سرطان دستگاه گوارش نخستین عامل مرگ ناشی از سرطان در دزفول است

دزفول - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه سرطان دستگاه گوارش نخستین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در دزفول است، گفت: باتوجه به قابل پیشگیری بودن این نوع سرطان، ضروری است شهروندان دزفول برای غربالگری به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، مهشید عصار عصر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران، ‌ با اشاره به آغاز پویش ملی مبارزه با سرطان افزود: سرطان دستگاه گوارش بر اساس شاخص‌ها، بالاترین آمار مرگ و میر در دزفول و کشور به خود اختصاص داده است و این در حالی است که اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود به راحتی قابل کنترل و درمان است.

وی سرطان را پس از بیماری های قلبی عروقی دومین عامل مرگ در بیماری‌های غیرواگیر در ایران دانست و تصریح کرد: آموزش روش‌های پیشگیری و غربالگری سرطان‌های شایع در پویش ملی مبارزه با سرطان در مراکز جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی دزفول به صورت رایگان انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزایش ارتباط و تعامل مردم با مراکز جامع سلامت و مراقبان سلامت را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: مراقبان سلامت با تشکیل پرونده الکترونیکی برای تمام مراجعه کنندگان طیف متنوعی از خدمات را به صورت رایگان به شهروندان ارایه می‌کند.

نمک‌های تصفیه نشده از عوامل بروز سرطان است

وی افزایش سواد سلامت را مهمترین ماموریت معاونت بهداشت دانست و ادامه داد: سواد سلامت با سطح تحصیلات مترادف و یکسان نیست، گاهی افراد با مدرک کمتر، سواد سلامت بالاتری دارند و چنین فردی مسوولیت انتخاب‌های خویش را پذیرفته و با خودمراقبتی از سلامت خود و اطرافیان صیانت می‌کند.

عصار افزود: بر اساس مطالعه‌های انجام شده برخی محصولات بازار مثل انوواع نمک‌های تصفیه نشده دارای خطرات فراوانی از جمله سرطانزایی است که مصرف این نمک‌ها مورد تایید وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به برخی عوامل ایجاد سرطان ادامه داد: مصرف دخانیات و افراط در غذاهای سرخ کرده و چرب، سوسیس، کالباس و انواع سُس‌ها از جمله مواردی است که می‌تواند از دلایل بروز سرطان شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار جهانی سالانه ۹۰۰ هزار مورد جدید سرطان معده در دنیا تشخیص داد می شود که در طول سال ۷۰۰ هزار مرگ را به دنبال دارد. ۵۰درصد سرطان هایی که در ایران منجر به مرگ می شوند مربوط به سرطان های گوارشی است، که ۲۲درصد آنها سرطان معده هستند.

سالانه ۱۰ هزار مورد سرطان جدید در ایران تشخیص داده می شود که جنسیت نیز در ابتلا به سرطان موثر است به گونه ای که مردان بیش از زنان به این عارضه دچار می شوند.

راههای جلوگیری از ابتلا به سرطان شامل ورزش، رعایت بهداشت، تغذیه سالم، استفاده از غذاهای کم چرب و پر فیبر و ترک سیگار است. همچنین متخصصان توصیه کرده اند برای جلوگیری از ابتلا به سرطان حداقل هفته ای پنج بار و هر بار بین ۳۰ تا ۳۵ دقیقه باید ورزش کرد.

نسبت به افزایش سرطان در دزفول نگرانیم

عصار با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی متولی تنظیم بازار نیست افزود: افزایش سواد سلامت مصون سازی جامعه در برابر محصول‌های مضر است تا حتی اگر شهروندان در معرض چنین محصولاتی قرار گیرند از انتخاب آن برای مصرف اجتناب کنند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی نسبت به افزایش سرطان در دزفول نگرانی جدی دارد گفت: افراط در مصرف فست فودها، شیوع کم تحرکی، مصرف دخانیات و قلیان و دور شدن مردم از سبک زندگی و تغذیه سالم در خانواده‌ها و بخصوص نسل جدید، علت اصلی این نگرانی است.

عصار تاکید کرد: اگر چه تصور عمومی از سرطان این است که این بیماری به طور قطع منجر به مرگ می‌شود ولی باید گفت سرطان‌های شایع در صورت تشخیص زودهنگام و غربالگری سریع به سادگی قابل کنترل و درمان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: بیشترین بروز سرطان در زنان سرطان سینه و در آقایان سرطان پرستات و نخستین عامل مرگ نیز مربوط به سرطان دستگاه گوارش است.

وی افزود: امکان پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش با اقداماتی ساده ازجمله اصلاح رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی و تشخیص زودهنگام و درمان قطعی در مراحل اولیه میسر است به همین دلیل از شهروندان دزفول تقاضا می‌شود تا با مراجعه به مراکز جامع سلامت در غربالگری سرطان مشارکت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha