تاکید سفیر عربستان در ایران بر گسترش همکاری‌های علمی و فناوری ریاض-تهران

تهران - ایرنا - سفیر عربستان در ایران در بازدید از خانه نوآوری و فناوری (آی هیت) ضمن آشنایی با دستاوردهای علمی و فناوری این کشور بر گسترش همکاری‌های علمی ریاض-تهران تاکید کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان در ایران از خانه نوآوری و فناوری بازدید کرد و در نشست مشترک با امیرحسین میرآبادی رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری شرکت کرد.

وی در این نشست بر افزایش سطح همکاری‌های ۲ کشور و تنوع‌بخشی به زمینه های همکاری به ویژه در حوزه های علمی و فناوری تاکید کرد.

در این نشست مقرر شد تا حوزه های اولویت دار برای مشارکت ایران و عربستان تعیین و متناسب با این اولویت ها در بخش های توسعه فناوری و پروژه های اقتصادی دانش بنیان، برنامه های مشترک تعریف شود.

براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، از دیگر موضوعاتی که در این دیدار مورد تاکید قرار گرفت، معرفی نهاد متناظر این معاونت در عربستان برای کلید زدن تعاملات بود تا اولویت ها و حوزه های علاقه مندی مشترک مشخص شده و برمبنای آن حوزه ها تعاملات صورت بگیرد.

همچنین برگزاری نشست متخصصان جوان ۲ کشور به این صورت که یک برنامه با حضور متخصصان جوان ایران و عربستان در ایران و یک نشست هم در عربستان برای افزایش زمینه های همکاری مشترک شناسایی شود، از دیگر موضوعات مورد تاکید بود.

موضوعی که طرفین در این نشست بر آن اتفاق نظر داشتند، نشناختن ۲ کشور از توانمندی های علم و فناوری یکدیگر بود و به همین دلیل بر این باور بودند تا این شناخت حاصل نشود، نمی توان پروژه مشخصی را تعریف کرد، از این رو، نشست متخصصان جوان را فتح بابی در این خصوص(آشنایی با دستاوردهای فناورانه طرفین) قلمداد کردند.

تبادل هیات های بلند پایه در حوزه علم و فناوری، محدود نکردن روابط به تعاملات سیاسی، بسنده نکردن به تفاهم ها و توافق ها در پیشبرد برنامه ها و حضور در رویدادهای فناورانه دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مشترک مورد تاکید قرار گرفت.

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری هم ضمن اعلام آمادگی برای حضور در این رویدادها از طرف عربستانی برای حضور در رویداد اینوتکس دعوت کرد.

یکی از موضوعات مدنظر طرف عربستانی، سند ۲۰۳۰ توسعه عربستان بود و پیشنهاد سفیر عربستان در تهران این بود که این سند مبنای همکاری قرار گیرد، چراکه که افق های آینده این کشور در آن ذکر شده است. از این رو مقرر شد، در گام بعدی، گفت وگوی مجازی بین نهاد متناظر در عربستان و معاونت علمی ریاست جمهوری شکل بگیرد و برنامه های بعدی تعریف شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha