مه، پدیده غالب سواحل و جزایر هرمزگان است

قشم - ایرنا - رییس اداره هواشناسی قشم اعلام کرد: بر پایه نقشه ها و مدل های هواشناسی، مه رقیق صبحگاهی و افزایش باد جنوب غربی همراه با متلاطم شدن دریا در ساعت های صبح و بعدازظهر(چهارشنبه) پدیده غالب در سواحل و جزایر استان هرمزگان است.

محمد کاملی دیرستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توصیف و پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم اظهار داشت: دریا در ساعات صبح آرام و شرایط برای رفت و آمدهای دریایی مساعد خواهد بود اما در ساعت های بعدازظهر و شب آب های تنگه هرمز و دریای عمان با افزایش سرعت بادهای جنوب غربی متلاطم خواهد شد.

وی ادامه داد: از این رو توصیه می ‌شود آمد و شد شناورهای سبک، صیادی و تفریحی در تنگه هرمز و دریای عمان با احتیاط صورت پذیرد.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: تکرار این شرایط جوی و دریایی برای فردا (پنجشنبه پنجم بهمن) نیز پیش بینی می شود.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: از روز جمعه تا اوایل هفته آینده، ناپایداری جوی و دریایی در سطح استان هرمزگان دور از انتظار نیست.

وی گفت: در مناطق دریایی افزایش سرعت باد و در پاره ای نقاط استان هرمزگان (بیشتر تنگه هرمز و مناطق شرقی استان) افزایش ابر، رگبار پراکنده باران گاه رعد و برق مورد انتظار است.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم افزود: به لحاظ دمایی در این مدت، نوسانات دمایی، تغییرات یک تا سه درجه ای دما خواهد داشت.

وی بیشینه دما و رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۱۳ درجه و ۷۷ درصد و شهر قشم را ۱۶ و ۸۵ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

جزایر ایرانی موجود در خلیج فارس را به ۲ دسته «جزایر مسکونی» و «جزایر غیر مسکونی» می توان تقسیم بندی کرد.

جزایر مسکونی خلیج فارس شامل جزایر قشم، هنگام، لارک، هرمز، کیش، لاوان، ابوموسی، هندرابی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فرور بزرگ، جزیره فارسی، خارک و خارکو است.

جزایر غیر مسکونی خلیج فارس نیز شامل جزایر فرورگان، شیدور، عباسک، شیف، ام الکرم، نخیلو، جبرین، ام سیله - گرم، بونه، دارا، قبر ناخدا، خرو، مولیات، سه دندون، مُطاف، مُرغی، جزیره میر مُهَنّا و چراغی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha