اظهارت سران صهیونیست علیه قطر فرار به جلو است/ تل‌آویو خواهان مبادله اسیران نیست

تهران - ایرنا - جنبش های حماس و جهاد اسلامی فلسطین امروز پنجشنبه اظهارات سران صهیونیست علیه میانجیگری قطر در پرونده مبادله اسیران بین رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین را محکوم کردند و آن را فرار به جلوی تل آویو برای خودداری از بسته شدن قرارداد مبادله اسیران و توقف تجاوزگری علیه نوار غزه دانستند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه فلسطین الیوم ، «محمد الهندی» معاون دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: ما اظهارات مطرح شده از سوی مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص میانجیگری قطر را محکوم می کنیم و آن را فرار از گفت و گو برای تبادل اسیران و توقف تجاوزگری به غزه می دانیم.

پیش‌تر رسانه‌ها فایل صوتی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با خانواده‌های اسرای صهیونیست منتشر کردند که او در آن مدعی شده بود که نقش میانجیگری قطر در مبادله اسرا با حماس مشکل‌ساز است. نتانیاهو گفته بود که قطر از سازمان ملل و صلیب سرخ هم مشکل‌سازتر است و فشاری بر حماس برای آزادی اسرا وارد نمی‌کند.

الهندی در این باره گفت: درز اخباری درباره مبادله اسیران از طرف نتانیاهو و تیم او برای تلاش جهت پشت سر گذاشتن تنش داخلی درباره سرنوشت اسیران صهیونیست در نوار غزه انجام شده است و اقدامی در جهت توجیه خودداری نتانیاهو از پرداخت بهای قرارداد تبادل اسرا است.

معاون دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود:‌ هرآنچه که پس از پیشنهاد مصر درباره تبادل اسیران رخ داد، صرفا برای اطلاع یافتن از مواضع و برخی ایده‌ها بود و هیچ تضمینی برای توقف تجاوزگری علیه نوار غزه و عقب نشینی ارتش رژیم اشغالگر وجود ندارند.

در این پیوند، انجمن خانواده های اسیران صهیونیست نیز اعلام کرد که تنها منبع ثبت و درز اطلاعات دفتر نتانیاهو و نزدیکان او هستند.

این انجمن افزود: اجازه دادن به نظامیانی که این اطلاعات را درز می دهند بسیار خطرناک است و کابینه باید بصورت فوری از این کار جلوگیری کند.

جنبش حماس نیز در واکنش به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی علیه نقش میانجیگری قطر در پرونده تبادل اسیران گفت که اظهارات مقامات رژیم اسرائیل علیه نقش قطر نشان دهنده حقیقت موضع رژیم صهیونیستی است که مانع از رسیدن به توافق در مورد اسیران می شود.

«ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر چهارشنبه شب اظهارات منتسب به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انتقاد از نقش دوحه در میانجیگری برای مبادله اسیران با حماس را محکوم کرد.

«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی صبح پنجشنبه همسو با نخست وزیر این رژیم در واکنش به اظهارات چهارشنبه شب سخنگوی وزارت امور خارجه قطر ، دوحه را به زعم خود «حامی تروریسم» و «تا حد زیادی مسئول» عملیات طوفان الاقصی خواند.

او مدعی شد که قطر کشوری حامی تروریسم و شریک حماس و تا حد زیادی مسئول حملات هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) است.

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی همچنین افزود: موضع غرب در قبال قطر منافقانه و مبتنی بر منافع است و غرب باید قطر را برای آزادی "گروگان های اسرائیلی" (اسیران صهیونیست) تحت فشار قرار دهد.

اسموتریچ ادامه داد: یک چیز واضح است و آن اینکه قطر روز پس از جنگ غزه هیچ نقشی نخواهد داشت.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، در پاسخ به چند دهه جنایت رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع این رژیم اشغالگر آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و رژیم اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. در مقابل نیز، رزمندگان مقاومت فلسطین تلفات و خسارت های زیادی به نظامیان صهیونیست در نبرد زمینی وارد کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha