۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۳۷
کد خبر: 85364055
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشنواره نذر کتاب فارس چه دستاوردهایی داشت؟

۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۳۷
کد خبر: 85364055
جشنواره  نذر کتاب فارس چه دستاوردهایی داشت؟

شیراز - ایرنا – جشنواره مردمی نذر کتاب فارس از ۱۹ مردادماه امسال آغاز شد؛ شعار آن "به کتاب هایت بال بده" بود تا کتاب‌های خوانده شده و راکد مانده قفسه‌های شخصی به کتابخانه‌ها راه یابد، دست به دست شود و آگاهی بخشی کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این جشنواره مردمی که با سخاوتمندی استاندار فارس در اهدای ۲۰۰ جلد کتاب از کتابخانه شخصی‌اش آغاز شد قرار بود تا ۲۴ آبان ماه، یعنی روز کتاب ادامه داشته باشد، اما استقبال گسترده مردم آن را به درازا کشاند و تا نیمه دی ماه تمدید شد.

اکنون که این جشنواره در دور نخست پایان یافته و آمار نذر کتاب‌های مردمی ساماندهی شده، از مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، دستاوردهای آن را جویا شدیم؛ آنطور که محمدحسین فیروزی گفت این جشنواره علاوه بر افزودن حجم بالایی کتاب به منابع کتابخانه‌ای استان دستاوردهای ماندگار دیگری هم برای فارس و حتی کشور داشته است.

پویش نذر کتاب فارس چه دستاوردهایی داشت؟

افزایش ۱۰ برابری اهدای کتاب در فارس

نخستین دستاوردجشنواره مردمی نذر کتاب اهدای ۲۰۷ هزار و ۹۷۱ جلد کتاب از سوی پنج هزار و ۶۵۱ نفر بود.

به گفته فیروزی هر چند همیشه شمار کتاب‌های مذهبی در میان اهدایی‌هابیشتر است، اما کتاب‌های تاریخ، شعر و ادبیات، روانشناسی، رمان و کتاب‌های کودک و نوجوان نیز کم نبود که از کتاب‌های پرامانت کتابخانه‌های عمومی هستند.

او گفت: ارزش ریالی کتاب‌های اهدا شده در جشنواره مردمی نذر کتاب فارس بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس یادآور شد: در حالی طی پنج ماه برپایی جشنواره نذر کتاب بیش از ۲۰۷ هزار جلد کتاب اهدا شد که از ایتدای سال تا نیمه مرداد، یعنی پیش از آغاز این جشنواره تنها ۱۶ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی فارس اهدا شده بود.

آنطور که او گفت، به طور کلی میانگین اهدای کتاب در فارس با راه اندازی این جشنواره ۱۰ برابر شد.

فیروزی یادآور شد: میزان کتاب‌های اهدایی در مدت زمانی برپایی این جشنواره بیش از سه برابر اهدای کتاب در یکساله ۱۴۰۱ بود.

تقویت منابع کتابخانه‌های فارس

به گفته مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس، اکنون ۵۰ درصد از منابع اهدایی در قالب این جشنواره مردمی، آماده‌سازی شده و با جای گرفتن در قفسه کتابخانه‌های عمومی در مسیر امانت قرار گرفته است.

او افزود: دیگر منابع اهدایی نیز یا در مسیر ثبت و آماده‌سازی برای کتابخانه‌های عمومی است و یا در حال توزیع به دیگر کتابخانه‌ها مانند مساجد و مدارس و دیگر نهادها است.

فیروزی ابراز آمادگی کرد تا با استفاده این منابع اهدایی به تامین منابع هر کتابخانه‌ای در شهرستانها که درخواست داشته باشند کمک شود.

آنطور که مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از محل منابع اهدایی مردم در این جشنواره ، ۱۰ هزار جلد کتاب نیز به کتابخانه زندانهای استان اهدا شده است.

او اطمینان داد: هیچ کتاب اهدایی، حبس و انبار نمی‌شود؛ یا برای جای گرفتن در قفسه کتابخانه‌های عمومی آماده‌سازی می‌شود و در مسیر امانت قرار می‌گیرد و یا در میان دیگر کتابخانه‌ها توزیع خواهد شد.

پویش نذر کتاب فارس چه دستاوردهایی داشت؟

جریان ماندگار اهدای دانایی پس از جشنواره نذر کتاب

یکی دیگر از دستاوردهای جشنواره مردمی نذر کتاب که مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس به آن اشاره کرد، ادامه‌دار شدن این مسیر است.

فیروزی در این باره گفت: اهدای کتاب پس از این جشنواره به مانند حسنه جاری است که در روزهای پس از آن، یعنی دو هفته گذشته نیز تداوم یافته و پیش‌بینی می‌شود اشتراک کتاب‌های خوانده شده با دیگران در کتابخانه‌های عمومی فارس نسبت به گذشته رشد یابد.

او این را هم اضافه کرد که بسیاری از شهروندان با پرس‌وجو از کتابداران و احصای نیازهای کتابخانه‌های عمومی، کتاب نو خریداری و اهدا کردند.

فیروزی گفت: بهمن ماه اختتامیه این جشنواره برگزار و طی آن از اهدا کنندگان بیشترین کتاب‌ها قدرشناسی می‌شود.

جشنواره نذر کتاب فارس، فتح بابی برای کتابخانه‌های عمومی کشور

هرچند پیش از برپایی این جشنواره نیز اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی جریان داشت، اما با برپایی منسجم این جشنواره و مطلع شدن شمار بیشتری از مردم، این اقدام انسانی و خداپسندانه رنگ و بویی دیگر گرفت و آوازه آن از فارس به دیگر استان‌های کشور نیز رسید.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، شمارِ کتاب‌های اهدا شده در این جشنواره نذر کتاب حدود ۲۰ درصد از کتاب‌های اهدا شده به کتابخانه‌های عمومی در کل کشور بوده است.

او گفت: اکنون در نقاط مختلف کشور جشنواره نذر کتاب مورد توجه قرار گرفته و رویکردی که فارس برای ارتقای اهدای کتاب در پیش گرفت مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

فیروزی پیش‌بینی کرد: در ادامه چنین جشنواره ی با همین عنوان یا عناوین دیگر در سراسر کشور شکل گیرد و رشد پیدا کند.

پویش نذر کتاب فارس چه دستاوردهایی داشت؟

برآیندی نذر کتاب فارس؛ کتاب در خانه‌های فارسی جاری است

اهدای بیش از ۲۰۷ هزار جلد کتاب طی پنج ماه از سوی مردم سخاوتمند و نیک اندیش فارس نشان داد که این کالای فرهنگی و آگاهی بخش در خانه‌های مردم فارس جای دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این‌باره اظهار کرد: وجود این میزان کتاب در خانه‌های مردم و اهدای آن، نشان داد که " مردم اهل کتاب هستند".

به گفته او هرچند بیشتر مردم تامین کتاب را تنها هدف جشنواره نذر کتاب می‌دانند اما علاوه بر این ارتباط مردم با کتابخانه‌های عمومی و افزایش عضویت و امانت از دیگر اهداف این جشنواره بود که به واقع محقق هم شد.

جاری شدن اهدای آگاهی از سرچشمه جشنواره ی مردمی

جشنواره پنج ماهه مردم فارس بیش از ۲۰۷ هزار جلد کتاب را به کتابخانه‌ها آورد که بخشی از آن شاید در خانه‌های مردم راکد مانده یا در انباریهای شان خاک می‌خورد.

اما شرکت در این جشنواره علاوه بر جاری ساختن آگاهی، ارتباط مردم را بیش از گذشته با کتابخانه‌های امروز به عنوان پایگاه‌های اجتماعی تقویت کرد.

مهمتر از همه شمار بیشتری از مردم را با حسنه جاری نذر آگاهی آشنا ساخت و از پس آن می‌توان شاهد جریان رود اهدای کتاب از سرچشمه این جشنواره مردمی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha