روایتی از یک خبر| رزمایش سایبری سئول و واشنگتن در گرماگرم تنش‌ها در شبه جزیره کره

تهران- ایرنا- در گرماگرم تنش‌های شبه جزیره کره، سئول و واشنگتن اولین رزمایش سایبری خود با نام «رزمایش سایبری اتحاد» از تاریخ ۷ بهمن ماه به مدت دو روز در محل تمرین فرماندهی سایبری کره جنوبی برگزار کرده‌اند که این مساله می‌تواند بر شدت تنش‌ها در شبه جزیره کره بیفزاید.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از از شبکه خبری کی‌بی‌اس، در بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی آمده است این رزمایش در راستای تقویت سیستم همکاری فرماندهی سایبری در پاسخگویی مشترک به تهدیدهای سایبری انجام شده است و هر دو فرماندهی سایبری سئول و واشنگتن، در جریان برگزاری این رزمایش در زمینه تهدیدات و امنیت سایبری از جمله به اشتراک‌گذاری سریع اطلاعات در مورد تهدیدات سایبری و تسلط بر روش‌های مقابله با آنها به نتایج مفیدی دست پیدا کرده اند.

کره جنوبی در آذر ماه سال جاری نیز، در رزمایش سایبری سالانه ناتو با عنوان ائتلاف سایبری ۲۰۲۳ قرار است با حضور ۳۵ عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و شرکایش از جمله اتحادیه اروپا در راستای تقویت توانایی مشترک مقابله با تهدیدها در حوزه سایبری شرکت کرد.

بر اساس داده های وزارت دفاع کره جنوبی، فرماندهی عملیات سایبری این کشور برای شرکت در رزمایش در استونی سه گردان را اعزام کرده بود، درحالی که ۸ گردان دیگر در حال تمرین از طریق شبکه های مجازی بودند.

روایتی از یک خبر| رزمایش سایبری سئول و واشنگتن در گرماگرم تنش‌ها در شبه جزیره کره

پیشینه

این رزمایش سایبری در حالی انجام شده است که رسانه‌های دولتی کره شمالی نیز گزارش دادند پیونگ‌یانگ ۸ بهمن ماه برای دومین بار طی یک هفته موشک کروز استراتژیک جدید خود را آزمایش کرده است.

بر اساس این گزارش‌ها، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، شخصاً بر این آزمایش نظارت داشت. این موشک‌ها با موفقیت برای حدود ۷۴۰۰ ثانیه بر فراز دریای شرقی کره پرواز کردند و به هدفی در جزیره‌ای نامشخص برخوردند.

شلیک این موشک‌های کروز تنها پس از چهار روز از اولین پرتاب آزمایشی یک موشک کروز استراتژیک جدید کره شمالی به نام بولهواسال-۳-۳۱ توسط پیونگ یانگ انجام شد.

موشک‌های کروز کره شمالی معمولا از حساسیت کمتری نسبت به موشک‌های بالستیک برخوردار هستند و به‌طور صریح در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوع نشده‌اند.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند موشک‌های کروز میان‌برد به همان اندازه موشک‌های بالستیک خطرناک بوده و قابلیت‌های جدی تهدیدآمیز برای کره شمالی محسوب می‌شوند.

کره شمالی در ماه‌های اخیر مجموعه‌ای از سلاح‌ها از جمله سیستم‌های موشک‌های بالستیک در حال توسعه و یک پهپاد زیرآبی را آزمایش کرده است. کیم جونگ اون همچنین به‌طور جداگانه از روند ساخت یک زیردریایی هسته‌ای بازدید کرده و درباره ساخت انواع جدیدی از کشتی‌های جنگی بحث و گفت‌وگو کرده است.

پنجم بهمن ماه در پی اقدام کره شمالی مبنی بر شلیک چند موشک کروز به سمت آب‌های سواحل غربی این کشور، آمریکا از آن کشور خواست از اقدامات بی‌ثبات‌کننده بیشتر خودداری کند و به «تعامل دیپلماتیک» بازگردد.

روایتی از یک خبر| رزمایش سایبری سئول و واشنگتن در گرماگرم تنش‌ها در شبه جزیره کره

اهمیت موضوع

پس از آزمایش موشک کروز استراتژیک جدید کره شمالی در هفته جاری، که دومین مورد از این نوع آزمایش‌ از سوی پیونگ یانگ در طول کمتر از یک هفته گذشته بود، واشنگتن بر تعهد خود به دفاع از کره جنوبی در برابر تهدیدهای کره شمالی تاکید کرده است.

به نوشته شبکه خبری کی‌بی‌اس، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای می گوید واشنگتن نسبت به عمق تهدید ناشی از برنامه‌های نظامی پیونگ یانگ کاملاً مطلع است و بر تعهد خود نسبت به دفاع از کره جنوبی و ژاپن در برابر این تهدید و همچنین حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای تاکید فراوانی دارد.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه آمریکا فعالیت‌های کره شمالی را به دقت زیر نظر دارد، خاطرنشان شده است: واشنگتن به همکاری با سئول و توکیو برای مقابله با تهدیدات پیونگ یانگ ادامه خواهد داد.

در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه کره شمالی به تازگی به طور فزاینده‌ای درگیر فعالیت‌های نظامی تهدیدآمیز و مخرب از جمله پرتاب موشک شده است، از پیونگ یانگ خواسته شده تا به جای این قبیل اقدامات تنش‌زا، راهکار دیپلماسی جدی و پایدار را سرلوحه خود قرار دهد.

ارزیابی

خبرگزاری رویترز پیش تر در گزارشی مدعی شده است هکرهای مظنون کره شمالی رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی را در مرداد سال جاری هدف قرار دادند، گرچه اطلاعات طبقه بندی شده هنوز به خطر نیفتاده است.

آمریکا و کره جنوبی در حالی رزمایش ۱۱ روزه «اولچی فریدم» را در راستای ارتقای توانایی برای واکنش و پاسخگویی به تهدیدهای هسته ای و موشکی کره شمالی برگزار کردند که به نوشته این رسانه ها این رزمایش هدف حملات هکرها مظنون کره شمالی قرار گرفته است.

مرکز پلیس استان گیئونگی نامبو در بیانیه ای گفت به نظر می رسد هکرهای کره شمالی به گروهی که محققان آنها را به نام «کیمسوکی» می شناسند مرتبط اند و عملیات هک کردن خود را از طریق ارسال ایمیل به پیمانکارانی که در رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در مرکز شبیه سازی جنگ این رزمایش کار می کنند انجام داده است.

این در حالی‌ست که کره شمالی هرگونه نقشی در حمله های سایبری را رد کرده است..

پلیس کره جنوبی و آمریکا به شکل مشترک تحقیقاتی درباره این موضوع را آغاز کردند و آدرس آی پی شناسایی شده در این عملیات هکری با آدرس آی پی که در سال ۲۰۱۴ و در جریان هک کردن عملیات رآکتور هسته ای کره جنوبی شناسایی شده بود مطابقت داشه است.

به نوشته رویترز، همان زمان کره جنوبی ادعا کرده بود کره شمالی پشت این حملات سایبری است.

نگاهی به تحولات اخیر در شبه کره نشان می دهد تشدید تنش ها به نفع هیچ یک از کشورهای در این منطقه جز کشورهای غربی نیست که به واسطه آن راه را برای نفوذ بیشتر در شرق آسیا هموارتر می سازند.

به باور کارشناسان، دو کره باید مشکلات خود را به جای چنگ و دندان نشان دادن به یکدیگر و انجام موشک پراکنی و انجام رزمایش های مختلف با حضور نیروهای خارجی، از طریق گفتگو حل و فصل کنند..

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha