نبض تولید در صنایع بسته‌بندی شیراز؛ از تکاپوی احیا تا تلاش برای بقا

شیراز- ایرنا- صنایع‌ بسته‌بندی شیراز یکی از چندین واحد زیرمجموعه کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز است که پس از چندین سال بی‌رونقی از سال گذشته با اشتغالزایی ۲۰نفر و تولید ۲۵۰هزار کارتُن در ماه فعالیت‌های خود را آغاز کرده اما این واحد تولیدی برای بقای خود با مشکلات بسیاری روبه روست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بررسی مشکلات واحدهای راکد و غیرفعال نشان می‌دهد، تقریبا نیمی از مشکلات این واحدها به کمبود نقدینگی ارتباط دارد.

پس از آن، فقدان بازار برای محصولات، تأمین مواد اولیه، اختلاف شرکا، مشکلات زیرساختی، تأمین ماشین‌آلات و مشکلات قضایی و بانکی دلایل اصلی تعطیلی این واحدها قلمداد می‌شود.

احیای واحدهای تولیدی در فارس

این در حالیست که بازگرداندن واحدهای تولیدی و صنعتی راکد به چرخه تولید، افزون بر کمک به رشد و رونق اقتصادی، موجب احیای فرصت‌های شغلی از دست رفته و ارتقای امید و اعتماد عمومی می‌شود اما نیاز است تا شرایطی فراهم شود که این واحدهای احیا شده همچنان در مدار تولید باقی بمانند و چرخ تولید آنها متوقف نشود.

احیای واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل در استان فارس نیز در طول ۲سال گذشته نقش بسزایی در اشتغالزایی و ایجاد تکاپو برای صنعتی شدن در شهرستان‌های مختلف ایفا کرده است.

صنایع‌ بسته‌بندی شیراز؛از تعطیلی تا احیا

شرکت صنایع‌ بسته‌بندی شیراز که در گذشته با نام «ایران فایلا» شناخته می‌شد یکی از چندین واحد زیرمجموعه کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز است که چندین سال به تعطیلی کشیده شده بود اما حدود یک سال است که این واحد تولیدی با اشتغالزایی ۲۰نفر و تولید ۲۵۰هزار کارتُن در ماه فعالیت‌های خود را آغاز کرده است‌.

نبض تولید در صنایع بسته‌بندی شیراز؛ از تکاپوی احیا تا تلاش برای بقا

این شرکت که از ۲۰ هکتار زمین محصور و ۶ سالن مسقف به مساحت حدود ۱۵ هزار متر مربع و یک حلقه چاه آب و تمام زیرساخت‌های گاز و برق و آب بهره می‌برد در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۲ با هدف تأمین کارتُن، گونی، قوطی‌های پریفوم و بسته‌بندی کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در منطقه تیون واقع در کیلومتر ۱۵ جاده شیراز کوار، فعالیت‌های گسترده‌ای را دنبال می‌کرد و با راه‌اندازی خطوط تولید گونی و دستگاه‌های گردباف گونی‌بافی با تولید روزانه هزار متر گونی توانسته بود تمام نیاز استان فارس را در تولید این محصول تأمین کند.

پس از واگذاری کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز به بخش خصوصی، مالک جدید شرکت و مدیرعامل آن، دستگاه‌ها و خطوط تولید قوطی‌های پریفرم را با قیمت اندکی به کارخانه دیگری در سیرجان واگذار کرد و دستگاه‌ها و خطوط بافت و تولید گونی را هم به فروش رساند.

بدین‌ترتیب فعالیت‌های این واحد تولیدی به مرور زمان کمرنگ‌تر از قبل شد و متوقف شدن خطوط تولید آن، نیاز استان فارس را به صنایع بسته‌بندی بیش از پیش نمایان ساخت‌.

تا اینکه در سال ۱۴۰۱ روزنه امید دوباره برای شروع به کار این واحد تولیدی در شهر شیراز زنده شد و در نهایت این واحد صنعتی توانست در شهریورماه ۱۴۰۲ به خط تولید بازگردد.

مدیرعامل این شرکت در خصوص احیای این واحد تولیدی گفت: حدود یک سال است که این شرکت را تحویل گرفته‌ایم، در واقع این شرکت را از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ تحویل گرفتیم و در طول این مدت بدهی‌های شرکت پرداخت شد، تعمیرات اساسی و بروزرسانی دستگاه‌ها و تجهیزات صورت گرفت و در نهایت این واحد تولیدی با راه‌اندازی خط تولید در شهریورماه ۱۴۰۲ کار خود را آغاز کرد.

علی مؤذنی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ کارگر در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند و با تولید ۲۵۰ هزار کارتُن در ماه بخشی از نیاز استان به مقوا و بسته‌بندی توسط این واحد صنعتی تأمین می‌شود؛ این در حالیست که تنها سه واحد تولیدی در کل استان فارس مقوا تولید می‌کنند و استان فارس نیاز مبرمی به توسعه صنایع بسته‌بندی دارد.

مشکلات این واحد تولیدی چیست؟

وی درباره مشکلات این واحد تولیدی گفت: در حال حاضر با یک سری مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ متأسفانه حساب‌های شرکت بسته است؛ صاحبان این واحد تولیدی در گذشته یک وام بانکی دریافت کرده بودند که در پی عدم پرداخت اقساط آن، بانک ملی ۲۵درصد اراضی صنایع بسته‌بندی را به تملک خود درآورد.

مؤذنی‌پور ادامه داد: تمام تلاش خود را برای احاله و بازگرداندن این اراضی به کار گرفتیم اما متأسفانه بانک هیچ همکاری با ما نکرد و در حال حاضر این ۲۵درصد را به مزایده گذاشته است.

وی اضافه کرد: با یک تسهیلات ۳۰ میلیارد تومانی می‌توانیم اشتغالزایی این واحد تولیدی را به ۶۰ نفر و میزان تولیدات آن را به یک میلیون کارتُن در ماه برسانیم.

مدیرعامل شرکت صنایع بسته‌بندی شیراز گفت: چندین جلسه تحت عنوان کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای حل مشکلات این واحد تولیدی برگزار شده اما این مجموعه برای ادامه فعالیت‌های خود نیاز به حمایت‌های ویژه از سوی اداره‌کل امور مالیاتی و اداره کار و رفاه اجتماعی دارد.

این واحد صنعتی در حالی با مشکلات بانکی و سایر موانع تولیدی دسته و پنجه نرم می‌کند که متولیان اقتصادی استان بر این باور هستند که احیای واحدهای تولیدی و حل مشکلات این واحدها در بخش‌های مختلف نیازمند همکاری بیش از پیش دستگاه‌های دولتی و همراهی بخش خصوصی است.

دستور استاندار و متولیان اقتصادی برای حمایت از تولید

استاندار فارس معتقد است وحدت کلمه در دستگاه‌های دولتی یکی از ارکان اصلی رفع مشکلات و تسهیل در امور تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی است.

محمدهادی ایمانیه اخیراً در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به دستگاه‌های خدمات‌رسان دستور دارد که دستگاه‌های دولتی و خدمات‌رسان بویژه شرکت‌های آب، برق و گاز مکلف هستند از واحدهای صنعتی حمایت کنند و این مجموعه‌ها بدون هماهنگی قبلی با کارگروه تسهیل اجازه مسدود کردن حساب‌های بخش خصوصی را به دلیل بدهی ندارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت نیز بر این باور است که مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، قانونی و لازم الاجراست‌، لذا اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با جدیت انجام و گزارش آن ارائه و از طریق رسانه‌ها به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره‌کل صمت فارس هم فرآیند احیای واحدهای راکد را نیازمند همکاری دستگاه‌های دولتی و همراهی بخش خصوصی دانست و گفت: به منظور اجرای عملیاتی برنامه‌های اقتصادی ضرورت دارد تا از همه ظرفیت‌های قانونی برای راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی راکد استفاده شود.

همان‌گونه که گفته شد مهمترین رویکرد دولت برای احیا و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و بازکردن گره‌ای از مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران، برگزاری مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌های مختلف کشور است.

این کارگروه در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ یعنی از ۱۵ فروردین ماه تا ۲۸شهریورماه توانست مشکلات ۶۱۹ واحد تولیدی فارس را که در عرصه‌های مختلف فعالیت داشتند با برگزاری ۲۱ جلسه گره‌گشایی کند.

این کارگروه با گره‌گشایی از مشکلات ۱۷بنگاه اقتصادی در نخستین هفته بهمن ماه نیز موفق شد تعداد واحدهای تولیدی حمایت شده از ابتدای سال جاری تاکنون را به یک هزار و ۹۵واحد برساند.

با این حال نیاز است برگزاری این کارگروه با جدیت بیشتری در استان فارس دنبال شود و دستگاه‌های اجرایی مختلف نیز ظرفیت‌های خود را برای حمایت از واحدهای تولیدی به کار بگیرند تا این واحدهای صنعتی از چرخ تولید خارج نشوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha