سی‌ان‌ان: تلاش‌ آمریکا برای رسیدن به توافق جدید با حماس و وقفه دوباره در جنگ غزه

نیویورک-ایرنا- همزمان با افزایش همکاری‌های جاسوسی و امنیتی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا با رژیم اسرائیل برای حذف فیزیکی و ترور رهبران حماس و مخالفت صریح واشنگتن با آتش‌بس در غزه،جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و دیگر مقامات کاخ سفید، تلاش ها برای رسیدن به توافق با حماس را به منظور آزادی بیش از ۱۰۰ اسیر اسرائیلی باقیمانده در غزه و وقفه دوباره در جنگ شدت بخشیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی در آستانه سفر "ویلیام برنز" رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به اروپا برای دیدار با مقامات قطر، مصر و اسرائیل، با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و نیز عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر برای رسیدن به توافق با حماس برای آزادی سایر اسرا در غزه گفتگو کرد.

جان کربی، سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی در نشستی خبری گفت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در مورد "تلاش ها برای آزادی همه گروگان های حماس" صحبت کرده است.

به گفته کاخ سفید، برت مک گورک هماهنگ کننده آمریکا در امور خاورمیانه نیز بعد از ظهر جمعه از سفری منطقه ای به واشنگتن بازگشت که گفتگوهای خوبی با همتایان خود در منطقه از جمله مقامات قطر داشته است.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: ما هر کاری که بتوانیم برای تسهیل یک توافق دیگر آزادی گروگان ها انجام می دهیم. نسبت به این روند امیدواریم، اما نباید انتظار تحولات قریب‌الوقوع را داشته باشیم.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا تلاش ها را برای تضمین آزادی اسیران در غزه و توقف درگیری ها را افزایش می دهد و تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌هایی که در غزه نگهداری می‌شوند و میانجی‌گری برای وقفه طولانی‌مدت درگیری‌ها در مرحله مهمی قرار گرفته اند.

رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد یکی از مقامات مهم خود را برای مذاکرات مربوط به اسیران و گفت‌وگوهای چندجانبه درباره توافق احتمالی در این زمینه به اروپا اعزام کند. ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا) در روزهای آینده با روسای اطلاعات اسرائیل و مصر و نخست‌وزیر قطر دیدار خواهد کرد.

سی ان ان اعلام کرد: هنوز مشخص نیست که طرف ها به یک قطعیت در دستیابی به توافق رسیده اند یا خیر اما مقامات هشدار داده اند که تاکنون گفتگو ها شکننده بوده و موانع برای دستیابی به توافق همچنان باقی است.

این گفتگوها جدید ترین تلاش های دیپلماتیک آمریکا برای آزادی بیش از ۱۰۰ اسیر باقی مانده در غزه و در عین حال حرکت به سمت توقف طولانی تر خصومت ها است. این توافق احتمالی می تواند به طور قابل توجهی مسیر جنگ در غزه را تغییر دهد.

مقامات آمریکایی اکنون امیدوارند یک وقفه طولانی‌تر در جنگ به دست آید و مدعی هستند که این توافق می‌تواند فضایی را برای ارسال بیشتر کمک‌های بشردوستانه به غزه و همچنین ادامه بحث‌ها در مورد آینده عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس و آینده غزه فراهم کند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تاکنون از اظهار نظر در مورد سفر رئیس این سازمان خودداری کرده است.

این در حالی است که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز پیشتر به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان را فاش نکرده بود، گزارش داد، سازمان سیا یک کار گروه جدید تشکیل داده که به واسطه آن اطلاعاتی درباره رهبران حماس و همچنین مکان اسیران اسرائیلی در غزه را کشف و در اختیار اسرائیل قرار می دهد و با افزایش پروازهای پهپادی و شناسایی بر فراز غزه، جمع آوری اطلاعات درباره رهبران حماس را تشدید کرده است.

به گزارش نیویورک تایمز، در پی حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس، سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) یک گروه امنیتی ضربتی و فوری را برای جمع آوری اطلاعات درباره رهبران ارشد حماس و ارائه آن به فرماندهان ارتش تل آویو تشکیل داده است. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از ۷ اکتبر یادداشتی به سازمان‌های اطلاعاتی و وزارت دفاع آمریکا فرستاده و دستور داده است که یک کارگروه برای گردآوری اطلاعات درباره رهبران حماس تشکیل دهند. تشکیل این گروه برای گردآوری اطلاعات درباره رهبران ارشد حماس بیانگر اولویت کاخ سفید در مورد گردآوری اطلاعات در این زمینه است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است که تاکنون بیش از ۲۶ هزار فلسطینی بر اثر حملات این رژیم جان خود را از دست داده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha