«صنوبر»، روستای گردشگری تربت حیدریه در جنوب خراسان رضوی

تربت‌حیدریه- ایرنا- «صنوبر» یکی از روستاهای خوش آب و هوا و دیدنی تربت حیدریه است که به سبب دارا بودن زیبایی و ییلاقات، سالانه پذیرای گردشگران زیادی است.

به گزارش ایرنا، این روستا به دلیل داشتن زیبایی کم‌نظیر در فصل برداشت ریواس (اردیبهشت ماه)، بر اساس آمارهای میراث فرهنگی و گردشگری تربت حیدریه پذیرای بیش از پنج هزار نفر گردشگر از داخل و خارج استان خراسان رضوی است.

صنوبر از توابع بخش مرکزی تربت‌حیدریه واقع در جنوب خراسان رضوی و در دهستان بالاولایت، در فاصله ۱۷ کیلومتری مرکز این شهرستان قرار دارد.

مساحت روستای صنوبر ۴۱ کیلومتر مربع و جمعیت آن افزون‌ بر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر است که در قالب حدود ۳۰۰ خانوار به شغل کشاورزی مشغول هستند.

به اعتقاد اهالی، دلیل نامگذاری این روستای زیبا به عنوان "صنوبر" کثرت درختان سربه فلک کشیده صنوبر در این روستا است.

«صنوبر»، روستای گردشگری تربت حیدریه در جنوب خراسان رضوی


نامگذاری کوچه‌های روستا

نکته جالب در مورد این روستا نامگذاری کوچه‌ها و خیابان‌های آن است که برگرفته از شخصیت‌های بزرگ ملی، دینی و محلی است و آنگونه که گفته شده این نامگذاری به ابتکار یک معلم که عضو شورای اسلامی این روستا نیز هست، انجام شده است.

این عضو شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان تربت حیدریه و شورای اسلامی روستای صنوبر در خصوص این اقدام به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این اقدام با هدف ماندگار کردن اسامی و شیوه و منش این اشخاص انجام شده است و انگیزه دیگر از این حرکت معرفی آنان به عنوان الگو به مردم است.

علی اکبر رستمی افزود: بر این اساس نامگذاری کوچه ها در روستای صنوبر از نام سردار شهید "قاسم سلیمانی" گرفته تا نام شهدای قیام مردم تربت حیدریه در دیماه سال ۱۳۵۷ و پس از آن نام افراد نیک بومی و غیربومی محبوب این خطه آورده شده است.

وی ادامه داد: یکی از این افراد که نامش بر یک کوچه نقش بسته بانو زنده یاد "مه‌لقا خوش صحبت" است که به داشتن خُلقی نیکو معروف بوده است.

عضو شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان تربت حیدریه خاطر نشان کرد: همچنین نام کوچه سلیمان برگرفته از سرپرست یکی از ساکنان یک خانواده شریف با حسن خلق خوب بوده است و کوچه "ایرج" نیز نام پسر یکی از خان‌های این منطقه است.

«صنوبر»، روستای گردشگری تربت حیدریه در جنوب خراسان رضوی


صنوبر روستای هدف گردشگری در پهنه جنوب خراسان‌رضوی

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه نیز در معرفی داشته‌های حوزه گردشگری روستای صنوبر به خبرنگار ایرنا گفت: از لحاظ وسعت جغرافیایی، صنوبر در شمار بزرگترین روستاهای کشور و به دلیل دارا بودن زیبایی بی‌نظیر ییلاقات آن همه روزه و بخصوص در فصل برداشت ریواس (اردیبهشت ماه) پذیرای بیش از پنج هزار نفر گردشگر از داخل و خارج استان است.

علی محمدی افزود: رودخانه معروف "شصت‌دره" از ارتفاعات این روستا سرچشمه گرفته و زیبایی بی‌نظیری را باعث و همین موجب شده تا صنوبر به نگین سرسبز تربت‌حیدریه نیز مشهور شود.

وی با بیان این‌که غار «ماپری" یا "ماه‌پری» در ۱۹ کیلومتری شمال‌غربی تربت‌حیدریه و در نزدیکی این روستا قرار دارد، گفت: بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی، صنوبر از نخستین سکونت‌گاه‌های این منطقه در دوران ماقبل تاریخ بوده است.

به گفته وی، غار ماپری یکی از نمونه‌های متعددی به شمار می‌رود که حکایت از رد پای انسان ماقبل تاریخ در منطقه تربت‌حیدریه دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه اظهار کرد: جاری بودن آب رودخانه در تمام فصول سال در روستای صنوبر، وجود باغ‌های میوه و قرار گرفتن خانه‌های مسکونی به صورت پلکانی، از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستا به شمار می‌رود.

محمدی از "ریواس" و "سیب" صنوبر به عنوان محصولات ویژند استان خراسان رضوی یاد کرد و گفت: اردیبهشت امسال نخستین جشنواره بومی محلی گیاهان دارویی با محوریت ریواس به میزبانی روستای صنوبر برگزار شد و به دنبال ملی شدن جشنواره ریواس هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha