۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۴۷
کد خبر: 85369324
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

واشنگتن‌پست: امید به پیروزی اوکراین رو به افول است

تهران- ایرنا- واشنگتن پست در تحلیلی با اشاره به کمبود تسلیحات و وخامت اوضاع در جبهه اوکراین و همچنین فرسایشی شدن روند حمایت‌ها در غرب، از افول امیدها به پیروزی کی‌یف پرده برداشت و نسبت به سرنوشت اوکراین در جنگ با روسیه اظهار تردید کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این نشریه آمریکایی، با گذشت ۲ سال از آغاز جنگ اوکراین و تداوم درخواست‌ کمک‌های مکرر کی‌یف از غرب، امیدها نسبت به توفیق اوکراین علیه روسیه رو به افول است. ولودمیر زلنسکی در حالی برای درخواست کمک به پایتخت‌های کشورهای غربی تردد دارد که جهان هرچه بیشتر از طولانی شدن این جنگ دلزده شده و کنگره آمریکا نیز توان تمدید بودجه حمایتی را ندارد.

از سویی، کی‌یف نسبت به «رکود» به‌وجود آمده در اثر ناکام ماندن ضدحمله اوکراین برای نفوذ به عمق جبهه روسیه در سال گذشته گلایه‌مند است.

واشنگتن‌پست تاکید کرد که دولتمردان آمریکایی انتظار دارند در سال پیش‌رو اوکراین بیشتر بر دفاع متمرکز باشد تا عقب راندن روسیه.

در حال حاضر روسیه یک پنجم از خاک اوکراین شامل کریمه و بخش‌ زیادی از منطقه جنوب غربی این کشور را در اختیار دارد. همین امر باعث شده است تا کاخ سفید بلندپروازی کی‌یف برای بیرون راندن روسیه تا ماه اکتبر (آبان و آذر) را غیرواقع‌بینانه تلقی کند.

تحلیل واشنگتن پست می‌افزاید: جلسه ماهانه هفته گذشته پنتاگون برای هماهنگی کمک‌های نظامی و مالی به‌اوکراین باتوجه به اوضاع داخلی آمریکا بی‌نتیجه ماند.

این نشریه آمریکایی از عضو پارلمان اوکراین رومن کوستنکو نقل می‌کند که «همه به کاهش شانس ما نسبت به ضدحمله ناموفق سال گذشته اشاره می‌کنند. اگر قرار است شانس کمتری داشته باشیم تکلیف روشن است... فقط دفاع».

این گزارش با یادآوری اینکه طرح بودجه جو بایدن رئیس‌ جمهوری آمریکا برای حمایت از اوکراین از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه رد شده است، ادعای برخی تحلیل‌گران مبنی بر تلاش ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای کمک به بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید سخن را مطرح می‌کند.

واشنگتن‌پست می‌افزاید: باتوجه به احتمال حمایت ترامپ از کرملین و بی‌تفاوتی او نسبت به سرنوشت اوکراین در جنگ، دولت بایدن و متحدان اروپایی آن در تلاش برای جلوگیری از تحقق چنین سناریویی هستند.

یکی از اقدامات احتمالی برای این منظور، ورود به تعهدات مالی و امنیتی و عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است؛ طرحی که ادعا می‌شود بهار امسال توسط بایدن علنی شود.

تحلیلگر واشنگتن‌پست ادامه می‌دهد: اصرار اوکراین برای تمدید حمایت‌های غرب می‌تواند عواقب سیاسی درپی داشته باشد چراکه حتی در صورت توافق سران کشورهای غربی، افکار عمومی این کشورها دیر یا زود به مخالفت گسترده با چنین اقدامی خواهد پرداخت.

در کنار این محاسبات، به‌نظر می‌رسد این کمبود تسلیحات و امکانات در خط مقدم اوکراین و اختلاف‌نظرها در واشنگتن است که در آینده نزدیک نتیجه جنگ را رقم خواهد زد. زلنسکی در یک مصاحبه تلویزیونی در این ماه گفت «بدون حمایت آمریکا ما دوام نخواهیم آورد، این یک واقعیت است».

پژوهشگر ارشد مؤسسه خدمات مؤتلف سلطنتی انگلیس (Royal United Services) معتقد است: «صرفنظر از آنچه سال ۲۰۲۴ با خود خواهد آورد، این سطح امکانات، مهارت سربازان و میزان تلفات هر طرف جنگ در چند ماه پیش‌رو است که سرنوشت نهایی جنگ را تعیین خواهد کرد».

او ادامه می‌دهد: «غرب در معرض یک انتخاب است: از اوکراین برای دفاع از خاک خود تا سال ۲۰۲۵ و بعد عقب نشاندن [نیروهای روسیه] حمایت کنند یا امتیازی برگشت‌ناپذیر به روسیه بدهند».

باوجود گستردگی حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و دیپلماتیک غرب از اوکراین، برخی همچون یاروسلاو تروفیموف، خبرنگار وال استریت ژورنال، غرب را به سستی و تأخیر در این زمینه به دلیل هراس از درگرفتن جنگ هسته‌ای متهم می‌کنند.

برخی دیگر همچون هال برندز ستون نویس بلومبرگ، نظر دیگری دارند و می‌گویند «کمک بیشتر و زودتر بهتر بود، ولی تضمینی نیست که می‌توانست پیروزی قطعی اوکراین را به‌دنبال داشته باشد». این دسته، واکنش مناسب را تهدید مداخله مستقیم نظامی می‌دانند، گزینه‌ای که هیچ‌یک از دولت‌های غربی در عمل تمایلی به آن ندارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha