۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۰۸
کد خبرنگار: 5302
کد خبر: 85365341
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کتاب «امام علی(ع) مردی فراتر از زمان و مکان» روانه بازار شد

قم- ایرنا- «امام علی(ع) مردی فراتر از زمان و مکان» نام کتابی است که همزمان با میلاد مولود کعبه توسط موسسه بوستان کتاب، روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر شریعتی سبزواری نویسنده این کتاب ۲۲۴ صفحه ای است.

نویسنده در کتاب خود به معرفی شخصیت نخستین پیشوای شیعیان می پردازد و ایشان را در میدان رزم، شمشیرزن قهرمان و شیرافکن، در عرصه سیاست، سیاست‌مداری وارسته و پرتلاش و در خانواده، پدر و همسر بسیار مهربان معرفی می کند.

او در شب‌های تاریک، عابد و عاشق بی‌قرار است، در میدان علم و دانش، عالم جامع بی‌نظیر و حلّال مشکلات است، در صحنه قضاوت، قاضی بی‌نظیر و عادل است، از نظر عاطفه، فریادرس بیچارگان و پدر یتیمان است و در عرصه خطابه، خطیب قهّار و محیّرالعقول است.

این اوصاف برای شیعیان تردید نیست؛ اما شایان توجه است که متفکران غیرشیعه و حتی غیرمسلمان نیز این اوصاف را دریافته و به آن گواه داده‌اند.

در این اثر تلاش شده از متفکران باانصاف مسیحی، یهودی، مادی و بی‌مسلکان آزاده و ظلم‌ستیز و عدالت‌خواه درباره امام علی و دیگر معصومان، مطالبی بازگو شود که مقبولیّت عمومی و جهانی داشته و حتی‌المقدور از منابع معتبر اهل سنت و غیراسلامی گرفته شده باشد.

ساختار اثر

این اثر در ۱۷ بخش تألیف شده است؛ در ابتدای این اثر، به میلاد علی(ع) به عنوان مولود کعبه پرداخته شده و حسب و نسب آن حضرت بررسی شده است.

سپس، ولادت امام علی(ع) در کعبه از نظر مورخان و علمای بزرگ اهل سنت و مسیحیت مورد اشاره قرار گرفته و در این راستا مباحثی همچون انعکاس میلاد علی(ع) در متون ادبی، کیفیت ورود مادر علی(ع) به درون خانه کعبه، امتیازات و افتخارات بیان شده است.

در ادامه، فضائل امام علی(ع) در نگاه پیغمبر در منابع اهل سنت تشریح شده و در این میان به حدیث نور، حدیث «طَیر مَشویّ» و حدیث تشبیه به روایت حاکم نیشابوری پرداخته شده است.

نویسنده به «امام علی(ع) در نگاه خلفای صدر اسلام» و سخنان ابوبکر عبدالله بن عثمان ابی قحافه می‌پردازد و در ادامه به سرنوشت جامعه اسلامی بعد از ابوبکر اشاره می‌کند.

«مسئله خلافت در نگاه خلیفه دوم» از دیگر مباحث این اثر است.

سپس، فضایل امام علی(ع) از نظر امامان مذاهب چهارگانه اهل سنت تشریح شده است.

همچنین، امام علی(ع) در قرآن از نظر اهل سنت مورد تبیین واقع شده و نظر امام حنفی‌ها و محمد بن ادریس(پیشوای مذهب شافعی) آمده است.

در ادامه نیز مبحثی با عنوان «نهج البلاغه علی در نگاه شارحان اهل سنت» ذکر شده است؛ در ابتدا بلیغ‌ترین و جامع‌ترین سخن بعد از قرآن و کلام نبوی عنوان شده و از این نظر، به برتری علی(ع) بر دیگر خلفا از دیدگاه علمای بغداد، اعتراف دشمنان و مخالفان به فضل و بزرگی علی(ع) و بسیاری دیگر از فضایل ایشان پرداخته شده است.

«امام علی(ع) از دیدگاه مخالفان و معاندان» و «معاویه و غدیر خم» از دیگر مباحث اصلی این اثر است.

برشی از اثر

آیا علی(ع) در خیبر را با قدرت جسمانی از جا کَند؟

جمعی از پیشوایان دینی و رهبران سیاسی از انبیا و اولیا گرفته تا حکما و عرفا، مردانی زاهد و باتقوا بودند، ولی مانند رسول خدا(ص) و امام علی(ع) اهل رزم و جنگ نبودند. آن‌ها در صورت لزوم، فرمانده جنگ انتخاب می‌کردند و خود ناظر و مؤید بودند؛ مثل پیغمبری از بنی اسرائیل که در عصر خود، طالوت را انتخاب کرد تا با جالوت بجنگد. آری، بعضی پیامبران و مردان تاریخ در یک یا دو صفت، ممتاز و برجسته‌اند، اما در سایر خصلت‌ها ناقص و به زمین مانده‌اند. تنها رادمردی که هم مرد رزم، هم نویسنده قهّار، هم گوینده و سخنران ممتاز و محیّرالعقول، هم اهل عبادت و زهد و نیز اهل سیاست و حکومت، امام علی(ع) است.

نوشته‌اند که آن را ۴۰ تَن باز و بسته می‌کردند، ولی علی(ع) فرمود: والله ما قلعت باب خیبر بقوة جسمانیة ولکن قلعته بقوة ربّانیه؛ به خدا قسم! درِ خیبر را با قدرت جسمانی از جا نکندم، بلکه آن را با قدرت و قوۀ الهی و ربانی از جای کندم.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha