نخستین مرکز مطالعات مخاطرات هوا و اقلیم کشور در قم افتتاح شد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: با تدبیر سازمان هواشناسی کشور و همکاری استانداری قم، نخستین مرکز مطالعات مخاطرات هوا و اقلیم کشور در این استان افتتاح شد.

به گزارش ایرنا از سازمان هواشناسی کشور، «سحر تاج‌بخش مسلمان» در حاشیه مراسم افتتاحیه این مرکز اظهار داشت: مرکز مطالعات مخاطرات هوا و اقلیم زیر نظر پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو فعالیت خود را دنبال می‌کند.

وی افزود: این نخستین مرکز تخصصی مطالعات مخاطرات هوا و اقلیم کشور است که مهمترین ماموریت آن مطالعه و پژوهش درباره اقلیم و مخاطرات جوی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: گرمایش زمین و گسترش مخاطرات جوی و اقلیمی، ضرورت شناخت مخاطرات مربوط به هوا و اقلیم را دو چندان کرده است.

تاج‌بخش مسلمان گفت: سازمان هواشناسی کشور به عنوان متولی پایش و پیش بینی جو و مرجع ملی تغییر اقلیم همواره تلاش کرده است تا در شرایط مختلف خدمات خود را توسعه دهد.

در این مراسم، «مهدی رهنما» رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که در سال قبل بین پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با اداره کل هواشناسی استان قم منعقد شد، مقرر شد تا به‌منظور انجام مطالعات تخصصی در سطح ملی و منطقه‌ای برای به حداقل رساندن مخاطرات جوی و بلایای طبیعی، مرکز مطالعات مخاطرات هوا و اقلیم در شهر قم راه اندازی شود.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز مطالعات مخاطرات هوا و اقلیم در ساختمانی با زیربنای ۵۰۰ متر مربع در شهر قم، افزود: برای بهره برداری از این مرکز نزدیک به پنج میلیارد ریال هزینه شده‌ است.

رهنما با اشاره به اهمیت مطالعات مخاطرات جوی و بلایای طبیعی، خاطرنشان‌کرد: مخاطرات آب و هوایی و رویدادهای شدید مسبب اکثر بلایایی هستند که در سراسر جهان رخ می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه‌داد: همزمان با افزایش ریسک مخاطرات جوی که تا حد زیادی ناشی از تغییرات اقلیمی و شیوه‌های توسعه ناپایدار است، نیاز به افزایش هر چه بیشتر تاب آوری احساس می‌شود.

وی درباره اهمیت ردیابی مخاطرات آب و هوایی، گفت: در این خصوص زمینه، خسارت‌ها و بلایای مرتبط با این رویدادها در سطح جهانی مطابق با چارچوب‌های سیاستی اصلی مانند اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی، موافقت نامه پاریس و مکانیسم بین المللی ورشو در مورد خسارات و بلایا و چارچوب سندی برای کاهش خطر بلایا اهمیت فزاینده‌ای دارد.

رهنما در پایان گفت: این چارچوب‌ها اهمیت جلوگیری، به حداقل رساندن و رسیدگی به خسارات و بلایای مرتبط با خطرات اقلیمی و اثرات نامطلوب تغییرات اقلیمی، از جمله وضع هوای شدید و رویدادهای حدی را شناسایی و برجسته می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha