۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۲۵
کد خبر: 85364474
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

مردان سیگاری در خطر ابتلا به سرطان پروستات

۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۲۵
کد خبر: 85364474
مردان سیگاری در خطر ابتلا به سرطان پروستات

تهران - ایرنا - رییس کمیته نورویورولوژی ایران گفت: مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر می‌تواند درصد ابتلا به سرطان‌های پروستات و مثانه را در مردان افزایش دهد.

به گزارش ایرنا از انجمن نورویورولوژی ایران، مهری مهراد افزود: بسیاری از مردان به خاطر مشغله زیاد کمتر به‌سلامت خود توجه می‌کنند و گاهی یک آزمایش خون ساده را انجام نمی‌دهند که نشان می‌دهد اصولاً خانواده و همسر و فرزندانشان در اولویت زندگی آنها قرار دارد.

وی ادامه داد: شرایط کاری حتی گاهی به مردان این فرصت را نمی‌دهد که گاهی یک آزمایش ساده به عنوان غربالگری پروستات انجام دهند. این در حالیست که مراجعه به پزشک متخصص و چک کردن و غربالگری می‌تواند از بسیاری از عوارض این بیماری جلوگیری کند چرا که این بیماری اگر در مراحل اولیه آن انجام نشود می‌تواند به عوارض بسیار خطرناکی ختم شود.

مهراد توضیح داد که به راه افتادن پویش‌ها و گاهی ویزیت رایگان می‌تواند یک هشداری را برای این بیماران روشن کند تا آنها به‌ سلامتی خود بیشتر توجه داشته باشند. به همین منظور به مناسبت روز پدر پویش سلامتی آقایان به صورت رایگان انجام می شود.

وی با بیان اینکه چنین پویشی در روز مادرهم اجرا شد، ادامه داد: زندگی شلوغ و شهرنشینی شهرها یکی از دلایل عدم توجه سلامتی در مردان است، در حالیکه مردان بعد از ۳۵ سالگی باید هرسال یک‌بار آزمایش پروستات را انجام دهند تا در صورت شروع علائم جلوی روند افزایشی آن گرفته شود.

به گفته مهراد، تغذیه و سبک زندگی در زندگی بسیار اهمیت دارد و این در کنار زندگی شهری در کلانشهرها و بالا رفتن آلودگی هوا و اضطراب که جزء گریزناپذیر زندگی شهری بوده و سبب می‌شود همه مستعد یک زندگی با سرعت بالا باشند که این امر زمینه‌ساز بروز سرطان‌های مختلف در افراد خواهد شد.

وی افزود: البته ژنتیک هم در این زمینه بی تأثیر نیست اما آزمایش‌های دوره ای می‌تواند از بروز بسیاری از این سرطان‌ها جلوگیری کند و این موضوع هم برای بانوان و مردان اهمیت دارد، چرا که هزینه‌هایی که بیماری می‌تواند به خانواده‌ها تحمیل کند، بسیار بیشتر و وسیع‌تر از هزینه‌های چکاب‌های سالیانه است.

مردان سیگاری در خطر ابتلا به سرطان پروستات

مهراد با بیان اینکه خطر ابتلا به سرطان در مردها چهار برابر بیشتر از زنان است، ادامه داد: شایع‌ترین آنها در مردان سرطان پروستات و بعد از آن سرطان مثانه بوده و از بین کسانی که سیگار می‌کشند یا مواد مخدر مصرف می‌کنند و حتی افرادی که با مواد شیمیایی مانند رنگ های ساختمانی و حتی رنگ مو سروکار دارند خطر ابتلا به سرطان مثانه بالا می‌رود.

این اورولوژیست تصریح کرد: مردها به دلیل مشغله زیادی که دارند کمتر برای چکاب به پزشک مراجعه می‌کنند اما زنان فرهنگ‌سازی در مورد سرطان سینه و بحث چکاب را جدی‌تر از آنها دنبال می کنند هر چند که درواقع کمپین‌های سلامتی مردان در همه دنیا کمتر از کمپین‌های سلامتی بانوان فعالیت دارند.

مهراد، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی را دو اصل مهم در آگاه سازی مردم برای چکاب های سالیانه عنوان کرده و افزود: به دلیل شرم از بیان مشکل‌ها در ناحیه مثانه و پروستات برخی از مردان وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند که به مرحله حاد رسیده باشند و این نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی دارد که مراجعات برای این مشکلات باید هر سال و به‌صورت منظم باشد.

وی خاطر نشان کرد: اگر این بیماری‌ها زود تشخیص داده شوند، درمان راحت‌تری هم خواهند داشت اما اگر بیماری پیشرفت کرده و در بدن بیمار گسترش پیدا کند، کاری نمی‌توان برای آن انجام داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha