مشارکت مردم در انتخابات پس از انقلاب به معنای واقعی کلمه محقق شده است

همدان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: پس از انقلاب اسلامی برخلاف دوران گذشته، مشارکت مردم در پای صندوق های رای به معنای واقعی کلمه محقق شده و نقش آنان در فرآیند برگزاری انتخابات برجسته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز جمعه در خطبه‌های آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه همدان با مقایسه شرایط برگزاری انتخابات در زمان انقلاب اسلامی و پیش از آن افزود: پس از ورود اسلام به کشور ایران حکومت‌های مختلفی شکل گرفت که با دوره طاهریان آغاز و با پهلوی پایان یافت اما در هیچکدام مردم به اندازه جمهوری اسلامی در انتخاب سرنوشت خود اینچنین نقش نداشتند.

وی با اشاره به اینکه هیچکدام از حکومت ها، حکومت ولایت فقیه نبود اما ادعای حکومت اسلامی داشتند، ادامه داد: از دوران مشروطیت در سال ۱۲۸۵ تا سال ۱۳۵۷، تعداد ۲۴ انتخابات مجلس برگزار شده است اما بیشتر انتخابات به صورت سفارشی بود.

آیت‌الله شعبانی موثقی تصریح کرد: در دوران رضاشاه و فرزندش افراد برگزیده برای ورود به مجلس سفارش می‌شدند و یکی از دلایل سقوط حکومت شاه این موضوع بود که از درون خود هیچ اعتقادی به مشارکت مردم نداشت.

وی تاکید کرد: حکومت پهلوی گاهی صحبت‌هایی در رابطه به حضور مردم در انتخابات و حتی انقلاب سفید را مطرح می‌کرد اما به معنای واقعی کلمه مردم احساس می‌کردند نقشی در حکومت ندارند و انتخابات را تشریفاتی می‌دانستند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان ادامه داد: در آن زمان مردم معتقد بودند افرادی به مجلس راه می‌یابند که خواسته‌های شاه را برآورده بکنند.

خطیب جمعه همدان افزود: در مجلس دوران پهلوی تصویب شد که بحرین از کشور ما خارج شود و همان زمان مصونیت مستشران آمریکایی نیز تصویب شد.

وی بیان کرد: در نشریات دهه چهل کشور مطرح شده است که چه افراد و احزابی برای ورود به مجلس انتخاب می‌شدند و یک نفر نمی‌توانست به صورت معمولی وارد مجلس شود.

آیت‌الله شعبانی موثقی گفت: پس از انقلاب اسلامی با وجود نقدهایی، نظام ما و ارکان آن معتقد به حضور و مشارکت مردم هستند.

وی افزود: ساختار حقوقی انقلاب اسلامی به شکلی طراحی شده است که همه مقامات با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

امام جمعه همدان اظهار کرد:ممکن است گاهی تخلفاتی در روند برگزاری انتخابات شکل بگیرد اما نقش مردم واقعی است و تشریفاتی نیست.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند نظارت‌ و اجرای انتخابات نقش مردم برجسته محسوب می‌شود و این اعتماد، مشارکت و نظارت مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آیت‌الله شعبانی موثقی گفت: این نظام شهدای بزرگی را تقدیم انقلاب کرده است و به فرموده رهبر انقلاب اسلامی این حق مردم است که در انتخابات مشارکت کنند و ایشان رای مردم را حق الناس و اعتقاد دینی می‌داند.

امام جمعه همدان با گرامیداشت اعیاد ماه رجب گفت: حضور چشمگیر جوانان و نوجوانان در آیین اعتکاف بسیار ارزنده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha