۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۰۲
کد خبر: 85365323
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

یادمان ۲ شاعر نامدار همدانی رونمایی شد+فیلم

۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۰۲
کد خبر: 85365323
یادمان ۲ شاعر نامدار همدانی رونمایی شد+فیلم

همدان- ایرنا- یادمان "غمام همدانی" و "آزاد همدانی" ۲ شاعر نامدار دیار هگمتانه در آیینی همزمان با میلاد سراسر نور امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این آیین روز پنجشنبه در آرامگاه این ۲ شاعر واقع در آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) و با حضور اعضای انجمن‌های ادبی و با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقات و امور خیریه استان همدان برگزار شد.

در این آیین شاعران و ادبای همدان و سایر شعرای کشور اشعاری از این ۲ شاعر بزرگ همدانی سرودند و همچنین مداحان اهل بیت به مناسبت میلاد پرنور مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین علی(ع) مولوده خوانی کردند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این آیین با بیان اینکه آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) سال‌های زیادی محل مراجعه مردم شهر همدان بوده است،گفت: بارگاه عموی امام زمان (عج) سال‌ها محل رجوع مردم همدان بود و برکات زیادی را برای این شهر به همراه داشته است.

مسعود ویژه با بیان اینکه ۲ تن از ستارگان و شاعران همدان از خورشید شاهزاده حسین (ع) نور گرفتند و در اینجا آرمیده‌اند،افزود: بسیاری از کشورها از نداشته‌ها و موضوعات پیش پا افتاده برای خود هویت سازی می‌کنند اما ما اندوخته‌های زیادی داریم که گاهی فراموش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز غبار و زنگار از ۲ تن از بزرگانی برمی‌داریم که سال‌ها در همدان زیسته‌اند و برکاتی داشته‌اند، تصریح کرد: گاهی ما این موضوع را فراموش می‌کنیم اما افرادی هستند که دغدغه‌مند و با نگاه عمیقی موجب اتفاقات خیر می‌شوند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از خانه شعر همدان، اداره اوقاف، هیات امنای آستان شاهزاده حسین(ع) و همکاران خود در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قدردانی کرد و گفت: افرادی باعث شدند اتفاق خوب رقم بخورد و بتوانیم بزرگانی را دست‌کم به نسل امروز معرفی کنیم که امیدواریم این مهم همچنان ادامه داشته باشد.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان نیز با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند امامزادگان باید محل آرامش مردم باشند و باید به این موضوع توجه کرد، گفت: از دغدغه‌های بسیار مهم همه بزرگان از آدم تا پیامبران عظیم الشان، شعرا و عرفا و سایر بزرگان سه چیز بوده که نخستین آن شناخت حق است.

حمید ترکمان با اشاره به اینکه شناخت باطل به موجب دفع باطل دغدغه دوم بزرگان است و سومین آن استقامت در مسیر حق است،گفت: زبان شعر زبان مهمی است و دغدغه شعرا بر این بود که حق را با زبان شعر به ما بشناسانند.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) در نهج‌البلاغه به مردم آخرزمان می‌فرمایند که از حق پیروی کنید افزود: کسانی ماندگار هستند که از حق دفاع کردند و اگر کسی از حق گریزان باشد، ماندگار نخواهند بود.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با اشاره به اینکه امروز یادمان بزرگانی را ایجاد می‌کنیم که دنبال حق بودند گفت: امیدواریم ما نیز در مسیر حق قدم برداریم و آخرت خود را به خوبی رقم بزنیم.

یادمان ۲ شاعر نامدار همدانی رونمایی شد
به گزارش ایرنا، "علی‌محمد غمامی آزاد" متخلص به آزاد همدانی شاعر، ادیب و معلم همدانی است که در سال ۱۲۸۵ در همدان دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۲۴ در این شهر درگذشت.

آزاد همدانی تحصیلات خود را در فارسی، صرف، نحو، معانی، بیان، فقه و منطق در همدان به پایان رساند. بعدها معلم شد و در مشاغل دبیری، بازرسی و مدیریت دبستان و دبیرستان انجام وظیفه کرد. در سال ۱۳۰۰ خورشیدی، به سمت ریاست فرهنگ کاشان منصوب و به اصلاح امور فرهنگ و افتتاح انجمن ادبی پرداخت و در اثر مجاهدت در ترویج علم و ادب مورد توجه اهالی کاشان قرار گرفت.
در این موقع خبر مرگ ناگهانی فرزند ارشدش از سنندج رسید و مرگ این جوان، آزاد را پیر کرد و به ناچار به تهران منتقل شد.

در سال ۱۳۱۳ خورشیدی به سمت مدیریت ادبیات و بازرسی اداره فرهنگ همدان منصوب و در سال ۱۳۱۵ به مدیریت دبیرستان شاهپور کرمانشاه برگزیده شد و ۲ سال هم به تربیت و تعلیم دانشجویان آنجا انجام وظیفه کرد، آزاد همدانی به سال ۱۳۲۴ شمسی چشم از جهان فروبست.

"محمد یوسف‌زاده" نیز متخلص به "غمام همدانی" فرزند حجت الاسلام سید یوسف مجتهد همدانی به سال ۱۲۵۳ هجری خورشیدی در کربلا متولد شد.

او تحصیلات ابتدایی خود را در محضر پدر به پایان رساند و سپس به اتفاق وی به همدان سفر کرد و به تحصیل علوم متداول زمان شامل ادبیات فارسی، عربی و فقه، اصول و فلسفه پرداخت.

وی ارادت خاصی به حافظ و اشعار وی داشت. در سال ۱۳۳۷ قمری انجمن ادبی همدان را تأسیس کرد.

غزلیات وی پس از درگذشتش توسط موسی نثری جمع‌آوری و به چاپ رسید. دیوان کامل و اصلاح شده غمام همدانی با تلاش و کوشش محمود توحیدی امین در ۳۶۵ صفحه تنظیم چاپ شد.

او در سوم مهر سال ۱۳۲۱ شمسی در تهران درگذشت و در همدان دفن شد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha