اعتکاف ،جلوه گاه نیایش های عارفانه

یاسوج - ایرنا- همزمان با نیمه رجب و در آیین های اعتکاف، موسم بازگشت به حریم کبریایی پروردگار زمزمه های عاشقانه و عارفانه بندگان خداجوی در کهگیلویه و بویراحمد به اوج خود رسیده است.

به گزارش ایرنا،اعتکاف در لغت به معنی اقامت کردن و ماندن در جایی و ملازم بودن با چیزی است، ولی در شرع اسلام، اقامت در مکانی مقدس به منظور تقرب جستن به آفریدگار جهان است، اعتکاف فرصت مناسبی است تا انسان با فراموشی همه پیچیدگی های اجتماعی و مسائل مادی و خستگی های روانی خود را بازیابد و به قصد بهره بردن از ارزش های معنوی از علایق دنیوی دست بکشد و با خدای خود در خلوتکده دل به راز و نیاز بپردازد.

این روزه مساجد کهگیلویه و بویراحمد با عطر صلوات و نیایش های شبانه روزی حال و هوای معنوی تری دارد به طوری که اینجا خاک نشینان عاشق عزلت نشین شده اند و هرکدام، در گوشه ای از مسجد نشسته و کبوترانه، دانه های معرفت می چینند.

بندگان مخلص معبود بی‌همتا در روزهای سبز خدا به میعادگاه طاعت و تسلیم آمده اند تا زنگار غفلت را از لوح دل و جان خویش بزدایند،اعتکاف هنگامه نیایش‌های عاشقانه و عارفانه بندگان است.

در این آیین ها روح فارغ از تمام دل مشغولی‌های روزمره و تعلقات دنیای مادی و در سفر سه روزه به سرزمین صداقت و یکرنگی پرواز می‌کند و نور، معرفت و معنویت بر قلب‌های انسان‌های خداجو تابیده می‌شود.

اعتکاف فرصتی برای شستن غبار آلودگی‌های دل به زلال آب دیدگان بندگان و تجلی گاه بارش رحمت الهی و توفیقی برای پیراستن جان و صفا بخشیدن به روح‌های بی قرار انسان‌های آزاده است.
اعتکاف در قرآن کریم

با نگاهی به آیات آسمانی قرآن کریم جایگاه اعتکاف آشکارتر می‌شود به طوری که در سوره‌های اعراف آیه ۱۳۸، طه آیه‏های ۹۱ و ۹۷، انبیاء آیه ۵۲، شعرا آیه ۷۱، حج آیه ۲۵، بقره آیه‌های ۱۲۵ و ۱۸۷ خداوند در قرآن کریم خطاب به حضرت ابراهیم (ع)و اسماعیل(ع) فرمان می‏دهد که: (به خاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم.

(برای تجدید خاطره) از مقام ابراهیم(ع)، عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید، ما به ابراهیم(ع) و اسماعیل (ع)امر کردیم که، خانه مرا برای طواف کنندگان، مجاوران، رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه کنید.

تاریخچه آیین اعتکاف در ایران

برپایی سنت اعتکاف در ایران در طول تاریخ کم و بیش رواج داشته است ولی اوج آن به دوران صفویه برمی گردد جایی که به همت شیخ لطف الله میسی و شیخ بهائی، در ۲ پایتخت صفویه، یعنی قزوین و اصفهان آئین اعتکاف برگزار می‌شد.

پس از آمدن آیت الله عبدالکریم حائری یزدی به شهر مقدس قم و تأسیس حوزه علمیه قم در نزدیکی بارگاه نورانی حضرت معصومه (ع) آیین های اعتکاف رواج گرفت و این سنت الهی که در طول چند قرن، بعد از دوران شیخ لطف الله و شیخ بهائی، کم رنگ شده بود، جان تازه‌ای گرفت.

عالم ربانی میرزا مهدی بروجردی نیز در سده اخیر پایه گذار این سنت پسندیده اسلامی در شهر قم بود،رفته رفته برگزاری این آیین ها در دیگر مناطق ایران فراگیر شد و اکنون در صدها مسجد شهرهای مختلف ایران و کشورهای اسلامی در روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم رجب، مراسم اعتکاف برپا می‌شود.

اعتکاف در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هفت هزار و ۲۰۰ شهروند از گروه های مختلف سنی در مساجد استان معتکف شده اند.

اعتکاف ،جلوه گاه نیایش های عارفانه

حجت‌الاسلام سیدرضا افتخاری با اشاره به حضور پرشور گروه‌های مختلف به خصوص نوجوانان در مراسم اعتکاف امسال اظهار کرد: مراسم معنوی اعتکاف یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تقویت مبانی اعتقادی و طراوت معنوی بوده که شایسته است به بهترین صورت گرامی داشته شود.

وی عنوان کرد: امسال هفت هزار و ۲۰۰ خواهر و برادر در ۹۶ مسجد کهگیلویه و بویراحمد معتکف شده اند که از این تعداد سه هزار و ۸۳۲ نفر دانش‌آموز و نوجوان هستند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی استان در مراسم اعتکاف استان تصریح کرد: اعزام مبلغ ویژه، برگزاری محافل قرآنی و برگزاری جشن میلاد همراه با سخنرانی و مداحی از جمله این اقدامات مهم بوده‌ است.

اعتکاف فرصت خودسازی برای نسل جوان

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتکاف به ویژه برای قشر نوجوان و جوان افزون بر ثمرات آخرت، تمرین زیست جمعی، خودشناسی، خودسازی و خلوت گزیدن در دنیا را به همراه دارد.

آیت الله سید نصیر حسینی افزود: دوران نوجوانی و جوانی بهترین فرصت زندگی برای خودسازی انسان است.

وی بیان کرد: اعتکاف زمینه‌ساز تحول درونی و بستری برای خودسازی و خداشناسی است و جوانان و نوجوانانی که به توفیق حضور در اعتکاف دست می‌یابند تحول درونی را در خود احساس می‌کنند.

حسینی تصریح کرد: ماه‌های رجب، شعبان و رمضان از مواهب بزرگ الهی برای بازگشت به خویشتن، فصل بندگی و پاک شدن روح انسان از زنگار گناه و معصیت به شمار می‌روند.

وی عنوان کرد: مداومت بر ذکر خدا، نماز و تلاوت قرآن چه در مقام فکر و چه در مقام عمل با تدبر در مفاهیم آیات و رویات و سیره انبیای الهی از جمله این آداب و شرایط اعتکاف است.

وی تاکید کرد:رعایت اخلاص و قصد قربت بدور از هرگونه ظاهر نمایی در بارگاه خداوند، ترک مسائل دنیوی، دوری از گناه و پرهیز از کارهای حرام از آداب اعتکاف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha