به گزارش ایرنا، آژیر آمبولانس مدام به صدا در میآید و نیروهای اورژانس با خواهش از رانندگان می خواهند که راه را برای آنها باز کنند تا هر چه سریعتر بر بالین بیمار حاضر شوند.
نیروهای اورژانس با هزاران زحمت و استرس خود را سر صحنه می رسانند اما نه خبری از بیمار است و نه آدرس اعلامی صحت دارد.
کارشناس اورژانس پس از اعزام به محل و اطلاع از غیرواقعی بودن نشانیها متوجه مزاحمت تلفنی میشود اما به چه قیمتی؟
انرژی و استرسی که می توانست برای انتقال یک مادر باردار از منطقه ای دور افتاده به مرکز درمانی و یا پدری که مشکل قلبی دارد، هزینه شود در راه شوخی های کودکانه هزینه شده است.
آن هم در استانی که نه تنها تجهیزات امدادرسانی اش فرسوده شده بلکه سال ها است که با کمبود نیروهای اورژانسی نیز دست و پنجه نرم می کند.
گویا هنوز فرهنگ استفاده درست از تلفن در جامعه فراگیر نشده است و هر روز خبرهای زیادی از مزاحمت های تلفنی منتشر می شود، مزاحمت هایی که بی دلیل و بچه گانه مربوط به شماره سه رقمی ۱۱۵ است که سبب اتلاف وقت و منابع در کمک رسانی به دیگران شهروندان می شود.
این مزاحمت های تلفنی که نوعی ناهنجاری زیر پوستی در رفتارهای اجتماعی است، حدود ۱۷ درصد تماس با اورژانس خراسان شمالی را تشکیل می دهد که بی تردید مقابله با آن نیازمند اقدامات فرهنگی گسترده و آموزش در سطح جامعه است.
جدای از همه این مباحث چرا باید بخش قابل توجهی از تماس های تلفنی با اورژانس ۱۱۵ را باید مزاحمت های تلفنی تشکیل دهد، یکی از کارشناسان جامعه شناسی، ضعف تربیت خانوادگی را از دلایل اصلی این گونه ناهنجاری ها می داند.
نقش ضعف تربیت خانوادگی
کارشناس جامعه شناسی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: مزاحمت های تلفنی از ناهنجاری های زیرپوستی در رفتارهای اجتماعی است که منحصر به ایران نیست بلکه در سایر کشورها نیز وجود دارد و موجب آزارهای روحی و روانی می شود.
احسان غفاری مقدم می افزاید: اصلی ترین دلیل این ناهنجاری ضعف تربیت خانوادگی است که متاسفانه افراد مرتکب به آن از انجام این کار لذت می برند.
وی ادامه می دهد: برخی افراد نابه هنجار برای خانواده ها ایجاد مزاحمت می کنند و برخی نیز نهادها را هدف مزاحمت های خود قرار می دهند اما آنچه که این روزها در جامعه ما افزایش یافته مزاحمت تلفنی برای نهادهای امدادرسان همانند اورژانس ۱۱۵ است.
غفاری مقدم تصریح می کند: این در حالی است که نهادهای امدادرسان نقش ویژه در حفظ سلامت جامعه دارند و هر گونه وقفه در خدمات رسانی آنها به قیمت جان انسان های بی گناه تمام می شود.
وی با بیان اینکه شماره سه رقمی و آسان از دلایل انتخاب تماس با مراکز امدادرسان است، می گوید: از سوی دیگر بعضی از کودکانی که خانواده های آنها نظارت چندانی ندارند، تلفن را با اسباب بازی اشتباه می گیرند و براساس تصادف اغلب با شماره های مراکز خدماتی تماس می گیرند.
مزاحمت تبدیل به سرگرمی شده
کارشناس جامعه شناسی خراسان شمالی بیان می کند: متاسفانه در فرهنگ ما سر به سر دیگری گذاشتن و مزاحمت به شوخی و سرگرمی تبدیل شده است و عدهای عادت دارند با این کار تفریح کنند.
غفاری مقدم می افزاید: این سرگرمی اشتباه این روزها وجهه خطرناکی نیز پیدا کرده و حتی به شوخی با مراکز امدادی نیز رسوخ پیدا کرده است.
وی بر لزوم آموزش مردم و اطلاع رسانی از سوی سازمان ها و نهادهای خدماتی به خصوص اورژانس ۱۱۵ تاکید کرد.
قانون چه میگوید
آنهایی که برای اورژانس ۱۱۵ مزاحمت ایجاد می کنند، باید بدانند که این نهاد امدادی موضوع مزاحمت تلفنی را بهطور جدی پیگیری میکند.
افراد مزاحم به واسطه سیستمهای جدید مخابراتی به راحتی شناسایی میشوند و با آنها برخورد می شود.
برای برخورد با مزاحمان تلفنی با اورژانس، ۲ قانون وجود دارد؛ قانون ۱۳۱ و ۶۴۱ مجازات اسلامی که به این امر پرداخته و از یک تا ۶ ماه حبس برای این افراد در نظر گرفته است.
همچنین در ماده ۱۴ قانون تاسیس مخابرات نیز قوانینی برای برخورد با ایجاد مزاحمت در بار اول، دوم و سوم در نظر گرفته شده است.
همچنین اخیرا نیز مشاور و مدیر حقوقی سازمان اورژانس کشور از ضرورت برخورد جدی با مزاحمان تلفنی این سازمان خبر داده و گفته قطع تلفن تا سه ماه حبس در انتظار مزاحمان تلفنی ۱۱۵ است.
۱۷ درصد تماس ها مزاحمت است
رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علومپزشکی خراسان شمالی می گوید: اورژانس استان در ۹ ماهه امسال پنج هزار و ۷۹۴ مورد مزاحمت تلفنی داشت که معادل ۱۷ درصد تماس های تلفنی آن است.
دکتر تقی دولت آبادی ادامه می دهد: ۳۳ هزار و ۵۱۶ تماس تلفنی در این بازه زمانی با سامانه اورژانس خراسان شمالی ثبت شد که پنج هزار و ۷۹۴ مورد از آن را مزاحمت و ۶ هزار و ۸۶۲ مورد نیز تماس تلفنی مشابه بوده است.
وی بیان می کند: اورژانس ۱۱۵ خراسانشمالی بنا بر وظایف خود نیروهای امدادی و آمبولانس را به محل حادثه اعزام می کند اما کارشناسان اورژانس پس از اعزام به محل و اطلاع از غیرواقعی بودن نشانیها متوجه مزاحمت تلفنی میشوند.
رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علومپزشکی خراسان شمالی تصریح می کند: ایجاد مزاحمت تلفنی برای اورژانس ۱۱۵ منجر به اتلاف وقت، تاخیر در امدادرسانی به افراد نیازمند و به خطر افتادن جان افراد نیازمند به خدمات میشود.
دولت آبادی خاطرنشان می کند: گرچه سعی می شود با آموزش همگانی و رسانهای در خصوص پیشگیری از مزاحمتهای تلفنی اقداماتی موثر انجام شود با این حال هرساله بخشی از تماس ها با مرکز اورژانس خراسان شمالی مزاحمت است.
هم اینک ۵۰ پایگاه اورژانس جاده ای و شهری در خراسان شمالی فعال است.
خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارد.
نظر شما