ظهره‌وند: با رای دادگاه لاهه کشورهای کمک کننده به اسرائیل، شریک جرم نسل‌کشی هستند

تهران-ایرنا- سفیر پیشین ایران در ایتالیا گفت: رای صادره دیوان یک ظرفیت سیاسی را برای مخالفان جنایت اسرائیل در غزه ایجاد کرده مبنی بر اینکه کشورهایی که در ارسال سلاح و تجهیزات جنگی به اسرائیل کمک می‌کنند را به دادگاه لاهه کشانده و آنها را هم شریک جُرم نسل کشی طرف اسرائیلی کنند.

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر پیشین ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص صدور رای موقت دیوان بین المللی دادگستری و تایید جنایات صورت گرفته از سوی اسرائیل در قالب نسل کشی، اظهارداشت: رای صادره از سوی دیوان بین المللی دادگستری را می‌توان یک دستاورد هم برای مردم فلسطین و هم برای نظام حقوقی بین المللی در نظر گرفت.

وی گفت: با توجه به نوع رفتار و عملکردی که آمریکا در حمایت همه جانبه از جنایات صورت گرفته رژیم صهیونیستی در این مدت بیش از ۱۰۰ روزه علیه مردم غزه داشته ضربه‌ای سخت به مبانی حقوق بین‌الملل و همچنین شورای امنیت سازمان ملل وارد شده و می‌توان گفت آمریکا با این اقدامات سازوکارهای بین المللی را از کار انداخته است.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا با بیان اینکه همه توقع داشتند که دیوان بین‌المللی دادگستری رای به توقف جنگ و آتش بس بدهد، تصریح کرد: همین که موضوع نسل کشی در غزه مورد تایید دیوان بین‌المللی دادگستری قرار گرفت هم موضوع مهمی بود. اسرائیلی‌ها همواره این توجیه را آوردند که در دفاع از موجودیت خود و در قالب دفاع مشروع اقدام به حمله علیه مردم غزه کرده‌اند.

ظهره‌وند بیان کرد: دیوان بین‌المللی دادگستری در متن رای صادره تصریح کرده که حتی مسئله‌ای به نام جنایت جنگی هم نمی‌تواند توجیه کننده نسل کشی باشد و این نکته مهمی است که باید به آن بیشتر توجه کرد. به طور مثال حتی اگر حماس متهم به جنایت جنگی بشود طرف مقابل آن که نیروهای رژیم صهیونیستی هستند نمی‌توانند به این بهانه مرتکب نسل کشی شوند.

وی ادامه داد: دیوان بین‌المللی دادگستری رای خود را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد داد و عملیاتی شدن آن در گروی تصمیمی است که در شورای امنیت گرفته می‌شود و باید دید که واکنش آمریکایی‌ها در این مسئله چگونه خواهد بود.

سفیر پیشین ایران در افغانستان افزود: اگر آمریکا اجازه ندهد که رای صادره در دیوان بین المللی دادگستری علیه اسرائیل اجرایی و عملیاتی شود و از تصویب آن در شورای امنیت سازمان ملل ممانعت به عمل آورد، به نظر من ضربه مهلکی را به دیوان بین المللی دادگستری وارد می‌کند که در تاریخ ثبت خواهد شد.

ظهره‌وند تصریح کرد: مسئله دیگر آنکه رای صادره دیوان ظرفیت سیاسی را برای کشورها، سازمان‌ها و نهادهای مردمی که مخالف اقدامات و جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه هستند ایجاد کرده مبنی بر اینکه کشورهایی را که در ارسال سلاح و تجهیزات جنگی به اسرائیل کمک می‌کنند را به دادگاه لاهه کشانده و می‌توانند آنها را هم شریک جرم نسل کشی طرف اسرائیلی کنند.

وی عنوان داشت: به همین دلیل می‌توان گفت کشورهای اروپایی و از جمله هلند که قرار بود تعدادی جنگنده اف ۱۶ را به اسرائیل صادر کند، با صدور رای دیوان بین المللی دادگستری ترمز صدور تجهیزات جنگی به اسرائیل را کشیدند، چرا که در حکم صادره دادگاه آمده که حملات هوایی به مردم غزه باید پایان پیدا کند.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا تصریح کرد: چهره رژیم صهیونیستی به عنوان یک بازیگر مرتکب جنایت نسل کشی شده نزد افکار عمومی جهان سیاه و آلوده است. حکم صادره دیوان بین المللی دادگستری باید از سوی تمام کشورهای جهان الزام آور تلقی شود و دیگر اسرائیل دستش برای استفاده از بمب‌ها و سایر تسلیحات ممنوعه علیه مردم غزه باز نیست.

ظهره‌وند در پایان خاطرنشان کرد: رأی صادره دیوان بین‌المللی دادگستری رایی موقت و ابتدایی است و جهت صدور رای نهایی ممکن است زمانی در حد چند سال هم به طول بکشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha