۴۳ درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی به رشته‌های فنی گرایش دارند

بیرجند- ایرنا-معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: اقداماتی در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شده که در نتیجه آن ۴۳ درصد دانش‌آموزان استان به رشته‌های فنی و مهارتی گرایش دارند.

سید مهدی نبوی ثالث روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خراسان جنوبی در ردیف ۱۰ استان اول کشور از نظر جذب دانش‌آموز در رشته‌های فنی و مهارتی است.

وی با اشاره به افزایش پنج برابری سهمیه جذب هنرآموز در خراسان جنوبی عنوان کرد: توسعه هنرستان‌های جوار (هنرستان‌های در کنار صنایع) و خرید تجهیزات برای کارگاه‌ها از جمله اولویت‌ها و اقدامات آموزش و پرورش برای ترغیب دانش‌آموزان به منظور ادامه تحصیل در رشته‌های مهارتی است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: در ۲ سال اخیر جذب دانش‌آموزان استان به رشته‌های فنی و مهارتی ۱.۴ درصد رشد داشته و در حال حاضر حدود ۱۵ هزار دانش آموز در هنرستان ها تحصیل می کنند.

نبوی ثالث با بیان اینکه افزایش کیفیت آموزش در مدارس دولتی خراسان جنوبی یکی از اولویت‌ها است ادامه داد: خراسان جنوبی رتبه دوم میانگین نمرات امتحانات نهایی را در خرداد ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده است.

وی افزود: میانگین معدل دانش آموزان مدارس دولتی استان در امتحانات نهایی حدود ۲ نمره از میانگین کشوری و درصد قبولی مدارس دولتی خراسان جنوبی هم ۱۳ درصد از میانگین کشوری بالاتر بوده که نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش یافته است در عین حال تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با تاکید بر ترغیب دانش‌آموزان به انجام فعالیت‌های پژوهشی اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف توسعه کمی و کیفی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان ضروری است.

وی با بیان اینکه ۱۲ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در خراسان جنوبی وجود دارد تصریح کرد: شاخص فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان استان نسبت به سال گذشته بیش از ۱۴ درصد در کشور رشد داشته که نشان‌دهنده گسترش فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان خراسان جنوبی است.

نبوی ثالث یادآور شد: پژوهش سرای دکتر حسابی طبس (قطب شبکه سازی محیط های یادگیری) و پژوهش سرای رازی سرایان (قطب آزمایشگاه علوم) میان تمام قطب های استانی در سطح کشور رتبه اول را کسب کردند.

وی اضافه کرد: برخی مدارس استان فاقد کارگاه و آزمایشگاه هستند به همین دلیل اهمیت استفاده از پژوهش‌سراها برای دانش‌آموزان دوچندان می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از دیگر آموزش‌های مد نظر به دانش‌آموزان را در حوزه فناوری دانست و گفت: آموزش هوش مصنوعی و کدنویسی در مدارس استان آغاز شده و خراسان جنوبی جزء استان های فعال کشور در اجرای این طرح است.

وی افزود: از آغاز سال تحصیلی جاری توسعه آموزش‌های کدنویسی در استان و کشور با محوریت پژوهش سرای دکتر حسابی طبس در حال پیگیری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha