۸ بهمن ۱۴۰۲، ۲۱:۱۱
کد خبر: 85368477
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پکن: چین و تایلند اعضای یک خانواده هستند

۸ بهمن ۱۴۰۲، ۲۱:۱۱
کد خبر: 85368477
پکن: چین و تایلند اعضای یک خانواده هستند

تهران-ایرنا- «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدارش با مقامات ارشد تایلندی، گفت: پکن و بانکوک از اعضای یک خانواده محسوب می‌شوند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه چین، وانگ یی وزیر امور خارجه چین که برای دیدار با جیک سالیوان دبیر شورای امنیت آمریکا به بانکوک سفر کرده بود، امروز (یک‌شنبه هشتم بهمن) با مقامات ارشد تایلندی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وانگ در دیدار با شاهزاده اهاچاکری سیریندهورن خواهر بزرگ پادشاه تایلند، اظهار داشت: چین از حمایت این خانواده در توسعه دوستی بین پکن و بانکوک استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه سال آینده پنجاهمین سالگرد برقراری روابط سیاسی چین و تایلند است، افزود: پکن مایل به حفظ مبادلات در سطح بالا، گسترش تبادلات مردمی، فرهنگی، ترویج مشارکت راهبردی جامع همکاری بین دو کشور است.

اهاچاکری سیریندهورن هم در این دیدار، اظهار داشت که ما امیدواریم که سطح ارتباطات و تبادلات با چین در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش، طب سنتی، علم و فناوری، هوافضا و سایر جنبه‌ها تقویت شود.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین همچنین در دیدار با بارنبری باهیدا نوکارا همتای تایلندی با بیان اینکه پکن و بانکوک مانند اعضای یک خانواده هستند، تاکید کرد: چین مایل به ایجاد یک جامعه با ثبات تر، مرفه تر و پایدارتر میان دو کشور با آینده ای مشترک، گسترش همکاری‌های عملی در زمینه‌های مختلف است.

وی‌ تاکید کرد که ترویج ساختن یک جامعه ای با آینده ای مشترک برای بشریت، هدف والایی برای دیپلماسی کشورهای بزرگ با ویژگی های چینی در عصر جدید محسوب می‌شود.

وی به نقل از شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین، گفت: از یک چندقطبی برابر، جهانی منظم و جهانی سازی اقتصاد فراگیر هم حمایت کنید تا به خواسته های مشترک بیشتر کشورهای جهان پاسخ دهد و مسوولیت پکن را عنوان یک کشور بزرگ مسوول منعکس کند.

وانگ گفت: چین مایل به همکاری با تایلند و سایر کشورهای نوظهور برای تقویت وحدت و همکاری برای خدمت به توسعه مربوطه خود و ثبات در جهان کنونی است.

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد که دو کشور باید به گسترش مبادلات در سطح بالا، همکاری در طرح «یک پهنه، یک راه»، توسعه راه‌آهن «چین-تایلند»، همکاری متقابل سودمند در زمینه‌های اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری، امنیتی، اتخاذ تدابیر عملی برای تضمین ایمنی گردشگران از هر دو طرف، مبارزه مشترک با جرایم فراملی و حفظ امنیت و ثبات ملی منطقه ای تلاش کنند.

بارنبری در این دیدار تاکید کرد که بانکوک به مشارکت راهبردی همه جانبه و تقویت همکاری دوستانه میان تایلند و چین اهمیت قائل است.

وی افزود:‌ این همکاری‌ها نه تنها منافع مشترک دو کشور را تامین می‌کند، بلکه برای صلح و ثبات جهانی نیز امری حیاتی است.

بارنبری با بیان اینکه تایلند قاطعانه به اصل چین واحد پایبند است و هیچ گونه تبادل رسمی با تایوان انجام نمی دهد، اذعان کرد پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک نقطه عطف مهمی در روابط دو کشور است.

بارنبری گفت: بانکوک مایل به همکاری با پکن برای توسعه تبادلات مردمی و فرهنگی، تقویت همکاری در زمینه های نوظهور مانند توسعه سبز و اقتصاد دیجیتال و ترویج توسعه بیشتر روابط دوجانبه است.

این مقام تایلندی با اشاره به اینکه بانکوک از جهان چند قطبی برابر، منظم و اقتصاد فراگیر حمایت می کند، خاطرنشان کرد که این کشور مایل به هماهنگی با پکن در مورد مسائل جهانی و منطقه ای، گسترش همکاری در طرح‌های ابتکاری چین و حمایت از چند جانبه گرایی است.

بارنبری تاکید کرد این کشور همواره با جداسازی و گسستن زنجیره‌های ارزش مخالفت کرده و ثبات و همواری زنجیره های تولید و تامین را حفظ می کند.

وانگ و بارنبری پس از گفت‌و گو با یکدیگر، توافق‌نامه معافیت روادید دوجانبه را امضا کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha