به باریکی مو به سرعت نور/ فیبرنوری رشته‌های قطعی را قطع می‌کند

شیراز-ایرنا- انتقال اطلاعات مخابراتی با استفاده از سیم مسی، بحث آهسته و پیوسته را به ذهن می‌آورد؛ بحثی که در مخابرات کاربرد ندارد و پیشنهاد بلکه راهبرد این است که باید به سرعت نور و فیبرنوری مجهز شویم.

سرعت نور ۳۰۰۰۰۰ کیلومتر در ثانیه در محیط خلاء است که اگر این سرعت را با استفاده از فناوری و رشته هایی به باریکی موی انسان در اختیار بگیریم به مقوله فیبرنوری می‌رسیم.

به عبارت دیگر، فیبرنوری انتقال ترافیک داده به صورت پالس های نور بر روی فیبرهای نوری کوچک است. این الیاف معمولاً از سیلیس خالص ساخته می شوند.

فیبرهای نوری تجاری ظرفیت ۲٫۵ گیگابایت در ثانیه تا ۱۰ گیگابایت در ثانیه را فراهم می‌سازند.

برای رهایی از کندی و قطعی ارتباط و فراموش کردن سیم مسی همچنین گسستن از پریشانی فکر، فیبرنوری می تواند مشکلات کنونی اینترنت همچون کندی اتصال به اینترنت، قطع ارتباط اینترنتی و کیفیت بد ارتباطی را رفع کند.

این روزها یکی از نیازهای ضروری افراد در هر مکان و شرایطی، اتصال به اینترنت است اما همیشه گله و شکایت در خصوص اُفت سرعت و قطعی سرویس‌ها، از سوی کاربران به گوش می‌رسد.

آسیب و ضررهایی که کسب و کارها و کارآفرینان یا طراحان پروژه‌های نوین در عرصه فناوری اطلاعات هم از قطعی‌ها یا کُندی سرعت اینترنت دیده‌اند بسیار زیاد و در مواقعی حتی جبران‌ناپذیر بوده است.

اجرای طرح فیبرنوری؛از پیش‌بینی‌ها تا اقدامات

یکی از راهبردها برای حل مشکلات مخابراتی، توسعه زیرساخت فیبر نوری در کشور و برنامه‌ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که با مقدمات فراهم شده و بر اساس هدف گذاری تعیین شده امسال هشت تا ۱۰ میلیون پوشش فیبرنوری منازل و کسب و کارها ایجاد خواهد شد.

این پروژه از ابتدای سال جاری در ۱۱مرکز استان و ۱۰۰ شهر آغاز و مقرر شد که دولت بابت ایجاد پوشش به اپراتورها از محل «حساب توسعه فیبرنوری» به اپراتورها در شهرهای کوچک به ازای هر خانواری که تحت پوشش قرار بگیرند یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در مراکز استان، غیر از هشت کلانشهر ۵۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می کند و ۲میلیون تومان هم برای اتصال به عنوان یارانه پرداخت خواهد کرد که قرار است این یارانه، هزینه اتصال منهای مودم را پوشش دهد.

۲۷ اردیبهشت ماه افتتاح فاز اول پروژه فیبرنوری کلید خورد که در این فاز حدود سه میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفتند.

معاون راهبرد و توسعه کسب و کار شرکت مخابرات ایران ۱۳دی‌ماه سال جاری اعلام کرد: ۱۹۰ هزار کیلومتر فیبر نوری تاکنون در مناطق مختلف شهری و روستایی کشور اجرایی شده است.

به باریکی مو به سرعت نور/ فیبرنوری رشته‌های قطعی را قطع می‌کند

آخرین وضعیت اینترنت فیبرنوری در فارس

اجرای این پروژه در استان فارس نیز در دستورکار قرار دارد.

استاندار فارس در آذرماه ۱۴۰۱ در حاشیه جلسه بررسی روند اجرایی اتصال منازل استان فارس به شبکه فیبر نوری گفت: پیرو جلسه با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین با توجه به ضرورت افزایش دسترسی مردم استان به پهنای باند بیشتر، خواستار احداث و تکمیل شبکه فیبر نوری تا منازل تمام شهروندان استان هستیم و امیدواریم با توجه به قول پیمانکار، تا پایان امسال شاهد اتمام شبکه گذاری فیبر نوری در شهرستان‌های لار، فسا، کازرون و مرودشت باشیم.

بدین‌ترتیب تحقق این مهم در اولویت متولیان امر قرار گرفت و پس از بهره‌برداری از پروژه فیبرنوری در کازرون توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهرماه امسال، عملیات عمرانی این پروژه در شهرهای آباده، صدرا، شیراز، جهرم و مرودشت نیز آغاز شد.

همچنین در حال حاضر عملیات اجرایی این پروژه در شهر اقلید با هدف تأمین شبکه ارتباطی پرسرعت، پایدار و امن در این شهر، در حال اجراست.

اخیرا هم آیین رونمایی از آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در شهر داراب برگزار شد.

رسیدن فیبرنوری به داراب

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس در این باره گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بویژه در بخش ثابت است و برای تحقق این موضوع از سال گذشته پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها در کشور برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت ثابت بر یک بستر امن کلید خورد.

حمید سلیمان پور افزود: طرح فیبرنوری منازل و کسب و کارها از اواخر سال گذشته در استان فارس آغاز شد و هم اکنون در قرارگاه جهادی توسعه فیبرنوری استان امور مربوط به راهبری و اجرای این پروژه در ۱۲ شهر استان در حال پیگیری و انجام است و داراب یکی از این شهرهاست که اپراتور ارتباطی آن مشخص شده و این اپراتور با دریافت مجوزهای لازم، کار عمرانی را از امروز در این شهر آغاز می‌کند.

به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس با اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها افزون بر افزایش سرعت دسترسی فعلی کاربران خانگی و تجاری به اینترنت ثابت، زیرساخت های ارتباطی لازم برای دهه‌های آینده نیز فراهم می‌شود و خدمات فناورانه و بروز دنیا که زیرساخت مورد نیاز آن اینترنت با کیفیت، پُرسرعت و پایدار است از این طریق در دسترس قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای راهبری توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ فارس اضافه کرد: این پروژه در شهر داراب در چند فاز انجام خواهد شد، میزان حفاری در فاز اول در داراب به طول ۴۰ کیلومتر است که با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در حال اجراست.

فرماندار ویژه داراب نیز گفت: در پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها تمام منازل و کسب و کارهای شهر داراب با بیش از ۲۵ هزار خانوار تحت‌پوشش شبکه فیبر نوری قرار خواهد گرفت و مردم این شهر می‌توانند از اینترنت باکیفیت و امن با سرعت‌ بیش از ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه بهره‌مند شوند.

خلیل اقتصادی افزود: این طرح تا رساندن فیبرنوری به درب ورودی مشترکین برای آنان رایگان است و تنها بهای تجهیزات اتصال به شبکه فیبر نوری بر عهده مشترک خواهد بود.

فرماندار داراب که معتقد است این پروژه مهم‌ترین و بزرگترین پروژه ارتباطات در کشور است، ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی شهرستان داراب بویژه شهرداری داراب برای اجرای این پروژه با مجریان و دست‌اندرکاران پروژه همکاری و تعامل لازم را خواهند داشت تا این پروژه با سرعت و در اسرع وقت انجام شود.

پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها یکی از مهمترین پروژه های کشور است که زیرساخت ارتباطی و پهنای باند مورد نیاز کشور برای سالهای متمادی را فراهم می‌کند و مطابق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده تا پایان سال ۱۴۰۳، جمعیتی معادل ۲۰ میلیون خانوار در کشور تحت پوشش این پروژه قرار گیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha