۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۲۱
کد خبر: 85369061
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

با حکم دادگاه هنگ‌کنگ، بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری املاک چین منحل شد

تهران- ایرنا- دادگاه عالی هنگ کنگ، دستور انحلال شرکت «اورگراند چین» را با بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بدهی صادر کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، دادگاه عالی هنگ کنگ روز دوشنبه حکم انحلال گروه بزرگ املاک اورگراند چین (Evergrande China) را صادر کرد، این اقدام احتمالاً در بازارهای مالی شکننده چین موج هایی ایجاد می کند زیرا سیاست گذاران این کشور برای مهار یک بحران عمیق تر تلاش می کنند.

قاضی لیندا چان پس از اینکه گفت: اورگراند بیش از دو سال پس از پرداخت نکردن اوراق قرضه و پس از چندین جلسه دادگاه قادر به ارائه طرح بازسازی مشخصی نبود، تصمیم گرفت بدهکارترین توسعه‌دهنده جهان را با بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار کل بدهی، منحل کند.

سیو شاون، مدیر اجرایی اورگراند به رسانه‌های چینی گفت: این شرکت تضمین می‌کند که پروژه‌های خانه‌سازی با وجود دستور انحلال همچنان تحویل داده می‌شوند.

وی افزود: این دستور بر ساخت ساز واحدهای اورگراند تأثیری نخواهد داشت.

این تصمیم زمینه را برای آنچه که انتظار می‌رود روند پیچیده و با ملاحظات سیاسی بالقوه، با توجه به مقامات متعدد درگیر باشد، فراهم می‌کند. سرمایه گذاران فراساحلی بر نحوه برخورد مقامات چینی با طلبکاران خارجی در هنگام شکست یک شرکت متمرکز خواهند شد.

گری نگ، اقتصاددان ارشد در ناتیکسیس (Natixis) گفت: این پایان نیست، بلکه آغازی است برای روند طولانی انحلال، که برنامه های روزانه اورگراند را سخت‌تر می‌کند.

از آنجایی که بیشتر دارایی های اورگراند در سرزمین اصلی چین است، عدم اطمینان در مورد نحوه تصرف دارایی ها و روند بازپرداخت دارندگان اوراق قرضه فراساحلی توسط طلبکاران وجود دارد و وضعیت می تواند برای سهام‌داران این شرکت بدتر باشد.

سهام اورگراند قبل از جلسه دادگاه تا ۲۰ درصد کاهش یافت و معاملات این شرکت و و شرکت های تابعه آن (China Evergrande New Energy Vehicle Group) پس از صدور حکم متوقف شد.

اورگراند که دارایی‌های ۲۴۰ میلیارد دلاری دارد، وقتی در سال ۲۰۲۱ بدهی خود را نپرداخت، بخش املاک و دارایی چین را با مشکل روبه‌رو کرد، اکنون این حکم انحلال احتمالاً چالش‌های بازارهای سرمایه و دارایی چین را که از قبل شکننده بود، بیشتر خواهد کرد.

پکن با ضعف اقتصادی کنونی، با بدترین بازار املاک در ۹ سال گذشته و بدترین بازار سهام که نزدیک به پایین‌ترین حد پنج سال اخیر است دست‌وپنجه نرم می‌کند، بنابراین هرگونه آسیب جدید به اعتماد سرمایه‌گذاران می‌تواند تلاش‌های سیاست‌گذاران برای احیای رشد اقتصادی چین را تضعیف کند.

اورگراند روز دوشنبه درخواست وقفه در اجرای حکم را ارائه داد و وکیل این شرکت گفت: در مورد پیشنهاد بازسازی «تا حدی پیشرفت» داشته است.

در آخرین پیشنهاد، این شرکت توسعه‌دهنده پیشنهاد کرد طلبکاران بدهی خود را با تمام سهامی که شرکت در دو واحد هنگ‌کنگ خود در اختیار دارد، در مقایسه با سهام حدود ۳۰ درصدی شرکت‌های تابعه قبل از آخرین جلسه دادرسی در ماه دسامبر (آذر-دی)، مبادله کنند.

وکیل اورگراند استدلال کرد که انحلال می تواند به عملکرد شرکت، مدیریت اموال و واحدهای خودروهای الکتریکی آن آسیب برساند که به سهم خود به توانایی این گروه برای بازپرداخت به همه طلبکاران آسیب می رساند.

اورگراند تقریباً دو سال بود که روی یک طرح اصلاح بدهی ۲۳ میلیارد دلاری با گروهی از طلبکاران معروف به گروه دارندگان اوراق قرضه موقت کار می کرد.

فرگوس سائورین، یکی از شرکای کرکلند و الیس که به دارندگان اوراق قرضه فراساحلی مشاوره داده است، گفت: ما از نتیجه متعجب نیستیم و این محصول شکست شرکت در تعامل با گروه موقت است.

انتظار می رود این حکم در کوتاه مدت تأثیر کمی بر اقدامات شرکت از جمله پروژه های ساخت خانه داشته باشد، زیرا ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا مدیر تسویه حساب منصوب شده توسط طلبکاران، کنترل شرکت های تابعه در سراسر سرزمین اصلی چین (حوزه قضایی متفاوت از هنگ‌کنگ) را به دست گیرد.

دادخواست انحلال اولین بار در ژوئن (خرداد/ تیر) ۲۰۲۲ توسط تاپ شاین (Top Shine)، یک سرمایه گذار در واحد Evergrande Fangchebao ارائه شد، این شرکت گفت: اورگراند به توافق برای بازخرید سهام خریداری شده در شرکت فرعی پایبند نبوده است.

پیشتر، دادگاه هنگ کنگ از زمان وقوع بحران بدهی فعلی در اواسط سال ۲۰۲۱، دستور انحلال حداقل سه توسعه‌دهنده چینی را صادر کرده است.

به گزارش ایرنا بر اساس گزارش های ارائه شده توسط شرکت اطلاعات املاک چین، در طول یک سال گذشته صد توسعه دهنده برتر چین از نظر فروش، فروش تمام سال را ۵ تریلیون و ۴۰۰ میلیون یوان گزارش کردند که ۱۶.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش داشت. تنها ۱۶ توسعه دهنده ارزش فروش بالای صد میلیارد یوان را در سال ۲۰۲۳ گزارش کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha