اراک اواخر بهمن‌ماه میزبان رویداد ملی جامعه‌پرداز است

اراک - ایرنا - مسئول بسیج دانشجویی استان مرکزی گفت: اراک روزهای ۲۶ و ۲۷ بهمن‌ماه میزبان رویداد ملی جامعه‌پرداز، با هدف شناسایی دقیق، معارفه و هم افزایی مجموعه‌های فعال مردمی در موضوع ازدواج، خانواده و فرزندآوری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «اسماعیل شریعت‌منش» روز شنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: این رویداد ملی، در سه محور خانواده، جمعیت و هویت برگزار و شناسایی ظرفیت‌های مردمی فعال در این عرصه دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف از این رویداد، شناسایی کنشگران حوزه جوانان و خانواده و ایجاد هم‌افزایی برای تبادل افکار و تجربیات آنان است.

مسئول بسیج دانشجویی استان مرکزی ادامه داد: هدف بسیج دانشجویی، مسئله‌یابی، حل مسایل و رویکرد مطالبه‌گری به ویژه در حوزه جمعیتی و نقش آفرینی در چالش جمعیتی است.

شریعت‌منش افزود: بسیج دانشجویی در «رویداد جامعه‌پرداز» در کنار اداره‌کل ورزش و جوانان قرار دارد تا از ظرفیت مرکز بینات، استفاده کند و رویداد مطلوبی شکل گیرد.

معاون اداره‌کل ورزش و جوانان استان مرکزی هم با اشاره به روند جمعیتی در کشور، گفت: اتفاق ناخوشایندی در دهه‌های گذشته با عنوان، سیاست تعدیل جمعیت، شکل گرفت و موجب شد تا اکنون با پیری جمعیت مواجه باشیم.

«علی عظیم‌زاده» افزود: اگر روند کهنسالی جمعیت ادامه یابد، وارد سیاه چاله خواهیم شد، بنابراین باید با برنامه و استراتژی دقیق، راه برون رفت از آن طراحی شود.

وی بیان کرد: ۱۰ درصد جمعیت کشور، اکنون سالمند هستند اگر سیاست جمعیتی تغییر نکند ۲۰ درصد جمعیت به مرحله کهنسالی می‌رسند.

معاون اداره‌کل ورزش و جوانان استان مرکزی ادامه داد: رشد جمعیت کشور از دهه اخیر روند کاهی داشته که اگر این مدل اصلاح نشود، نرخ رشد جمعیت، منفی و سیاست پشت پرده که ایران جمعیتی پیر و کشورهای اطراف جمعیت جوان دارند، آشکار می‌شود.

عظیم زاده افزود: برای رفع این معضل مهم، مقام معظم رهبری سیاست کلی جمعیت را ابلاغ و همه دستگاه‌ها ملزم به اجرای آن هستند.

وی بیان کرد: وزارت ورزش و جوانان در راستای قانون جوانی جمعیت، تکالیفی برعهده دارد که حرکت این وزارتخانه در ۲ سال اخیر شتاب گرفته است.

معاون اداره‌کل ورزش و جوانان استان مرکزی اضافه کرد: برگزاری کارگاه آموزشی پیش از ازدواج، افزایش مراکز مشاوره در استان به هشت مرکز، برگزاری جشن وصال، فراهم کردن و تسهیل ازدواج جوانان از جمله اقدامات ورزش و جوانان استان در این مقوله است.

عظیم‌زاده افزود: استان مرکزی رتبه سوم اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را در سال‌جاری کسب کرده است.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده بسیج دانشجویی استان مرکزی هم در این نشست گفت: این مرکز فرصتی برای تعامل افزایی برای تحکیم بنیان خانواده است.

«سارا حسینی» افزود: برای افزایش جمعیت کارهای متعددی در حال انجام است اما پناسیل خروجی دریافت نمی‌شود و برای برون رفت، با برگزاری رویداد ملی جامعه‌پرداز، یک راهکار و هم‌افزایی شکل خواهد گرفت.

وی بیان کرد: ۵۰۰ مجموعه برای این رویداد ملی با رویکرد استانی شناسایی شده است که در حوزه زن و خانواده، فعالیت دارند و در پالایش اولیه، ۱۲۰ مجموعه و در مراحل بعدی ۵۰ مجموعه شناسایی شدند.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده بسیج دانشجویی استان مرکزی ادامه داد: در این رویداد ملی، دانش‌افزایی مجموعه‌ها شکل می‌گیرد و سه میز مسئله محور شامل، کاهش طلاق، افزایش جمعیت و تحکم خانواده پیش‌بینی شده است.

نرخ باروری در کشور یک و ۵۵ صدم درصد است و استان مرکزی با نرخ باروری یک و سه دهم درصد در جایگاه سومین استان پیر کشور قرار دارد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha