۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۲۹
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85364126
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۰ هزار کودک در خراسان جنوبی غربالگری بینایی شدند

بیرجند- ایرنا- مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت:۴۰ هزار کودک سه تا ۶ ساله در خراسان جنوبی از ابتدای امسال غربالگری بینایی شدند.

حسن شرفی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در مجموع بیش از ۶۰ هزار کودک خراسان جنوبی مشمول طرح غربالگری بی‍نایی هستند که تاکنون برای ۷۵ درصد آن‌ها غربالگری بینایی انجام شده است.

وی اظهار کرد: از این تعداد سه هزار و ۹۰۰ کودک دچار مشکلات بینایی بودند که به سطوح دیگر درمان ارجاع شده اند و مابقی نیز به تدریج تا پایان امسال از خدمات طرح غربالگری بینایی استفاده خواهند کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۸ مجری در طرح غربالگری بینایی همکاری دارند گفت: اجرای این طرح در ۴۸ پایگاه دائمی و ۶۵۰ پایگاه غیر دائمی شامل مراکز پیش دبستانی، کودکستان‌ها، مراکز و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

وی یادآور شد: ۲۴ مرکز تشخیص بینایی سنجی، چهار چشم پزشک و ۱۵ موسسه غیر دولتی با ۱۵ دستگاه غربالگری بینایی این طرح را اجرا می‌کنند.

شرفی بیان کرد: بیماری تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یکطرفه و گاه ۲ طرفه است که پس از رفع هر گونه عیب انکساری و یا ضایعه جسمی در چشم برطرف نشده و کماکان باقی می ماند.

وی تاکید کرد: این بیماری اگر به موقع درمان نشود فرد را از یک یا هر ۲ چشم بسیار کم بینا و یا نابینا خواهد کرد ولی در صورت درمان به موقع قابل پیشگیری است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری قبل از پنج سالگی است و این اختلال اگر دیر تشخیص داده شود، درمان آن دشوارتر و میزان بهبودی کمتر خواهد بود؛ به طوری که اگر درمان در سنین ۱۰تا ۱۲ سالگی آغاز شود دید کامل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه اینکه در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل طبیعی است و هیچ نشانه ای از بیماری در آن دیده نمی‌شود ولی گاهی با علایمی از قبیل توجه بیشتر با یک چشم، مالیدن چشم ها یا پلک زدن زیاد بروز می‌کند که تنها راه پیشگیری از بیماری تنبلی چشم، تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است چشم همه کودکان در سنین سه تا ۶ سالگی مورد غربال قرار می‌گیرد.

شرفی تاکید کرد: انتظار از والدین کودکان سه تا ۶ سال این است که در سال جاری این فرصت طلایی را از دست ندهند و برای کسب اطلاعات بیشتر با بهزیستی شهرستان مربوطه یا مجریان برنامه پیشگیری از تنبلی چشم تماس حاصل کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha