۲۲ درصد عسل کشور در آذربایجان‌غربی تولید می شود

ارومیه - ایرنا - رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: این استان رتبه اول کشوری را از نظر تعداد کلنی با بیش از یک میلیون و ۵۰۰ کلنی و تولید ۲۲ درصد عسل کشور را دارد.

به گزارش ایرنا خسرو شهبازی روز چهارشنبه در اولین کنفرانس ملی زنبور عسل و زنبورداری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی برگزار شد، افزود: سالانه نزدیک به ۲۷ هزار تن عسل با کیفیت بالا در استان تولید می شود و نیاز است با ایجاد زنجیره های ارزش، مسیر صادرات این محصول تسهیل و موانع مرتفع شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از محصولات جانبی و فرآورده های زنبور عسل اعم از ژله رویال، بره موم و زهر عسل گفت : در این راستا نیاز است محققان و متخصصان تولید و فراوری زنبور عسل، ترویج استفاده از این محصول در لوازم آرایشی و بهداشتی و دارویی بیشتر مورد توجه قرار دهند.

وی بیان کرد: ۴۶۸ نوع گیاه دارویی در استان وجود دارد و عسل های تولیدی نیز از شهد همین گیاهان هست که عسل تولیدی استان در نوع خود در جهان بی نظیر است.

شهبازی با بیان اینکه ایجاد زنجیره ارزش تولید محصولات زنبور عسل از برنامه های این سازمان است، گفت: فراورده‌های تولید شده از زنبور خواص زیادی برای انسان‌ها دارند و عسل تنها یکی از چند فرآورده‌ای است که زنبور عسل تولید می‌کند.

وی اضافه کرد: ۶ هزار و ۷۰۰ زنبورستان در استان فعالیت دارند که ۱۲۵ هزار کندوی بومی و یک میلیون ۵۰۰ کندوی مدرن در این زنبورستانها وجود دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه رتبه آذربایجان غربی در تعداد زنبورستان در کشور چهارم است، اظهار کرد: ۶ هزار و ۲۷۳ نفر زنبوردار در این زمینه اشتغال دارند که رتبه اول در زمینه اشتغال در کشور در بخش زنبور داری متعلق به این استان است.

وی اضافه کرد: با توجه به سردسیری بودن این منطقه در زمستان زنبورستانها به استانهای گرمسیر مهاجرت می کنند و در بهار باز می گردند.

شهبازی با اشاره به صادرات فراورده های زنبور عسل اضافه کرد: این موضوع موضوعی است که قابل توجه است چرا که هم اکنون بیشترین عسل کشور از این استان تولید و روانه بازار می شود و کیفیت عسل استان بسیار بالاست.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های خوش آب و هوا با دشت و کوهپایه‌های سرسبز و تنوع گیاهی بسیار بالا با بیش از یک هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی است که ییلاقات آن، منطقه‌ای غنی و مساعد برای زنبورداری به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha