انتخابات و دانش‌آموزان؛ از تربیت سیاسی- اجتماعی تا تمرین کنشگری

شیراز - ایرنا - برخی دانش آموزان امسال به جشن تکلیف سیاسی می‌رسند و رای اولی‌اند. انتخابات پیش‌ رو برای بیشتر دانش‌آموزان جنبه دیگری دارد؛ با برنامه‌ریزی آموزش و پرورش فارس قرار است انتخابات ۱۱ اسفندماه، میدانی برای تربیت و کنشگری دانش‌آموزان نوجوان باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۱ اسفندماه امسال میدانی دیگر برای سرنوشت‌سازی کشور با آرای انتخاباتی مردم مهیا است و در قالب آن داوطلبان برای تصدی کرسی‌های مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری رقابت می‌کنند.

مردم فارس نیز به عنوان استان نخست کشور از نظر تقیسمات جغرافیای سیاسی، در این تاریخ برای انتخاب ۱۸ نماینده خود در ۱۵ حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی و پنج نماینده در مجلس خبرگان رهبری به پای صندوق‌های رای می‌روند.

دانش‌آموزان فارس بویژه در مقطع متوسطه در مواجهه با این انتخابات ۲ نوع نقش و فرصت آموزشی را پیش روی خود دارند؛ ۳۸ هزار نفر از آنها امسال واجد شرایط رای دادن هستند و حضوری مستقیم در این فرآیند دارند و دیگر دانش‌آموزان نیز در فضای برپایی انتخابات فرصتی برای یادگیری، تربیت، کنشگری و مشارکت غیر مستقیم دارند.

بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ۶ گستره تربیتی دانش‌آموزان باید مورد توجه مدارس قرار گیرد تا فرزندان این سرزمین در همه ابعاد شخصیتی خود توانمند باشند؛ تربیت اجتماعی - سیاسی یکی از وجوه تربیتی در کنار جنبه های اقتصادی و حرفه‌ای، زیستی- بدنی، زیباشناختی و هنری، علمی و فناوری و اعتقادی، عبادی و اخلاقی است که باید در مدرسه به عنوان پایگاهی اجتماعی تقویت شود.

مسئولان آموزش و پرورش فارس اعلام کردند که در مسیر تربیت دانش‌آموزان، فرآیند انتخابات را فرصتی برای تربیت اجتماعی – سیاسی فرزندان این استان دیده اند و بر روی آن برنامه ریزی کرده‌اند.

برپایی جشن تکلیف سیاسی برای ۳۸ هزار دانش‌آموز رای اولی فارس

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش فارس به خبرنگار ایرنا گفت: این استان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین انتخابات محجلس خبرگان رهبری، ۳۸ هزار دانش‌آموز رای اولی دارد.

فرشید قاسمی بیان کرد: از این شمار حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز رای اولی فارس در مدارس شیراز تحصیل می‌کنند.

او گفت: برپایی جشن تکلیف سیاسی در مدارس بویژه برای رای اولی‌های دانش‌آموز از مصوبات شورای اندیشه ورز آموزش و پرورش فارس برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌رو است.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش فارس اظهار داشت: این اداره‌کل برنامه‌های خود را تنها با نگاه به انتخابات ۱۱ اسفند طرح‌ریزی نکرده، بلکه با نگاهی عمیق‌تر، برای تربیت ساحت اجتماعی – سیاسی دانش‌آموزان، با استفاده از این فرصت برنامه ریزی کرده است و تربیت این بُعد شخصیتی در دانش‌آموزان الزامی است و باید مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان تقویت شود.

قاسمی گفت: مبتنی بر منویات رهبر معظم امقلاب در بیان چهار مولفه برپایی شایسته انتخابات یعنی امنیت، رقابت، سلامت و مشارکت، اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز هیات اندیشه ورزی با موضوع مشارکت حداکثری در انتخاباتی تشکیل داد و دستورالعمل اقدام در این زمینه را به اداره‌های آموزش و پرورش سراسر استان ابلاغ کرد.

انتخابات و دانش‌آموزان؛ از تربیت سیاسی- اجتماعی تا تمرین کنشگری

انتخابات و اعطای هویت اجتماعی به دانش‌آموزان فارسی

بر اساس تصمیمات شورای اندیشه ورز آموزش و پرورش فارس، هیات اندیشه ورز باید در همه ادارات آموزش و پرورش به ریاست رئیس اداره و همه مدارس فارس به ریاست رئیس مدرسه و عضویت معلمان و منتخبی از دانش‌آموزان و اولیا تشکیل شود تا هدف تربیتی مشارکت انتخاباتی را دنبال کند.

برخی دانش‌آموزان فارس هنوز نمی‌توانند رای بدهند اما این انتخابات برای آنها به مثابه کلاس درس کنشگری و مشارکت اجتماعی است.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش فارس در این باره گفت: فضای انتخاباتی فرصتی برای تربیت نسل دارای هویت اجتماعی – سیاسی است، بنابراین استفاده از این فرصت نه تنها برای رای اولی‌ها که برای همه دانش‌آموزان مدنظر قرار دارد.

تمرین عملی دانش‌آموزان برای مشارکت فعالانه

تاکنون هیات اندیشه ورز مشارکت انتخاباتی فارس ۱۶ راهکار اجرایی را برای افزایش مشارکت انتخاباتی به مدارس ارائه کرده است؛ بر این اساس علاوه بر جشن تکلیف سیاسی، جشن مشارکت سیاسی نیز برای دانش‌آموزان برپا می‌شود.

راه اندازی پویش‌های مختلف مانند "ما اثرگذاریم"، برپایی مناظرات و تریبون‌های آزاد دانش‌آموزی، حضور افراد متخصص و خبره در مدارس و برنامه‌ها و پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزی از دیگر برنامه‌هایی است که در یک ماه پیش رو با هدف تربیت اجتماعی –سیاسی و افزایش مشارکت دانش‌آموزان در آموزش و پرورش فارس اجرا می‌شود.

به اعتقاد سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش فارس، دانش‌آموزان باید مشارکت را تمرین کنند و در این فضا به نحوه‌ای تربیت شوند که یاد بگیرند "بی‌تفاوت نباشند".

قاسمی اضافه کرد: مشارکت اجتماعی از همین اکنون شکل می‌گیرد و دانش‌آموزان در همین برنامه‌ها آن را تمرین می‌کنند.

او ادامه داد:علاوه بر راهکارهای ارائه شده،دست همه مدارس نیز باز است تا بسته به زیست بوم محل فعالیت خود، ازخلاقیت خود نیز برای افزایش مشارکت انتخاباتی استفاده کنند.

انتخابات و دانش‌آموزان؛ از تربیت سیاسی- اجتماعی تا تمرین کنشگری

دانش‌آموزان، سفیر مشارکت انتخاباتی

علاوه بر این دانش‌آموزان هر یک می‌توانند سفیری برای تبیین اهمیت مشارکت انتخاباتی در خانواده‌ها و میان خویشان خود باشند.

برپایی تریبون‌ها و مناظرات دانش‌آموزی و حضورخبرگان و صاحبان اندیشه سیاسی در میان دانش‌آموزان و پاسخگویی با شبهات آنها فرصتی کارآمد برای افزایش آگاهی و انتقال و انتشار آن در سطح خانواده‌ها و دعوت از آنها برای مشارکت انتخاباتی است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس اعلام کرد که این اداره کل در هنگام فعالیت‌های انتخاباتی خود از هیچیک از داوطلبان مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری طرفداری نمی‌کند، بلکه اهداف تربیتی و تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات را کاملا بی‌طرفانه دنبال می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha