر اماکن مکان مورد نظر پلمپ و فروشنده و مدیر صفحه مجازی هم احضار شده و صفحه مربوط به فروشگاه امروز بسته خواهد شد.

وی یادآور شد: در این خصوص پرونده‌ای تشکیل و در حال تکمیل است که طی روزهای آینده به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha