ایجاد فضای بین المللی علیه رژیم صهیونیستی دستاورد بزرگ رای دادگاه لاهه است

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: رای دیوان بین‌المللی دادگستری جوی را ایجاد می‌کند که اسرائیل و متحدانش بسیار مشکل می‌توانند نسبت به آن بی‌اعتنا بمانند و این دستاورد اهمیت بسیار زیادی در معادلات منطقه ای و بین المللی متعاقب تحولات ۷اکتبر خواهد داشت.

عابد اکبری کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص صدور قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری درباره جنایات صورت گرفته در غزه توسط رژیم صهیونیستی اظهار داشت: بیست و دوم دی ماه گذشته بود که دولت آلمان اعلام کرد قصد دارد در پرونده اتهامی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه، به سود این رژیم به عنوان طرف سوم مداخله کند، اقدامی که سبب شد رژیم صهیونیستی بلافاصله از این تصمیم دولت آلمان قدردانی کند.

وی گفت: اما فضای سنگین بین المللی شکل گرفته علیه رژیم به نحوی بود که روز گذشته و پس از اعلام رای، بربوک وزیر خارجه آلمان که طی روزهای گذشته همواره پیام‌ها و اظهارات حمایتی متعددی در همراهی با صهیونیست‌ها منتشر کرده بود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«من به شدت نگران وضعیت ناامید کننده مردم غزه هستم. در مورد حق دفاع از خود نیز قوانینی وجود دارد، اسراییل باید مانند سایر کشورهای جهان از این امر پیروی کند، باید فورا اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه به غزه ارسال شود». به نظر می رسد «ایجاد فضای بین المللی علیه رژیم صهیونیستی بزرگ ترین دستاورد اقدامات حقوقی صورت گرفته در لاهه است».

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: مهمترین توفیق دادگاه لاهه این است که این دادگاه درخواست رژیم صهیونیستی مبنی بر اعلام عدم صلاحیت را نپذیرفت و ادعای رژیم مبنی بر رعایت حقوق بین‌الملل و دفاع از خود را مردود دانست. دیوان در حکم خود خواستار آن شد که «اسرائیل باید کلیه تدابیر لازم در محدوده توانش را برای جلوگیری از ارتکاب کلیه اعمال مندرج در ماده ۲ کنوانسیون نسل‌کشی اتخاذ کند.» این موضوع می‌تواند اینگونه تفسیر شود که دیوان اتهام نسل‌کشی را قابل بررسی دانسته است.

اکبری ادامه داد: همچنین دیوان بین المللی دادگستری دستور داده که اسرائیل تدابیر لازم را برای بهبود شرایط انسان‌دوستانه برای غیرنظامیان فلسطینی در غزه انجام دهد.

وی بیان داشت: حکم دادگاه اگرچه فاقد دستور آتش‌بس است، اما همچنان باید آن را موفقیتی بزرگ به‌شمار آورد چرا که به‌طور ضمنی امکان وقوع نسل‌کشی در غزه را مطرح کرده و حق مردم غزه برای اینکه باید در برابر نسل‌کشی محافظت شوند را به رسمیت شناخته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه از ۱۷ قاضی دادگاه ۱۵قاضی موافق این حکم بوده‌اند که اکثریت قابل ملاحظه‌ای است، افزود: هر چند این رای الزامی است و رژیم اسرائیل باید نسبت به انجام آن اقدام کند، اما این رأی نیز مانند دیگر آراء دیوان بین المللی دادگستری، «برخوردار از ضمانت اجرایی نیست».

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: با این حال، رای دیوان جوی را ایجاد می‌کند که رژیم صهیونیستی و متحدانش نمی‌توانند نسبت به آن بی‌اعتنا بمانند و این دستاورد اهمیت بسیار زیادی در معادلات منطقه‌ای و بین المللی متعاقب تحولات ۷اکتبر خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha