همراهی اسپانیا با فلسطین، این‌بار با گفتن «نه» به قطع بودجه «آنروا»

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه اسپانیا از تداوم کمک مالی این کشور به «آژانس پناهندگان فلسطینی» (آنروا) با وجود ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر احتمال دست داشتن برخی کارمندان این نهاد سازمان ملل در حمله غافلگیرانه حماس علیه مواضع رژیم صهیونیستی در جنوب فلسطین اشغالی خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه ال پائیس، خوسه مانوئل آلبارس (José Manuel Albares) وزیر امور خارجه اسپانیا اعلام کرد: ما روابط خود با آنروا را تغییر نخواهیم داد، اگرچه به دقت تحقیقات داخلی و نتایجی که ممکن است به دست آید را زیر نظر داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا تاکید کرد: متهمان به مشارکت در حمله حماس ۱۲ کارمند آنروا هستند که ۹ نفر از آن‌ها قبلا اخراج شده‌اند و یک نفر دیگر جان خود را از دست داده است، در حالی که ۳۰ هزار نفر در آنروا کار می‌کنند.

به این ترتیب، اسپانیا از کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، فنلاند و ژاپن که حمایت مالی خود را از این سازمان اصلی بشردوستانه فعال در نوار غزه به حالت تعلیق درآورده‌اند، فاصله می‌گیرد.

پیش از این، آلبارس از فاجعه انسانی وحشتناکی که در غزه رخ می‌دهد، ابراز تاسف کرده بود؛ جایی که تعداد قربانیان آن تا کنون از ۲۶ هزار نفر فراتر رفته و بیش از یک میلیون فلسطینی در معرض خطر بیماری و قحطی قرار دارند.

وی پیشتر تاکید کرده بود که اسپانیا از آغاز تشدید تنش کنونی، کمک‌های بشردوستانه خود به فلسطین را سه برابر کرده و به حدود ۵۰ میلیون یورو رسانده است.

وزیر امور خارجه اسپانیا در چارچوب تلاش‌های دیپلماتیک این کشور برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، در دیدار با نخست وزیر موقت لبنان، «آتش‌بس فوری و دائمی» را خواستار شد و تاکید کرد: رنج مردم غزه غیر قابل تحمل است، ما نمی‌توانیم به خود اجازه دهیم که شاهد مرگ بیشتر زنان، کودکان و غیر نظامیان بی‌گناه فلسطینی باشیم.

آلبارس با اشاره به حمایت اسپانیا از رای دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی نیز از همه طرف‌ها خواست تا از حکم صادرشده «پیروی کامل» کنند.

به دنبال پیروی برخی کشورها از آمریکا در قطع کمک‌های خود به آنروا و با توجه به وضعیت وخیم انسانی در غزه که رژیم صهیونیستی بی‌محابا به آن مبادرت ورزیده، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به تازگی ادامه حمایت و کمک کشورهای جهان از این آژانس را خواستار شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد دیروز/یکشنبه در پی ادعاهایی مبنی بر دست داشتن برخی از کارکنان آنروا در حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) متعهد شد که «هر یک از کارکنان سازمان ملل که در اقدامات تروریستی دخیل بوده‌اند» را مورد بازخواست قرار دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha