پیگیری مشکلات عشایر منطقه بانمیل گیلانغرب به کجا رسید؟

کرمانشاه - ایرنا - عشایر منطقه بانمیل گیلانغرب در استان کرمانشاه این روزها با مسایلی دست و پنجه نرم می‌کنند که زندگی آنها را با مشکلاتی مواجه کرده است.

بررسی خبرنگار ایرنا نشان داد که تعدادی از عشایر منطقه شامل ایل «زوله» و «خالوندی» که همه ساله برای قشلاق به این منطقه کوچ می‌کنند اخیرا با مشکلاتی برای اسکان و چرای دام های خود در مراتع بانمیل مواجه شده اند؛ مشکلاتی که آنها را مجبور ساخت به استانداری کرمانشاه مراجعه کنند.

یکی از عشایر ایل زوله می گوید: با ارتقای بخش چوار استان ایلام به شهرستان، مردم و مسوولان این منطقه مراتع بانمیل را که در محدوده بخش سومار کرمانشاه قرار داشته و ده ها سال است عشایر در فصل زمستان به این منطقه کوچ می کنند را متعلق به خود بدانند.

وی خود را علی خالوندی معرفی کرد و گفت: با اعلام استانداری ایلام مبنی بر اینکه مراتع بانمیل متعلق به استان ایلام است ساکنان روستاهای اطراف منطقه وارد این مراتع شده و از استقرار عشایر استان کرمانشاه در این مراتع جلوگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: این اختلافات موجب بروز مشکلاتی برای عشایر استان کرمانشاه شده است.

یکی دیگر از عشایر ایل خالوندی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این مراتع یکی از مناطق مهم برای قشلاق عشایر ایل خالوندی به شمار می رود و در صورت ممانعت از استقرار ما جای دیگری برای قشلاق نخواهیم داشت.

سجاد خالوندی معتقد است: انتظار داریم استانداری کرمانشاه و اداره کل امور عشایر استان از حق و حقوق ما در استفاده از مراتع منطقه که متعلق به سومار و استان کرمانشاه است؛ دفاع کنند.

وی یادآور شد: اخیرا از سوی استانداری کرمانشاه نام ۱۴ نفر جدید به عنوان عشایری که مجاز به استفاده از مراتع بانمیل هستند به وزارت کشور اعلام شد که حتی نام یک نفر از عشایر ایل زوله در آن دیده نمی‌شود در حالیکه پس از تحقیقات لازم مشخص شده که یک نفر از این افراد اصلا عشایر نیست.

در همین رابطه نامه‌ای به وزیر کشور با امضای جمعی از سران و بزرگان ایلات استان کرمانشاه ارسال که در آن خواستار رسیدگی به مشکلات عشایر منطقه شده است.

مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: برای حل مشکلات عشایر جلسه ای در فرمانداری گیلانغرب با حضور معاون سیاسی استاندار، فرماندار چوار، مدیرکل عشایر و منابع طبیعی استان ایلام و نیز معاون سیاسی، مدیرکل منابع طبیعی و عشایر استان کرمانشاه برگزار شد که خروجی آن تعلق داشتن مراتع مورد بحث به استان کرمانشاه است.

علی‌جعفر رضایی افزود: پس از مدتی مشاهده شد که بیش از ۵۰ خانوار از روستاییان شهرستان چوار استان ایلام وارد مراتع بانمیل شده اند که همین امر موجب بروز مشکلاتی بین آنها و این خانوارها شد.

وی با بیان اینکه این خانوارهای روستایی ایلام حقی مبنی بر ورود به مراتع بانمیل را ندارند یادآور شد: جمعی از بزرگان عشایر خالوندی، اخیرا به وزارت کشور رفته و مستندات و مدارک لازم را مبنی بر اینکه این مراتع به استان کرمانشاه تعلق دارد را ارایه کردند که بر همین اساس وزارت کشور حقانیت آنها را به استانداری ایلام ابلاغ کرد.

رضایی تاکید کرد: بر اساس تقسیمات کشوری مراتع بانمیل متعلق به شهرستان گیلانغرب کرمانشاه بوده و بر اساس ممیزی صورت گرفته متعلق به ایلات استان است بر همین اساس به پلیس مرزبانی نیز اعلام شد تا از ورود افراد غیر به این مراتع جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، مستند به داده های آماری، جمعیت عشایر کرمانشاه در آخرین سرشماری مرکز آمار ایران ۷۹ هزار و ۲۰۰ نفر در قالب ۱۴ هزار خانوار در ۱۴ ایل برآورد شده که حدود چهار درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.

عشایر استان کرمانشاه از نظر جمعیت رتبه هشتم و از نظر تعداد دام سبک با داشتن یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس رتبه چهارم کشور را در اختیار دارند.

عشایر استان کرمانشاه در قالب سه گروه، کوچرو که تمام سال در حال کوچ هستند، نیمه کوچرو؛ عشایری یکجانشینی که در فصل خوش و آب و هوا به مراتع خود کوچ می کنند، و عشایر رمه گردان که ساکن روستا هستند و در فصل بهار و پاییز گله های خود را به صورت روزانه به کوه ها می برند، تقسیم می شوند.

همچنین عشایر استان کرمانشاه در ۱۴ زیست بوم مانند منطقه اورامانات، منطقه گرمسیری قصرشیرین در قالب ۶۷۰ سامانه مراتع عرفی با حدود ۲۶ هزار و ۵۲۷ هکتار وسعت (مراتع عرفی، مراتعی است برای بهره بردای نسل اندر نسل در اختیار عشایر قرار گرفته است) ساکن می شوند.

عشایر استان کرمانشاه امروز با داشتن ۲ هزار و ۱۴۵ کیلومتر ایل راه هم به صورت ماشینی و هم به روش سنتی در فصل بهاره و پاییزه کوچ می کنند و معمولا مدت زمان کوچ آنها ۳۰ تا ۴۵ روز است.

همچنین عشایر کرمانشاه معمولا در فصل های بهار به مناطق ییلاق استان که از نظر آب هوایی معتدل است و در فصل زمستان به مناطق گرمسیری و قشلاق استان و سه استان لرستان، ایلام و خوزستان کوچ می کنند.

عشایر استان کرمانشاه سالانه حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، حدود ۲۷ هزار تن شیر، بیش از هزار و ۶۰۰ تن الیاف شامل مو، پشم، کلک، ۹۰۰ تُن روغن حیوانی و ۲۲ هزار انواع قطعات صنایع دستی شامل چیخ، چادر، گلیم و گبه، نمد و دیگر محصولات تولید می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha