به گزارش ایرنا، "مهران فاطمی"، شنبه شب در جلسه شورای آموزش و پرورش استان افزود: پس از ۱۲ سال که یک دانش آموز فارغ التحصیل می شود باید خروحی آموزش و پرورش یک مهارت باشد و البته باید مواظب باشیم توسعه نامتوازن در رشته فنی و حرفه ای ایجاد نشود و روند معقول این است که بر اساس امکانات تا ۵۵ درصد دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای و هنرستان مشغول تحصیل شوند و کیفیت بخشی نیز در دستور کار باشد .
وی ادامه داد: در کنار درس باید حرفه و هنری نیز برای دانش آموزان آموزش داده شود تا شغلی در کنار تدریس داشته باشند و در صورت نیاز بتوانند هزینه زندگی خود را تامین کنند.
وی یادآور شد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر این اصل تاکید دارد که هر دانش آموز یک مهارت را یاد بگیرد و باید مهارت در ۲ سطح توسعه هنرستان ها با سهمی معقول و سطح دیگر نیز بر مهارت هر دانش آموز با حداقل یک مهارت استوار باشد و منابع و امکانات نیز بر این اساس هزینه شود.
فاطمی ادامه داد: نگرانی در رشته های علوم پایه و علوم انسانی نیز وجود نخواهد داشت و مسیر خود را طی خواهند کرد و هدایت تحصیلی دانش آموزانی که استعداد این رشته ها را دارند بسیار مهم است.
وی اظهار داشت: بهترین امکانات باید برای آموزش و پرورش باشد و تا اهمیت فوق راهبردی این بخش برای برنامه ریزان مشخص نشود نمی توانیم موفق باشیم همچنین کرامت و احترام معلمان و دانش آموزان باید همواره حفظ و بهترین امکانات باید در حوزه تحصیلی تامین شود.
استاندار یزد گفت: تلاش می کنیم بخشی از هزینه های تامین تجهیزات جدید و نوسازی وسایل مورد نیاز هنرستان های استان به خصوص در مناطق کمتر برخودار تامین گردد .
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این جلسه گفت: استان یزد بر اساس برنامه مشخص شده باید بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان را به رشته های فنی و حرفه ای هدایت می کرد که خوشبختانه این چشم انداز محقق شد.
محمد کاظم رحیمی نژاد اظهار داشت: آموزش های مهارتی و فنی، حرفه ای جزو اولویت های آموزش و پرورش است و پرورش یافتگان سیستم آموزشی باید حداقل یک رشته مهارتی را فرا بگیرند و با توجه به اینکه اولین هنرستان جوار صنعت کشور در سال ۱۳۷۷ در استان یزد راه اندازی شده لذا این برنامه ریزی دست یافتنی است.
نظر شما