انتقاد کرملین از سکوت غرب درباره فاجعه هوایی؛ تکذیب چراغ سبز به اوکراین

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) با ابراز نارضایتی از نتایج نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره فاجعه سرنگونی هواپیمای ترابری نظامی حامل اسیران اوکراینی در خاک روسیه گفت:‌ تاکنون هیچ محکومیت قاطعی از سوی کشورهای غربی در مورد این اقدام تروریستی هولناک، صورت نگرفته است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دمیتری پسکوف روز جمعه به خبرنگاران افزود:‌ در این حادثه، جمعی از شهروندان روس و نیز تعداد زیادی از اسیران اوکراینی جان خود را از دست دادند، اما ما از کشورهای غربی، حتی یک کلمه در محکومیت این حمله تروریستی نشنیدیم.
سخنگوی کرملین گفت:‌ فاجعه ای که رخ داده بی سابقه است و نیازمند ارزیابی مناسب از سوی جامعه جهانی است.
وی با تأکید بر اینکه کی‌یف اطلاعات کافی درباره هواپیمای حامل اسیران داشت، ادامه داد:‌ این، نخستین بار نیست که اوکراین شهروندان خود را نابود می کند، آنها این کار را به طور مداوم از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز کرده‌اند و این حادثه نیز در ادامه این رویه است.
پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا روسیه قصد دارد شواهدی مبنی بر دخالت اوکراین در سقوط هواپیما به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند، یادآور شد: بازرسان همچنان در حال کار هستند.
سخنگوی کرملین گفت: تصمیمات زمانی اتخاذ خواهد شد که بازرسان تمام اطلاعات لازم را دریافت کنند.

منابع خبری روس روز چهارشنبه چهارم بهمن ۱۴۰۲ گزارش دادند: اوکراین یک هواپیمای ترابری نظامی ایلیوشین ۷۶ را بر فراز استان بلگورود که حامل ۶۵ اسیر اوکراینی برای تبادل بود، سرنگون کرد. همه اسیران داخل هواپیما و همچنین ۶ خدمه و سه نفر همراه - در مجموع ۷۴ نفر جان خود را از دست دادند.
آندری کارتاپولوف رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه اعلام کرد: این هواپیما توسط ارتش اوکراین با سه موشک ضد هوایی سرنگون شده است. مقامات اوکراین، این اتهام را رد کرده‌اند؛ از آن جمله، زلنسکی رئیس‌جمهوری این کشور، خواهان تحقیقات بین‌المللی در این باره شده است.
لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز در این پیوند گفت: "زلنسکی با اظهارنظراتی در مورد لزوم تحقیقات در رابطه با هواپیمای ایل-۷۶ رد پا و آثار جرم خود را پاک می کند، به این امید که مشمول "فرمول عفو" اربابان غربی اش شود."

انتقاد کرملین از سکوت غرب درباره فاجعه هوایی؛ تکذیب چراغ سبز به اوکراین
دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین

رد گزارش‌ها درباره آمادگی روسیه برای پذیرش موضوع عضویت اوکراین در ناتو
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود به مباحث مطرح شده در رسانه‌های غربی درباره آمادگی مسکو برای پذیرش موضوع عضویت اوکراین در ناتو واکنش نشان داد.
پیش از این، شبکه تلویزیونی بلومبرگ گزارش داده بود: روسیه در حال بررسی امکان مذاکره با ایالات متحده برای حل بحران اوکراین است. به گفته منبع مورد اشاره این شبکه خبری، مسکو می‌تواند احتمال عقب‌نشینی از درخواست‌های خود مبنی بر امتناع اوکراین از پیوستن به ناتو و وضعیت بی‌طرف آن را بررسی کند. برخی شبکه‌های اجتماعی نیز با استناد به این گزارش، مطالبی درباره پیام پوتین به آمریکا برای مذاکره با آمریکا و عقب‌نشینی از مواضع جنگی منتشر کردند.
سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی درباره این گزارش‌ گفت: "نه، این یک پیام نادرست است، مطلقاً درست نیست."
خبرگزاری روسی تاس در ادامه نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیش از این در کنفرانس مطبوعاتی گفته بود: زمانی که روسیه به اهداف عملیات نظامی ویژه دست یابد، صلح در اوکراین برقرار خواهد شد، که این وضعیت بدون تغییر باقی مانده است.

پسکوف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسکو به دقت قصد آلمان برای توسعه یک طرح دفاعی را بررسی خواهد کرد، گفت:‌ آلمان مسیر رویارویی قاطع با روسیه را در پیش گرفته است و این مساله پوشیده ای نیست.

همچنین، خبرنگار روس با اشاره به سخنان نخست وزیر اوکراین مبنی بر قصد کی یف برای عدم تمدید قرارداد ترانزیت گاز روسیه به اروپا از سخنگوی کرملین پرسید: چگونه در این شرایط، گاز روسیه به کشورهای اروپایی خواهد رسید؟ البته مسیرهای موجود از طریق ترکیه وجود دارد و نیز انتقال به شکل گاز مایع وجود دارد.
پسکوف در پاسخ اظهار داشت: همه این روش های انتقال گاز در حال حاضر به شیوه های مختلف مسدود شده اند.
سخنگوی کرملین همچنین گفت: خودداری احتمالی اوکراین از تمدید قرارداد ترانزیت گاز با فدراسیون روسیه منجر به تغییراتی در تمام زنجیره های لجستیکی منتهی به کشورهای اتحادیه اروپا خواهد شد.
پیش از این، نخست وزیر اوکراین گفته بود که کی یف قصد ندارد قرارداد ترانزیت گاز روسیه به اروپا را که در پایان سال ۲۰۲۴ منقضی می شود، تمدید کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha