گروه‌های فلسطینی درباره رای دادگاه لاهه چه گفتند؟

تهران- ایرنا- گروه‌های فلسطینی واکنش های متفاوتی به صدور رای دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه درباره پرونده نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه داشتند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه المیادین، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ضمن استقبال از این رای تاکید کرد که آن اتهام علیه رژیم اشغالگر را درباره کشتار جمعی در غزه ثابت کرد و خواستار توقف آن شده است. این رای یعنی توقف همه تجاوزات علیه ملت فلسطین در غزه است.

حماس از جامعه جهانی خواست که دشمن را به تن دادن به رای دادگاه و توقف جنایات کشتار جمعی مداوم، ملزم کند.

حماس افزود: این رای زمینه را برای بازخواست سران رژیم صهیونیستی به خاطر ارتکاب جنایات در برابر دادگاه لاهه می‌گشاید. این تاکیدی بر حق سرنوشت ملت فلسطین و تشکیل کشور مستقل آن و بازگشت به سرزمینی است که از آن رانده شده است.

حماس از موضع آفریقای جنوبی و حمایت آن از ملت فلسطین تشکر و از دیگر کشورهای حامی این حرکت بین المللی نیز قدردانی کرد.

از سوی دیگر جنبش جهاد اسلامی فلسطین رای موقت صادره از سوی دادگاه لاهه مبنی بر درخواست از اشغالگران برای توقف اقدامات رژیم صهیونیستی را ناکافی دانست و اعلام کرد که دشمن صهیونیست از این امر برای تداوم اقدامات خود سوء استفاده خواهد کرد.

این جنبش امتناع دادگاه لاهه از صدور رای روشن و الزام آور برای توقف جنگ و جنایات ارتش رژیم صهیونیستی علیه غزه را محکوم کرد.

در بیانیه جنبش جهاد اسلامی فلسطین آمده است: تصمیمات و تدابیر موقت دادگاه لاهه در حد درخواست برای توقف جنگ در غزه نیست، هرچند در لابلای آن بر ضرورت توقف هرگونه اقدامی که منجر به کشتار و نسل کشی شود، تاکید شده است.

بر اساس این بیانیه، این تصمیمات ممکن است که به دستاویزی برای دشمن صهیونیست جهت انجام اقدامات مدنظر خود در غزه منجر شود.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین بیان کرد: امتناع دادگاه از درخواست توقف جنگ در غزه، شاهدی بر هیمنه نیروهای شر جهانی بر نهادهای حقوقی جهانی به نفع خود و به زیان مظلومان جهان است.

همچنین این جنبش از اقدامات و تلاش‌های آفریقای جنوبی برای برملا کردن جنایات دشمن صهیونیست و شکستن سکوت جهانی در قبال نسل کشی مردم غزه تمجید و قدردانی کرد.

جنبش المجاهدین فلسطین نیز از عدم صدور رای روشن درباره توقف جنگ ابراز شگفتی کرد و این رای را در سطح جنایت رژیم صهیونیستی در غزه ندانست.

این جنبش اعلام کرد: عدم صدور رای درباره وادار کردن دشمن صهیونیست برای توقف جنگ در نتیجه ناتوانی نهادهای بین المللی در حمایت از حقوق بشر و حقوق ملتها به سبب هیمنه آمریکا و رژیم صهیونیستی بر این نهادها است که منافع آنها را بر منابع ملتهای ستمدیده ارجح می دانند.

جنبش المجاهدین نیز تلاش های آفریقای جنوبی برای توقف جنگ در غزه را ستود و از همه آزادگان دنیا و امت اسلامی خواست که با همه ابزار برای توقف جنگ اهتمام ورزند.

از سوی دیگر جبهه مردمی فلسطین از رای دادگاه لاهه استقبال کرد.

جبهه مردمی فلسطین در بیانیه خود خواستار افزایش همبستگی و تشدید اقدامات در حمایت از ملت فلسطین و تحریم اشغالگران و تداوم انتفاضه خشم جهانی علیه حامیان جنگ کشتار جمعی رژیم صهیونیستی شد.

روز جمعه حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی صادر شد. این حکم رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند که اقداماتی در راستای ممانعت از نسل کشی مردم غزه اتخاذ کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha