۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۴۲
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85368097
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۳۰ هزار کشاورز گیلانی از آموزش‌های ترویجی بهره‌مند شدند

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: افزون بر ۳۰ هزار کشاورز استان در سال جاری از آموزش‌های ترویجی کشاورزی بهره‌مند شدند.

صالح محمدی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری ششمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زارعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد به روش‌های چهره به چهره، دوره‌های آموزشی و سایت‌های الگویی یادگیری از آموزش‌های لازم در حوزه کشاورزی بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه ششمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت محصولات زراعی در راستای آموزش‌های ترویجی برپا شد، اضافه کرد: این برنامه آموزشی امروز (یکشنبه) نیز در رشت و منجیل برگزار شد.

محمدی گفت: اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در خصوص اهمیت و جایگاه توصیه‌های هواشناسی در بخش کشاورزی و شیوه‌های استخراج، تجزیه و تحلیل و دستیابی به آنها، ارائه آخرین اطلاعات کاربردی در خصوص وضعیت بارندگی‌ها در سال زراعی جاری، ارائه آخرین توصیه‌های علمی و فنی برای مقابله با کم بارشی و افزایش دما در سال زراعی جاری و اهمیت توجه به بیمه محصولات کشاورزی برای افزایش تاب‌آوری در مقابل مخاطرات احتمالی از اهداف برگزاری این کاروان ترویجی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطر نشان کرد: در ششمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زارعی، کارشناسان و محققان در حوزه های علوم هواشناسی، ترویج و سایر بخش‌های تحقیقات کشاورزی در کنار همدیگر آموزش‌های لازم را به بهره‌برداران ارائه دادند.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم و گرمایش زمین یکی از چالش‌های دنیا بوده که مشکلاتی را در حوزه امنیت غذایی به وجود آورده‌است، اضافه کرد: برای فائق آمدن بر این مشکل، استفاده از اطلاعات دقیق هواشناسی برای برنامه‌ریزی سیستم‌های زراعی و تولیدات محصولات کشاورزی ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: با توجه به مشکلات چند سال گذشته در این استان به دلیل کاهش بارندگی‌ها و نزولات جوی، ضروری است که امسال نیز تمامی فعالیت‌های بخش کشاورزی با استفاده از داده‌های حوزه هواشناسی انجام شود و کشاورزان نیز کشت و کار را بر اساس تقویم زراعی انجام دهند.

گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند؛این استان همچنین یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

بیشترین اراضی شالیکاری گیلان در شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha