پوست‌اندازی گناباد با مشارکت شهروندان در بازآفرینی شهری

گناباد- ایرنا- فرسودگی ۸۰ درصد بافت مسکونی شهری گناباد، اجرای طرح های بازآفرینی شهری را به منظور توسعه و عمران این شهرستان جنوبی خراسان رضوی ضروری کرده است.

به گزارش ایرنا، در اجرای طرح بازآفرینی شهری تلاش می شود تا با مشارکت شهروندان با احیای بافتهای فرسوده شهری حیات اجتماعی و رونق اقتصادی به این مناطق باز گردانده شود.

محلات طرح بازآفرینی شهری گناباد در سال ۱۳۸۶ با ۱۳۵ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد به تصویب کمیسیون ماده پنج استان خراسان رضوی رسید که در سال ۱۳۹۴ محدوده بافت تاریخی گناباد به وسعت بیش از ۱۴۴ هکتار ابلاغ و در سال ۱۳۹۷ با گسترش بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، پهنه ای با گستره ۳۶۴ هکتار به تصویب این کمیسیون استانی رسید.

از مجموع هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت شهری گناباد ۲۰ درصد، معادل ۳۴۰ هکتار را بافت فرسوده و ناکارآمد شهری تشکیل می دهد که با احتساب بافت تاریخی این میزان به بیش از ۳۶۴ هکتار می رسد.

پوست‌اندازی گناباد با مشارکت شهروندان در بازآفرینی شهری

بازآفرینی شهری ضرورت توسعه و عمران شهری گناباد

بازآفرینی شهری به عنوان یک واژه عام مفاهیم دیگری نظیر بهسازی، نوسازی، بازسازی، توانمندسازی و روان بخشی شهری را دربر می‌گیرد و به مفهوم احیا، تجدید حیات بافت فرسوده شهری و به عبارتی دوباره زنده شدن شهر است.

از هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت شهری گناباد، ۲۰ درصد، معادل ۳۴۰ هکتار را بافت فرسوده و ناکارآمد شهری تشکیل می دهد که با احتساب بافت تاریخی این رقم به بیش از ۳۶۴ هکتار می رسد

یکی از اهالی خیابان "بهار" در منطقه "قصبه" گناباد گفت:‌ مشارکت مردم در اجرای طرحهای عمران شهری و بهسازی بافت فرسوده بسیار مهم است و طرح بازآفرینی شهری بستر این امر را فراهم می کند.

علیرضا محمدی اضافه کرد:‌ مسوولان عمران شهری باید با شناسایی بافت فرسوده و داشتن رویکرد تشویقی، بستر مشارکت شهروندان در اجرای این طرح مهم را فراهم کنند.

محمدرضا اکبری از ساکنان خیابان "ناصر خسرو" گناباد هم با اشاره به اینکه مشارکت مردم در هر بخشی اعم از اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، اجرای بهینه طرحها و برنامه ها را درپی دارد،‌ گفت‌: در بهسازی بافت فرسوده و عمران شهری اهمیت جلب مشارکت مردم غیرقابل انکار است.

وی تصریح کرد:‌ تعداد زیادی از واحدهای مسکونی گناباد و به خصوص در مناطقی مانند "قصبه شهر،‌ نوغاب،‌ ناصر خسرو و سعدی" فرسوده و نیازمند بهسازی است و مسوولان باید با اجرای طرحهای بازآفرینی شهری و جلب مشارکت مردم، در راستای توسعه و بهسازی این مناطق گام بردارند.

یک کارشناس عمران شهری گناباد هم با تاکید بر استفاده از ظرفیت نخبگان و صاحبنظران در فرآیند توسعه گفت:‌ باید با جلب مشارکت مردم آگاهی های آنان را نسبت به مزایای توسعه متوازن شهری و لزوم بهسازی بافت ناکارآمد شهری افزایش داد و طرح بازآفرینی شهری بستر این مهم را هموار می کند.

سیدحسین پورهاشمی گفت: اگر مزیت مشارکت در طرحهای عمران شهری برای مردم تبیین شود و از آن آگاه شوند در اجرای این طرح ها مشارکت بیشتری خواهند کرد.

باید از ظرفیت بافت فرسوده شهری برای کاهش مشکل کمبود زمین به منظور اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده کرد

بافت فرسوده، راه حل مشکل کمبود زمین شهری

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد هم گفت: باید در کنار اجرای طرحهای بازآفرینی شهری، به توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی ساکنان بافتهای ناکارآمد شهری توجه داشت.

ابوالفضل شاکری اظهار داشت: باید از ظرفیت بافت فرسوده شهری برای کاهش مشکل کمبود زمین به منظور اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده کرد.

فرماندار گناباد هم گفت:‌ باید با حفظ هویت سنتی و گردشگری برای ساماندهی بافت شهری این شهرستان برنامه منسجم و هدفمندی داشت تا به یک وحدت رویه برای پیشرفت و توسعه فضاهای کالبدی شهری دست یابیم.

رضا نصیری ادامه داد: بافتهای فرسوده شهری در یک بازه زمانی کوتاه به وجود نیامده، بلکه در طول سالهای متمادی ایجاد شده است و باید با اجرای طرحهای بازآفرینی و با پرداخت تسهیلات، بر اساس محله و منطقه بندی به متقاضیان این بخش، برای کاهش این معضل اقدام کرد.

بیشتر بخوانیم:‌

اختصاص اعتبار بازآفرینی به شهرهای خراسان رضوی منوط به عملکرد شهرداریها است

وضعیت خراسان رضوی در تامین زمین طرح بازآفرینی شهری مطلوب است

خراسان رضوی رتبه دوم بازآفرینی شهری کشور را دارد

پوست‌اندازی گناباد با مشارکت شهروندان در بازآفرینی شهری

۱۴ محله گناباد، زیر پوشش طرح بازآفرینی شهری

از مجموع یکهزار و ۷۰۰ هکتار وسعت شهری گناباد، ۲۰ درصد، معادل ۳۴۰ هکتار را بافت فرسوده و ناکارآمد شهری تشکیل می دهد که امسال در قالب ۱۴ محله زیر پوشش طرح بازآفرینی شهری قرار گرفته است.

شهردار گناباد به خبرنگار ایرنا گفت:‌ در راستای طرح بازآفرینی و برای جلب مشارکت مردم در بهسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، برخی سیاستها و رویکردهای تشویقی اعمال می شود که از آن جمله می توان به اعمال تخفیف در صدور پروانه ساختمانی و همکاری در تغییر کاربری ساختمانها اشاره کرد.

جلب مشارکت مردم برای بهسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری از رویکردهای مهم شهرداری در اجرای طرح بازآفرینی شهری گناباد است

مهران حسین زاده تصریح کرد: در بافت فرسوده به مالکان ساختمانها علاوه بر تخفیفات پروانه ساختمانی، یک طبقه تراکم تشویقی داده می شود و با هدف سرعت بخشی در اجرای این طرح، هر هفته کمیسیون توافقات بازآفرینی شهری در شهرداری گناباد برگزار می شود.

وی افزود: جلب مشارکت مردم برای بهسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری از رویکردهای مهم اجرای طرح بازآفرینی شهری در گناباد به شمار می رود.

مسوول نظام مهندسی ساختمان گناباد هم با اشاره به فرسودگی ۸۰ درصد بافت مسکونی منطقه، اجرای طرح بازآفرینی شهری را از نیازهای مهم در توسعه و عمران این شهرستان برشمرد و بر لزوم تلاش مسوولان مرتبط و اختصاص اعتبار لازم برای اجرای آن تاکید کرد.

غلامرضا مرادی اظهار کرد:‌ جلب مشارکت مردم و تشکلهای مردمی از ارکان مهم توسعه و عمران شهری و حلقه گمشده آن است و شوراهای اسلامی نقش مهمی در انسجام بخشی این مهم بر عهده دارند و باید بیشتر به وظایف خود عمل کنند.

اجرای نخستین طرح همیار بازآفرینی شهری کشور در گناباد

شهرداری گناباد مدعی است که در آینده نزدیک و برای نخستین بار در کشور طرح "همیار بازآفرینی شهری" را به صورت نمونه در این شهر به اجرا درمی آورد.

همیار بازآفرینی شهری، کسی است که به صورت داوطلبانه و اختیاری به عنوان رکن اجرایی در ساختار مدیریت محله و زیر نظر شهرداری در فعالیتهای کالبدی،‌ نوسازی و اجتماعی و فرهنگی در سطح محلات هدف بازآفرینی مشارکت می کند.

شهرداری گناباد در آینده نزدیک و برای نخستین بار در کشور طرح "همیار بازآفرینی شهری" را در این شهر به اجرا درمی آورد

مدیر خدمات شهری شهرداری گناباد گفت: اجرای طرح همیار بازآفرینی شهری اقدامی مهم در راستای جلب مشارکت شهروندان برای بهسازی بافت فرسوده و ناکارآمد و رونق و توسعه شهری است.

حسین خاکشور گفت:‌ شهرداری گناباد در کنار ارایه بسته ها و رویکردهای تشویقی، در قالب طرح همیار بازآفرینی شهری به دنبال افزایش مشارکت شهروندان در این بخش است.

وی گفت: در این راستا همیاران به عنوان نماینده مالکان بناهایی که در طرح بازآفرینی قرار گرفته اند، پیگیر بهسازی بناها و اجرای طرح هستند.

بیشتر بخوانیم:‌

فرماندار گناباد: ۳۰ درصد اعتبارات ادارات به بازآفرینی شهری اختصاص یابد

فرماندار گناباد خواستار ساماندهی بافت شهری شد


پوست‌اندازی گناباد با مشارکت شهروندان در بازآفرینی شهری

مشارکت بیش از هزار گنابادی در انتخابات همیار بازآفرینی شهری

نخستین انتخابات همیار بازآفرینی شهری کشور با مشارکت افزون بر یکهزار نفر از شهروندان در سطح ۱۴ مسجد و هفت محله مشمول این طرح در گناباد برگزار شد.

شهردار گناباد با اشاره به اینکه این طرح در سایر محله های مشمول طرح بازآفرینی شهری نیز اجرا می شود، اظهار کرد: همیاران بازآفرینی، نقش بسزایی در جلب مشارکت شهروندان و بهبود وضعیت کالبدی و اجتماعی بافت های فرسوده و در نتیجه رونق ساخت و ساز در این محدوده ها دارند.

حسین زاده گفت: در انتخابات همیاران بازآفرین شهری ۲۷ نفر برگزیده شدند که به زودی احکام آنها صادر و دوره های آموزشی برای این افراد برگزار می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با آغاز فعالیت همیاران، به عنوان نمایندگان بافتهای فرسوده شهری، مشارکت شهروندان در بازآفرینی محلات شهری و در نتیجه رونق ساخت و ساز این مناطق افزایش یابد.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha