هوشمند:همه طیف‌های سیاسی در انتخابات شرکت می‌کنند/قاسمی:اصولگرایان بوشهری با ۲لیست می‌آیند

بوشهر- ایرنا- تعدادی از فعالان عرصه رسانه در استان بوشهر در میزگرد انتخاباتی ایرنا به این سوال پاسخ می دهند که چه لزومی وجود دارد که مردم در انتخابات شرکت کنند.

به گزارش ایرنا، مهمترین شاخص نظام های سیاسی دمکراتیک، اجرای فرایندهای قانونی حق انتخاب است که در جمهوری اسلامی ذیل قانون اساسی به عنوان انتخابات به خوبی دیده شده، آنجا که در اصل های ۶، ۶۲، ۶۳، ۶۷ و همچنین ۶۸ و ۹۹ به آن اشاره کرده است.

این مهم طی حدود ۴۵ سال گذشته با حضور و مشارکت گسترده مردم ایران به انجام رسیده است هر چند دشمنان نظام با هدف مایوس کردن مردم برای ورود به عرصه انتخابات با نادیده گرفتن دست آوردهای نظام اقدام به بزرگنمایی مشکلات کشور کرده اند؛ موضوعی که در همه ماه های منتهی به انتخابات وجود داشته و اکنون نیز این استراتژی در اتاق های فکر آنها در حال به روز رسانی است.

آنها با استفاده از شبکه های اجتماعی و رسانه ای، در حال پمپاژ ناامیدی به کشور هستند تا بتوانند در جزء با ایجاد فضایی ناهموار، این گونه به مردم القا کنند که رای آنها هیچ تاثیری بر انتخاب آنها نداشته و در کلان مشروعیت مردم سالاری دینی این نام دمکراتیک را زیرسوال ببرند.در جمهوری اسلامی ایران، رسانه ها به عنوان بازیگران نوین این نظام دمکراتیک با حجم بالایی از اطلاعات، گفتمان و دانشی جریان ساز در شکل گیری اندیشه های عمومی اثر گذار بوده و رقابتی برجسته در مقابل پروپاگاندهای رسانه ای دشمنان این نظام پیش کشیده اند

در جمهوری اسلامی ایران، رسانه ها به عنوان بازیگران نوین این نظام دمکراتیک با حجم بالایی از اطلاعات، گفتمان و دانشی جریان ساز در شکل گیری اندیشه های عمومی اثر گذار بوده و رقابتی برجسته در مقابل پروپاگاندهای رسانه ای دشمنان این نظام پیش کشیده اند که نتیجه آن می تواند پیامدهای شگرفی برای همسوکردن افکار عمومی با سیاستگذاران داشته باشد به نوعی که از یک طرف نظرات بدنه جامعه و افکار عمومی را به حاکمیت منتقل کرده و از سویی نیز حاکمیت را در مسیر حق انتخاب مردم قرار دهد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی با درک شرایط حساس موجود و لزوم اثرگذاری در مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای، با برگزاری میزگردهای انتخاباتی به سراغ نخبگان جامعه می رود تا با کنکاش هایی این مهم را عینیت ببخشد.

یکی از این جامعه نخبگانی رسانه ها هستند که در استان بوشهر، به عنوان مروجین گفتمان مردمی و تبیین کننده خدمات نظام به فضای عمومی، مورد اعتماد و اثرگذار می باشد، بر این مبنا سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز بوشهر در قالب یک میزگرد انتخاباتی، با دعوت از چند تن از فعالان این رسانه ها، لزوم چرایی انجام انتخابات، نقش احزاب در مشارکت مردمی، فضای موجود انتخابات، نقش احزاب و رسانه ها در انتخابات و همچنین راه های افزایش مشارکت حداکثری را به چالش کشیده است.

در این نشست نصرالله شفیعی مدیرمسئول هفته نامه دریای جنوب ( اصولگرا)، علی هوشمند سردبیر روزنامه پیام عسلویه( مستقل)، سید حسین جعفری مدیرمسئول و سردبیر هفته نامه جنوب امروز( اصلاح طلب)، حسین سرمشقی مدیرمسئول پایگاه خبری چغادک نیوز( اصولگرا) و عبدالحسین قاسمی روزنامه نگار و خبرنگار هفته نامه و سایت خبری خلیج فارس( اصلاح طلب) وارد این چالش شدند.

ایرنا- چرا در انتخابات باید رأی داد؟

نصرالله شفیعی: شرکت در انتخابات حق هر کس است چون باید در سرنوشت خویش دخالت کند. وقتی کسی در انتخابات شرکت نکند یعنی من نسبت به سرنوشت خودم بی تفاوت هستم و دیگران باید سرنوشت من را تعیین کنند.علاوه بر آن در صورتی کسی حق مطالبه گری دارد که در انتخابات شرکت کرده باشد. انتخابات سد دفاعی مستحکم ملت در برابر چشم طمع دشمن است. انتخابات به کشور اقتدار می بخشد و مسئولان را تشویق می کند که بیشتر به تعهدات خود در مقابل مردم پایبند باشند.

هوشمند:همه طیف‌های سیاسی در انتخابات شرکت می‌کنند/قاسمی:اصولگرایان بوشهری با ۲لیست می‌آیند

عبدالحسین قاسمی: درصورتی که تنوع گزینه ها در انتخابات فراهم باشد، صندوق رای و شرکت در انتخابات می تواند مسالم آمیزترین شیوه اعلام نظر درخصوص شیوه اداره سیاسی جامعه محسوب شود.

حسین سرمشقی: انتخابات مهمترین کارزار سیاسی در نظام اسلامی و نماد واقعی مردم سالاری در نظام دینی است که دارای اهمیت زیادی می باشد و از سوی دیگر شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی، عرفی و عقلی است که باعث می شود بتوانیم در سرنوشت کشور سهیم شده و موجبات پیشرفت و توسعه کشور را با انتخاب اصلح فراهم نموده و موجبات یاس و ناامیدی دشمنان نظام را رقم زنیم.

علی هوشمند: در یک نظام مردم سالار ، انتخابات ابزار مشروع شهروندان در تعیین سرنوشت خود و قاعده‌مند کردن انتقال قدرت سیاسی از گروهی به گروه دیگر است . این انتخابات است که شرایط تغییر را برای جامعه و شهروندان فراهم می‌کند .در چنین نظام‌هایی این مردمند که با حضور در پای صندوق رای و افزایش مشارکت به کسب اقتدار کشور ، استمرار امنیت ملی ّ، ایجاد آزادی‌های سیاسی و توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک می‌کنند .در جامعه توسعه یافته انتخابات به عنوان " حق شهروندان " برشمرده می‌شود و حکومت موظف است تا همه ابزارهای لازم را برای مشارکت و حضور حداکثری فراهم نماید .همین یک ماه پیش بود که رهبر معظم انقلاب ضرورت توجه به مقوله مشارکت و اهمیت حضور مردم را در پای صندوق رای یادآور شدند و بهترین نقشه راه را برای مجریان و دست اندرکاران انتخابات ترسیم کردند . به گمانم توجه دست‌اندرکاران و مجریان انتخابات ، از شورای نگهبان گرفته تا هیئتهای نظارت و اجرایی به همان فرمایشات می‌تواند انگیزه مشارکت را در سطح جامعه افزایش دهد و ان‌شاالله نتیجه خوبی را در اسفندماه به نمایش بگذارد.

هوشمند:همه طیف‌های سیاسی در انتخابات شرکت می‌کنند/قاسمی:اصولگرایان بوشهری با ۲لیست می‌آیند

سید حسین جعفری: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران وبراساس دکترین سیاسی امامین انقلاب نه تنهابک حق مسلم برای فردفرد جامعه براساس دموکراسی غربی است بلکه تکلیف و وظیفه شرعی ودینی ماست و مابعنوان بچه مسلمان و بچه شیعه بایدادای دین خودرابه نحو احسنت انجام داده و علاوه بر آن دوستان ، همکاران و اقوام و خویشان خودراتشویق به حضور در انتخابات نمائیم زیرا انتخابات بعنوان تنها راه تغییر وبهبودوضعیت اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی به نفع مردم است.بهرحال درهرشرایطی چه باحضور ماوچه بی حصورماانتخابات برگزاروتعدادی بعنوان نماینده مردم انتخاب می شوند پس بهترابن است که افراد اصلح تر انتخاب شوند تااهداف انقلاب زودترمحقق شود و جامعه اسلامی زودتربه قله نائل آید.

ایرنا- حضور اصلاح طلبان در انتخابات و احتمال ائتلاف این جریان با اعتدال گرایان را چگونه می بینید

نصرالله شفیعی: به نظر می رسد هر جا اصلاح طلبان کاندیدای مطلوب خود را داشته باشند حتما مشارکت خواهند کرد و با اعتدالیون نیز همراهی خواهند کرد. اصولا من فرق چندانی بین این دو قائل نیستم.

عبدالحسین قاسمی: واقعیت این است که اکثریت بدنه اصلاح طلب به دلیل سرخوردگی از عدم نتایج مورد انتظار در دولت سابق و مجلس پیشین که با حمایت این طیف روی کار آمد، رغبت کافی برای مشارکت در انتخابات ندارند.

حسین سرمشقی: هر چند اصلاح طلبان در آخرین بیانیه خود راهبردشان را برای انتخابات ترسیم نموده و معتقد می باشند که نمی‌توانند در انتخاباتی تهی از معنا، غیررقابتی، غیرمنصفانه و غیرمؤثر در اداره کشور شرکت کنند و آن را به معنای قهر آنان با صندوق رأی نمی دانند و موظفند به رغم عدم مشارکت در چنین انتخاباتی تمامی مساعی خود را برای اقناع یا الزام حاکمیت به برگزاری انتخابات مطلوب مبذول دارند؛ ولی اعلام کرده اند در صورت تصمیم جبهه اصلاحات ایران برای ارائه لیست در انتخابات، براساس ارزیابی و رای جمعی به شیوه دموکراتیک در مجمع عمومی جبهه اصلاحات هر استان با رای دو سوم اعضا اتخاذ تصمیم نمایند و همچنین تصمیم مجمع عمومی جبهه اصلاحات در مرکز و استان‌ها موضع رسمی جبهه بوده و رعایت مفاد تبصره یک ماده شش اساسنامه جبهه اصلاحات برای اعضا الزامی است و اعضا نمی‌توانند با عنوان اصلاح‌طلبی و جبهه اصلاحات برخلاف آن اقدام به ارائه لیست کنند؛ اما آنچه متصور و امیدوار کننده است اظهار نظر آنان مبنی بر عدم تحریم انتخابات است که قابل تحسین است. به نظر می رسد و پیش بینی می شود با تایید صلاحیت های صورت گرفته که هر لحظه بر تعداد کاندیداها افزوده می شود؛ آنان به همراه اعتدالگرایان در روزهای پایانی به خیل مردم در پای صندوق های رای ملحق شوند.

هوشمند:همه طیف‌های سیاسی در انتخابات شرکت می‌کنند/قاسمی:اصولگرایان بوشهری با ۲لیست می‌آیند

علی هوشمند: همانطور که پیش از این عرض کردم کلید ابزار افزایش مشارکت ،ایجاد زمینه و بستر مناسب برای شهروندان توسط دست اندرکاران و ومجریان انتخابات است . آنها موظفند حق رای دادن همه مردم و حضور همه سلیقه‌ها و گروههای مشروع سیاسی به رسمیت بشمارند و عرصه انتخابات را با تنوع دادن به حضور سلیقه‌ها و جریان‌های پایبند به حاکمیت و قانون اساسی پرشور کنند و به نوعی دایره انتخاب را برای سلیقه‌های گسترده کنند .اگر چه این جریان سیاسی معتقد است به دلیل رد صلاحیت‌ها و عدم احرازها دستش در بخشی از حوزه‌های انتخاباتی باز نیست اما معتقدم آنها می‌توانند در همین فرصت اندک باقی‌مانده هم با ایجاد انگیزه در بین مردم زمینه ایجاد یک فراکسیون کوچک تاثیرگذار در مجلس آینده فراهم کنند. قهر با صندوق‌های رای و عدم مشارکت می‌تواند برای جریانات سیاسی زمینه یک خودکشی باشد و بدنه اجتماعی آنها را سرخورده و از خود دور کند. راه عقلایی پیش روی اصلاح طلبان به نظرم همین صندوق‌های رای است و همین صندوق‌ها می‌توانند انگیزه ترمیم و بازسازی قدرت سیاسی آنها فراهم کنند .در این راستا به گمانم جریان اعتدالگرا می‌توانند پیشرو باشند و انگیزه‌های ائتلاف را در جریان اصلاح‌طلب تقویت کنند و به گمانم این اتفاق در نهایت خواهد افتاد.

سید حسین جعفری: براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نیز دیدگاه مقام معظم رهبری همه سلایق سیاسی با هرگرایشی می توانند در انتخابات چه بعنوان انتخاب شونده و چه انتخاب کننده حضور پیدا کنند و اصلاح طلبان هم از این قاعده مستثنی نیستند و باتوجه به تعداد تاییدشدگان خود می توانند تاثیرگذار باشند ولی خود اصلاح طلبان ۲ تفکر متفاوت دارند. گروه رادیکال براین باورند که تحریم و عدم حضور در انتخابات خود نوعی مطالبه گری و فعالیت سیاسی است ولی گروه دوم که معتدل ترند براین عقیده مصممند که در هر شرایطی باید در انتخابات شرکت نمود زیرا صندوق رای تنها راه مشارکت سیاسی و توسعه سیاسی می باشد و نباید این فرصت را از دست داد و بنظر می رسد تنها راه گروه دوم ائتلاف با اعتدال گرایان است.

ایرنا- آخرین تحرکات اصولگرایان در انتخابات و احتمال رسیدن به یک فهرست واحد وجود دارد؟

نصرالله شفیعی: در حال حاضر داوطلبان مختلفی با شعار اصولگرایی وارد عرصه فعالیت شده اند به نظر می رسد با ورود شورای ائتلاف در معرفی نامزد اصولگرایان بتوانند به هم نزدیک شوند. ساز و کار بیشتر توسط شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی است که در حال حاضر شهرستان ها با مذاکره با داوطلبان این فرایند را دارند طی می کنند. به زودی با برگزاری مجامع استانی نامزد نهایی اصولگرایان در ۴ حوزه معرفی خوهد شد

عبدالحسین قاسمی: پیش بینی می شود چون رقابت اصلی در این انتخابات میان طیف اصولگرایان است، آنها به دلیل تعدد کاندیداها، حداقل در کلانشهرها به ائتلاف نرسیده و حداقل با ۲ لیست وارد صحنه انتخابات شوند.

حسین سرمشقی: فعلا اصولگرایان بشدت در حال تلاش بوده و بدنبال لیست واحدی می باشند که انتظار می رود با همدلی این مهم را رقم زنند تا شبهات بوجود آمده مبنی بر انشقاق در اردوگاه اصولگرایان از بین رفته و تکلیف مردم نیز مشخص شود و مردم نیز با اطمینان و آرامش بیشتری مثل سایر ادوار به کاندیداهای این جریان رای اعتماد دهند؛ در حال حاضر مردم در حال لحظه شماری برای تعیین لیست نهایی تنها جریان فعال کشور می باشند تا نامزد نهایی این طیف را راهی بهارستان نموده و همانند مجلس یازدهم، مجدد مجلسی انقلابی را تشکیل دهند تا پایبند به نظام و دغدغه مند برای رفع مشکلات مردم باشد.

علی هوشمند: اصولگرایان به عنوان قدرت غالب در ساختار حاکمیت و نظام سیاسی با اینکه شرایط خوبی برای فعالیت سیاسی و شور و نشاط انتخاباتی دارند عملا نتوانسته‌اند (حداقل در استان ما ) از این فضای موجود استفاده کنند . توقعی که از این جریان سیاسی می‌رفت تا در این شرایط ،زمینه را برای بهره‌مندی از بدنه اجتماعی خود فراهم کنند دیده نمی‌شود . تحرکات انتخاباتی احزاب اصولگرا در آستانه انتخابات مانند ادوار گذشته جریان ندارد و یا اگر وجود دارد در عرصه عمومی به نمایش گذاشته نمی‌شود . مطمئنا جریان اصولگرا در نهایت به گزینه‌های مطلوب خود خواهند رسید و در سراسر کشور به لیستی واحد دست خواهند یافت و در نهایت اختلاف سلیقه‌های درون گروهی با انتخاب لیستی یکدست و یکپارچه پایان می‌یابدالبته که همیشه جریانات سیاسی حاکم در نظام سیاسی به نوعی با غفلتی ناخواسته دست به گریبانند که همین غفلت ممکن است رفته رفته آنها را از انتخاب مردم و بدنه اجتماعی خود دور کند .علی یا ایحال مطمئنا جریان اصولگرا در نهایت به گزینه‌های مطلوب خود خواهند رسید و در سراسر کشور به لیستی واحد دست خواهند یافت و در نهایت اختلاف سلیقه‌های درون گروهی با انتخاب لیستی یکدست و یکپارچه پایان می‌یابد

سید حسین جعفری: براساس تجربه ۴دهه بعدازانقلاب طیف اصولگرایان همواره تعددوپذاکندگی بیشتری داشته واین دوره هم بنظر می رسد همین شرایط درحال وقوع است ورسیدن به لیست واحد در اصولگرایان بعید بنظر می رسداگر تصمیم اصلاح طلبان مبنی بر حضور ائتلافی در انتخابات تحقق پیداکندطبیعی است که اصولگرایان حداقل دردو تاسه گروه (پایداری و شریان و دیگراصولگرایان )خواهدبودودرصورت عدم حضور اصلاح طلبان این تعداد حداقل ۵گروه خواهندشد که حالت اول احتمال بیشتری خواهد داشت.

هوشمند:همه طیف‌های سیاسی در انتخابات شرکت می‌کنند/قاسمی:اصولگرایان بوشهری با ۲لیست می‌آیند

ایرنا- نقش احزاب در انتخابات و الزامات رقابتی شدن را توضیح دهید؟

نصرالله شفیعی: متاسفانه نقش احزاب در انتخابات کم رنگ است چون احزاب نه فعالیت قابل قبولی دارند و نه طرفداران چندانی دارند.

عبدالحسین قاسمی: اگر بخواهم رک و راست و صادقانه پاسخ دهم، باید گفت کلاه احزاب پشمی ندارد و فاقد کارکرد و معنای لازم برای رقابتی کردن انتخابات هستند. بخشی از این مشکل به این برمیگردد که وضعیت احزاب در کشور ما که خانوادگی و چند نفره هستند، کما اینکه نمایندگی احزاب در بوشهر عمدتا دبیر حزب می باشند، بخش دیگری هم بی توجهی ساختار سیاسی ما به فعالیت حزب که مانع از اثرگذاری و بروز توانمندی احزاب واقعی در سپهر سیاسی می شود.

حسین سرمشقی: مهمترین نقش در هدایت افکار عمومی و انتخاب کاندیداهای اصلح و همچنین افزایش قدرت تشخیص مردم بر عهده احزاب است که متاسفانه در این دوره نقش آنان تاکنون کمرنگ بوده و انگیزه ای برای نقش آفرینی در بین کل احزاب دیده نمی شود؛ هر چند برخی معتقد هستند که با این بی رمقی باید از آنان عبور کرد و تاثیر گزاری آنان نیز بسیار کم شده و فضای رقابتی بین آنان که باعث ایجاد شور می شود، به چشم نمی آید؛ ولی ایجاد دو قطبی بین طیف های سیاسی از الزامات رقابت در انتخابات است که امیدواریم در زمان باقی مانده شرایطی فراهم شود که این فضا بوجود آید و زمینه ساز افزایش چشم گیر مشارکت مردم شود. هم اکنون یکی از موضوعات مهم سیاسی به غیر از رقابت کاندیداها و پیگیری تحرکات کاندیداها از سوی مردم، دنبال کردن مواضع و دیدگاه های جدید طیف های سیاسی جهت مشارکت در سرنوشت کشور است که برای مردم جذاب بوده و آن را دنبال کرده و از آنان الگوبرداری می کنند و کماکان مردم به تمامی تفکرات، گرایش ها و سلایق منتظر اظهار نظر نهایی آنان در سیاسی ترین رویداد کشور می باشند.

علی هوشمند: طبیعی است مهمترین نقش در انتخابات را احزاب دارند. احزابی که کاندیداهایی را معرفی می کنند و کارکرد آنها را متعهد می شوند. در کشورمان اصولا احزابی که توانایی حضور در فضای سیاسی به شکل گسترده و مستمر در طول سال داشته باشند وجود ندارد و گاهی فقط در مناسبات ها و به خصوص ایام انتخابات خود را به مردم نشان می دهند در حالی که در همان شرایط نیز به دلیل این که فاقد فعالیت تیمی و ساختاری هستند نمی توانند چندان بر مردم اثر گذار باشند. در استان بوشهر بخش عمده ای از این احزاب دارای یک تا نهایت ۱۰ نفر عضو بوده که صرفا این افراد را دبیر حزب استانی انتخاب می کند که چارت سازمانی آن حزب در استان را پر کند والا بیشتر با یک نفر می چرخد. به اعتقاد من احزاب در حوزه انتخابات تقریبا هیچ نقشی نداشته و هیچ تاثیری هم بر بدنه اجتماعی برای جذب مخاطبین ندارد.

سید حسین جعفری: بعد از جنگ جهانی دوم در همه کشورهای دنیا احزاب بعنوان چرخ دهنده های دموکراسی اصلی ترین نقش را در انتخابات ایفا می کنند و در همه دنیا دموکراسی با انتخابات معنی و مفهوم پیدا می کند و به همین ترتیب انتخابات هم با حضور احزاب و تشکل های سیاسی امکان پذیر است ولی در کشورهایی که به هر دلیل احزاب سیاسی بصورت واقعی شکل نگرفته جبهه های سیاسی این وظیفه را بر عهده دارند و وظیفه احزاب را عملی می کنند و بنظر می رسد باتوجه به پاسخگوبودن آنها و نیز انتخاب آسان تر رای دهندگان نسبت به افرادی که عضو هیچ گروه سیاسی نیستند برای مردم هم حضور این جبهه های سیاسی می توانند باعث بالارفتن و افزایش مشارکت سیاسی باشند. البته در قانون انتخابات جمهوری اسلامی ایران باید تغییراتی در جهت حضور بیشتر احزاب و تشکل های سیاسی صورت بگیرد و تنها افرادی بتوانند به عنوان انتخاب شونده حضور پیدا کنند که از سوی احزاب و تشکل های سیاسی معرفی شوند و این مهم می تواند باعث انگیزه بیشتر انتخاب کنندگان برای حضور بیشتر در انتخابات شود.

هوشمند:همه طیف‌های سیاسی در انتخابات شرکت می‌کنند/قاسمی:اصولگرایان بوشهری با ۲لیست می‌آیند

ایرنا- رسانه ها تا چه سطحی می توانند در مشارکت سیاسی مردم در انتخابات اثرگذار باشند؟

نصرالله شفیعی: طبیعی است که رسانه ها به عنوان حلقه واسط بین مردم و مسئولین می توانند انعکاس دهنده خواسته ها و مطالبات مردمی و نقد سازنده همراه با ارائه راهکار از یک سو و همچنین انعکاس دهنده فعالیت های دولت ها و مسئولین باشند. در بخش انتخابات این نگاه کنش گری رسانه ها کاملا هویدا است همچنان که در استان بوشهر شاهد حضور قوی آنها برای گرم کردن تنور انتخابات هستیم. رسانه ها با موشکافی و بیان شاخص های یک نماینده قوی و در تراز انقلاب می توانند زمینه ساز حضور حداکثری مردم در پای صندوق های آرا باشند. البته چند صباحی است که دشمنان نظام از طریق رسانه در فضاهای مجازی و شبکه های ماهواره ای در حال القا بی اثر بودن انتخابات در ایران هستند در حالی که واقعا چنین نیست و می طلبد رسانه های داخلی با نشان کارکردی از مجلس روح امید را به جامعه تزریق کنند.

عبدالحسین قاسمی: همان گونه که قبلا عنوان کردم جامعه بدون رسانه مانند اتاق بدون نور است و در هر فرایندی که نیاز به حضور مردم است این رسانه است که چراغ آن رویداد را روشن می کند. در استان بوشهر نیز رسانه ها به عنوان چشمان بیدار جامعه مطالباتی در زمینه های مختلف و حتی در زمان انتخابات مطرح می کنند که برگرفته از خواسته های مردم است منتها اشکال کار آنجاست که نگاه افرادی که امروز داوطلب ورود به مجلس هستند با زمانی که در مجلس شروع به کار می کنند متفاوت است.

به نظر من رسانه ها نباید مردم را دلخوش به وعده های انتخاباتی کنند بلکه بار رصد کامل، وظایف یک نماینده را تشریح و از مردم بخواهند متناسب با این نگاه نمایندگانی را به خانه ملت بفرستند. استان بوشهر دارای پیشینه مناسبی در عرصه مطبوعات است و در طول انقلاب نیز شاهد حضور روزنامه نگاران و فعالان این عرصه در قامت نمایندگی مردم هستیم که نشان از اقبال و اعتماد مردم به این قشر است. نقش رسانه ها در مشارکت مردم برای حضور در انتخابات مطلقا قابل نقض نیست و بدون آنها امکان یک حضور منسجم و فراوان مردم در پای صندوق های رای متصور نیست.

حسین سرمشقی: مطئمن باشید بدون رسانه نه انتخابات بلکه هر فعالیتی که با حضور مردم کلید می خورد، آغاز نمی شود و اگر هم شروعی داشته باشد نمی تواند چندان اثرگذار باشد. در همین مدت یک ساله این رسانه های استان بودند که با درک موضوع انتخابات و نیاز به حضور حداکثری مردم با روش های مختلف زمینه جلب نگاه مردم به این رویداد سیاسی و بسیار مهم را جلب کردند.

علی هوشمند: به عنوان فردی که به شکل خانوادگی چند دهه در فضای رسانه و مطبوعات در حالت فعالیت هستیم این ارزش گذاری به رسانه در فضاهای عمومی را به خوبی درک می کنیم. مردم تمامی خواسته هایشان را با رسانه ها در میان می گذارند چون به آنها اعتماد دارند از سویی نیز رسانه ها برای رسیدن به خواسته های مردم این نوع آرامش و اقتدار و اطمینان را در دل مردم ایجاد کرده اند. در فصل انتخابات حال در هر نوع انتخاباتی باز هم چشم و گوش مردم به رسانه ها است تا ببینند انها به چه سویی می روند. اگر رسانه ها با درک این ظرفیت مهم مخاطبین بتوانند واقعیت های موجود را به آنها بگویند طبیعی است که با همراهی آنها مواجه خواهند شد. در انتخابات گذشته همین رسانه ها بودند که در کشور و استان بوشهر یک جهت دهی مناسبی به افکار عمومی برای حضور در پای صندوق های رای داشتند و در انتخابات اخیر نیز می بینیم که چگونه رسانه های استان با امیدافکنی و شور نشاط در حال ایجاد یک فضای مشارکتی مناسب برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات هستند.

سید حسین جعفری: در خلا وجود احزاب، این رسانه ها هستند که می توانند با یک نقش میانه و واسط، فضا هر گونه فعالیت اجتماعی و سیاسی را رقم زنند. بخشی از این رسانه ها به شکل مکتوب و بخشی نیز به شکل دیجیتال در فضای وب مشغول به فعالیت هستند که منهای اثرات مثبت یا منفی می تواند افکار عمومی را جهت دهی کنند. شما دنیای بدون رسانه را فرض کنید می بینید هیچ اتفاقی نمی افتد همچنان که در دهه های گذشته به دلیل نبود رسانه های فراگیر عملا میزان توجه مردم به رویدادها بسیار اندک و در پاره ای اصلا وجود نداشته است. استان بوشهر دارای رسانه های قوی در عرصه شبکه های اجتماعی و سایت های خبری است و هر رویدادی را در کسری از ثانیه منقل می کنند. فراگیر بوودن آنها سبب شده که مباحثی که مطرح می کنند در لایه های مختلف جامعه نفوذ کند و زمینه توجه افکار عمومی را جلب نماید. در موضوع انتخابات نیز حضور رسانه های استان سبب گرم شدن تنور انتخابات شده که البته نیاز به شکیبایی مدیران دولتی و دستگاه های قضایی دارد.

جمع بندی

عبدالحسین قاسمی: در موضوع مشارکت در انتخابات سه موضوع وجود دارد یکی تنوع گرایش‌ها باید باشد که در استان بوشهر این مهم محقق نشده و محور دوم بحث بی طرفی متولیان انتخابات که در این موضوع صحبتی وجود ندارد. محور سومین نیز تاثیرگذاری انتخابات است و از دید مردم اکنون مجلس شورای اسلامی با وجود شوراهای متعدد، مجلس کارکرد مطلوب خود را نداشته و هیچکاره است.

در مورد اصلاح طلبان نیز به نظر می رسد بدنه اجتماعی از افراد درجه چند این جناح سیاسی حمایت نمی‌کند که نمونه آن در مجلس دوره‌های قبل نیز نمونه آن مشهود بود و افراد راه یافته انتظارات را برآورده نکردند.در فرصت باقیمانده تا انتخابات یکی از راهکارهای مهم برای افزایش مشارکت بهبود معیشت جامعه است که در این مقوله نیز به دلیل زمان اندک امکان بهبود معیشت وجود ندارد.

حسین سرمشقی: از ابتدای سال جاری کاندیداهای بهارستان دوازدهم ظهوری نمادین داشتند و به دلیل اینکه نگاه مردم به سمت اغتشاشات و اعتراضات مردمی معطوف بود، کاندیداها نمی توانستند به راحتی خود را به مردم عرضه داشته و فضا را در دست بگیرند؛ در این فضای پر تلاطم در استان بوشهر رسانه ها ضمام امور را به صورت آتش به اختیار و با هدف ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در دست گرفته و با تولید محتواهای فاخر انتخاباتی شرایط را به گونه ای رقم زدند که در حال حاضر رقابت بسیار سختی را در بین کاندیداها و هواداران آنها شاهد هستیم و کل فضا نیز انتخاباتی شده است که از تاثیرات رسانه های استان است.هر چند عقیده دارم مسئولان استان و متولیان امر برگزاری انتخابات جهت ایجاد شور و نشاط می توانستند بهتر عمل کنند و در این خصوص ضعف داشته اند؛ ولی رسانه ها با بصیرت افزایی در بین مردم و به صورت خودجوش گوی سبقت را از متولیان امر ربوده

به غیر از فضای اغتشاشات یکی از فضاسازی های مسموم دشمن ناکارآمد جلوه دادن فعالیت های دولت انقلابی و نظام بود.در این شرایط در حالی که دشمن در حال پمپاژ و القاء یاس و ناامیدی در بین مردم بود و دولت را نام کارآمد جلوه می داد، بازهم رسانه ها بودند که با تاسی از فرامین رهبری در بحث جهاد تبیین، در سطح استان بوشهر در کنار اخبار انتخاباتی به تولید اخبار و خدمات دولت پرداختند و با انعکاس فعالیت ها و دستاوردها، فضای استان را به امید تبدیل کردند.

در این راستا نیز نقش همراهی روابط عمومی استانداری بوشهر در پاسخگو کردن مسئولین با برگزاری نشست های پاسخگویی در روزهای یکشنبه ها و چهارشنبه‎‌ هر هفته توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز بوشهر کمک شایانی به رسانه ها در انعکاس خبرهای خوب کرد.

هر چند عقیده دارم مسئولان استان و متولیان امر برگزاری انتخابات جهت ایجاد شور و نشاط می توانستند بهتر عمل کنند و در این خصوص ضعف داشته اند؛ ولی رسانه ها با بصیرت افزایی در بین مردم و به صورت خودجوش گوی سبقت را از متولیان امر ربوده و در سایه بی توجهی، غفلت و ضعف مسئولین، خلا موجود را جبران کرده و میدان دار اصلی هدایت فکری مردم به سمت انتخابات شدند تا گزندی به آرمان‌های انقلاب وارد نشود که شایسته تقدیر هستند.

هوشمند:همه طیف‌های سیاسی در انتخابات شرکت می‌کنند/قاسمی:اصولگرایان بوشهری با ۲لیست می‌آیند

حمایت از رسانه در قالب تامین خوراک فکری و خبری امری لازم و ضروری است که از سوی متولیان امر همیشه نادیده گرفته می شود و فقط توقع انجام کار را داشته و آن را از وظایف ذاتی رسانه می دانند و همیشه حمایت از رسانه را از سر خود دور کرده و خود را از دید رسانه ها مخفی می کنند تا خدماتی به آنها حتی در بزنگاه های نظام به آنها ارائه ندهند که شایسته و زیبنده شأن و جایگاه رسانه ها و خبرنگارانی که به قول استاندار بوشهر معاون پنجم استاندارند، نیست.

به غیر از ارائه طرح های تشویقی، رفع مشکلات مردمی و انعکاس دستاوردها؛ یکی دیگر از راهکارهای ایجاد شور نشاط انتخاباتی در جامعه، فعال شدن احزاب، گروه ها و جریان ها می باشد که با این وجود در استان متولیان امر در این خصوص ضعف دارند و لازم است تدابیر ویژه ای جهت عرض اندام بیشتر آنها فراهم شود.

اکثر مسئولین بر لزوم حمایت و دعوت از رسانه جهت حضور در میدان و نقش بسزای آنها جهت ایجاد شور سخن می گویند و برخی نیز بر لزوم برخورد با آنها تذکرات لازم را ارائه می دهند که این یک کاسه نبودن و عدم همگرایی سخنان مسئولین موجبات یاس و نا امیدی و بلاتکلیفی رسانه و فعالان رسانه ای را بوجود آورده است که لازم و ضروری است در ایام باقی مانده به نقطه نظر واحدی رسیده و نتیجه نهایی مبنی بر ورود و یا عدم ورود رسانه ها در کارزار انتخابات را اعلام دارند تا آنها نیز بتوانند برنامه ریزی منظمی را در این ایام داشته باشند.

در این دوره شاهد عدم پویایی و تکاپوی کم طیف اصولگرایان در استان بوشهر هستیم. فقط تشکل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، شورای وحدت و جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی قدری فعالیت دارند و اگر هم فعالیتی در پشت پرده دارند به زعم برخی معطوف به نفر خاصی در حوزه ای خاص در جریانی خاص تر به نام ائتلاف است که باعث نارضایتی انقلابیون شده و آنها نیز مجبور به راه اندازی شورایی جدید به نام شورای مردم برای مردم شده اند که لازم است بقیه تشکل ها نیز در این خصوص عرض اندام کرده و موجودیت خود در طرفداری از نظام را با همدلی، اتحاد و انسجام هر چه بیشتر و کنار گذاشتن اختلافات اعلام دارند؛ چراکه بعد از انتخابات مجالی برای ظهور آنها وجود نداشته و حضور آنها نیز نقشی در معادلات نخواهد داشت.

بر احزاب اصلاح طلب جهت مشارکت در انتخابات نیز نقد جدی دارم. اصلاح طلبان استان بوشهر باید تکلیف خود را مشخص نمایند؛ اگر پایبند به نظام، انقلاب و آرمان های انقلاب هستند باید در انتخابات مشارکت کرده و با صدور بیانیه های مختلف مردم را دعوت به حضور و یا طرفداری از کاندیداهای اصلاح کنند؛ اگر هم قصد تحریم انتخابات را دارند، به صراحت اعلام دارند تا تکلیف همگان مشخص شود.

علی هوشمند : هیچ راهی جز مشارکت و پای صف انتخابات رفتن نیست و از زمان انقلاب تاکنون در انتخابات، فراز و فرودهای مختلفی داشتیم که در این بین بهترین تابلویی که باید مقابل مجریان و دست اندرکاران انتخابات باشد گفته‌های رهبر معظم انقلاب با تاکید بر مقوله مشارکت است. همگان باید فضا را برای مشارکت ایجاد کنند و زمینه مساعد شود تا تمام جریان‌های سیاسی در یک رقابت سالم و مناسب حضور داشته و شرکت کنند.

یکی از ابزارهای مشارکت‌ها وجود رقابت است ولی با این وجود در بخشی از حوزه‌های انتخابیه استان بوشهر چهره‌های شاخص و مستعد رقابت در این عرصه دیده نمی‌شود. امید است این زمینه بوجود بیاید تا دیگر چهره‌ها و شخصیت‌های بازمانده از انتخابات به این عرصه ورود داده شده و رقابت بیشتر در حوزه‌ها ایجاد شود.

اکنون دشمن تمام نگاه خود را بر کاهش مشارکت معطوف کرده و تنها راه مقابله با نگاه دشمن ایجاد انگیزه برای تمام جریان‌‎های سیاسی فعال در جامعه است. برخی از اصلاح طلبان انتخابات را تحریم کرده اند ولی باز می‌توانند کسانی پیدا کنند و زمینه‌ساز افزایش مشارکت شوند.

سید حسین جعفری: در دنیا انتخابات براساس احزاب است و انتخابات بدون حزب را قابل تصور نمی‌دانند و همه مردم در این عرصه خود را سهیم و شریک در انتخابات می‌دانند اما در جمهوری اسلامی به عنوان نظامی نوپا، امام راحل رویکرد مردم سالاری دینی را به عنوان محور برگزیدند که در کنار آن محوری بنام اسلام است که جمع کردن این دو محور کار سختی است.

مبنای انقلاب اسلامی از دید امام راحل انقلاب فرهنگی بوده و آن چیزی که مبنای قانون اساسی و اندیشه سیاسی امام بوده، این است که حضور در انتخابات تکلیفی شرعی برای مردم است. نظام مردم سالای دینی علاوه بر داشتن نگاه دموکراسی غربی وجه اسلامی را دارا است و با این نگاه فکر می‌کنم حضور مردم در صحنه انتخابات برای سرنوشت کشور بسیار حائز اهمیت است ولی متاسفانه دولت‌های مختلفی که آمدند با نگاه سلیقه شرایطی منجر به رشد انتخابات و افزایش مشارکت سیاسی را دنبال نکردند که عمده دلیل آن اولویت قرار دادن موضوع‎های مختلف اقتصادی و سیاسی در دولت‌های ادوار مختلف است.بحث معیشت اقتصادی و دخیل بودن آن در میزان مشارکت انتخاباتی را قبول ندارم و نمونه آن نیز تورم بالای ترکیه و مشارکت پررنگ مردم آن در صحنه انتخابات است.

افزایش مشارکت در انتخابات چندین راهکار دارد یکی اینکه باید سازمان‌ها و ارگان‌های شکل گرفته در خارج از قانون اساسی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش مجلس را کمرنگ کرده که این وضعیت بیانگر ضرورت بازنگری در قانون اساسی برای سازمان‌ها و ارگان‌های شکل گرفته در خارج از این قانون است. به عنوان نمونه امروز دانشجوها به عنوان ظرفیتی برای گرم کردن تنور انتخابات عنوان می‌کنند که در سایه وجود دستگاه‌ها و شوراهای خارج از قانون اساسی، مجلس کجای کشور جا داشته و چه نقشی در سرنوشت مردم دارد.

هوشمند:همه طیف‌های سیاسی در انتخابات شرکت می‌کنند/قاسمی:اصولگرایان بوشهری با ۲لیست می‌آیند

بحث معیشت اقتصادی و دخیل بودن آن در میزان مشارکت انتخاباتی را قبول ندارم و نمونه آن نیز تورم بالای ترکیه و مشارکت پررنگ مردم آن در صحنه انتخابات است. اکنون و پیرامون انتخابات آنچه که باید مدنظر باشد نظر و اندیشه سیاسی امام راحل و همچنین امامین انقلاب مبنی بر مردم سالاری دینی است. اکنون دستگاه‌ها و هر قشری در آستانه انتخابات برای جبران کاستی‌ها مطالبه و سهم خواهی دارد و در این بین داوطلبان ورود به مجلس نیز وقت بسیار کوتاه و یک هفته‌ای برای ارائه دیدگاه و نظرات خود دارد که برای تبلیغات انتخاباتی چنین وقت و زمانی منطقی به نظر نمی‎‌رسد. در این مدت تبلیغات یک بی عدالتی وجود دارد چراکه نمایندگان کنونی در مقایسه با داوطلبان جدید الورود به این عرصه زمان بیشتری برای تبلیغات دارند.

به طور کلی چون مبنای انقلاب اسلامی ایران براساس دیدگاه و اندیشه سیاسی امام راحل(ره) است باید با کمتر کردن مشکلات مردم، حضور پررنگ تری در انتخابات رقم می‌خورد.

نصرالله شفیعی: بعد از انقلاب اسلامی ایران یکی از نعمت‌های نصیب ملت ایران شد انتخابات است چراکه کشور قرن‌ها از این نعمت برای دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود بی بهره بوده است. انتخابات برای مردم یک سرمایه و یک حق است و مردم به طور طبیعی بیش از هر چیزی باید مدافع حق خود باشند. به عبارتی اگر کسانی تبلیغ می‌کنند که مردم در انتخابات شرکت نکنند به دنبال این هستند تا آنان را از یک حق قانون و واقعی محروم کنند.عده‌ای نیز به دلیل یک سری مشکلات از جمله اقتصادی اعتراض داشته و قصد شرکت در انتخابات ندارند اما خوب است بدانند شرکت نکردن در انتخابات هیچ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بر بار مشکلات اضافه و همچنین دشمن برای پیاده‌سازی اهداف شوم خود امیدوارتر می‌شود. 

در باب اهمیت انتخابات مقام معظم رهبری فرموند " انتخابات حق الناس است" و هر کسی باید به حق خود توجه کرده و نگذارد این حق ضایع شود.تجربه نشان داده که انتخابات می‌تواند نقش بسیار موثری در پیشرفت کشور داشته باشد و علاوه بر ایجاد شور و هیجان برای مردم و همچنین انگیزه برای مدیران و مسئولان، موجب یاس و ناامیدی دشمنان می‌شود.دشمنی که برای نابودی و تجزیه ایران اسلامی دندان تیز کرده تلاش دارد تا مردم در انتخابات مشارکت نکنند. دشمن هیچگاه خیر طرف مقابل خود را نمی‌خواهد و به همین دلیل به طور مستمر برای کمرنگ تر کردن حضور مردم در انتخابات تلاش می‌کنند.

عده‌ای نیز به دلیل یک سری مشکلات از جمله اقتصادی اعتراض داشته و قصد شرکت در انتخابات ندارند اما خوب است بدانند شرکت نکردن در انتخابات هیچ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بر بار مشکلات اضافه و همچنین دشمن برای پیاده‌سازی اهداف شوم خود امیدوارتر می‌شود. پس از هر جهتی شرکت در انتخابات ضرورت بوده و مردم با حضور خود در این صحنه می‌تواند امنیت و سلامت کشور را ضمانت کنند. چنانچه مردم در این صحنه شرکت و مجلسی همگام با دولت سیزدهم انتخاب کند در آینده نزدیک شاهد حل مشکلات خواهیم بود.

به شخصه اعتقاد دارم کسی نباید با انتخابات قهر کند و به فرموده رهبر معظم انقلاب "هر کسی دل در گرو ایران اسلامی دارد باید در این صحنه شرکت کند". رسانه‌ها و بویژه رسانه‌های فعال در فضای مجازی می‌توانند با امیدآفرینی در بین مردم زمینه را برای بالا بردن مشارکت انتخابات فراهم کنند.به دولت نقدهایی وجود دارد ولی باید خدمات دولت و بویژه توسعه زیرساخت‌ها مورد توجه قرار گیرد که در مقایسه عملکرد نیز می‌توان به کارنامه مثبت دولت پی برد.

هوشمند:همه طیف‌های سیاسی در انتخابات شرکت می‌کنند/قاسمی:اصولگرایان بوشهری با ۲لیست می‌آیند

اصلاح طلبان دارای یک تفکر و دیدگاه خاص هستند و بخشی از آنان کسانی هستند نگاه‌شان به نظام و انقلاب با یک اختلاف سلیقه به جناح مخالف آنان است. از آنجا که نگاه برخی از اصلاح طلبان راه نجات کشور را دستیابی بر نظام سکولار غربی است و چنانچه این افراد به مجلس راه پیدا کنند چیزی شبیه مجلس ششم رقم خواهد خود و وجود آنان برای نظام سم خواهد شد. این اصلاح طلبان در مجلس ششم به رهبر معظم انقلاب نامه نوشتند تا با نوشیدن جام زهر با غربی‌ها سازش کنند که در صورت وقوع این رویکرد امروز آثاری از نظام و انقلاب اسلامی نبود بلکه یک نظام لیبرال و سکولار وابسته به غرب را داشتیم.آن اصلاح طلبانی که نظام جمهوری اسلامی و انقلاب را قبول دارند و دل در گرو ایران دارند ولی با جناح مقابل اختلاف سلیقه دارد نیاز است در انتخابات شرکت کنند.

دموکراسی واقعی امروز در ایران اسلامی وجود دارد و با وجود تبلیغ دموکراسی غربی، این تنها نام دموکراسی دارد که نمونه آن در آمریکا است که در این کشور غیر از دموکرات‌ها و جمهوری خواهان حزب و جناحی مستقل به قدرت نرسیده است.

مجلس شورای اسلامی هم می تواند نقش مثبت و هم نقش منفی داشته باشد که نمونه منفی آن تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام بود. با این وجود مجلس بر خلاف نظرات برخی از همکاران رسانه‌ای فاقد کارایی موثر نیست و در بسیاری از مواقع تاثیرگذاری لازم را داشتند. مجلس های مختلف با وجود همه مشکلات در سطح خود توانستند کارایی موثر داشته باشند که نمونه آن مجلس یازدهم است که قوانین مثبت و موثر بسیار زیادی به تصویب رساند.

در موضوع احزاب چنانچه در کشور به این سمت پیش برویم خیلی بهتر است و وجود احزاب فعال به انتخاب گزینه اصلح کمک می‌کنند. در کنار فعالیت رسانه ای برای نمونه اینجانب به عنوان دبیر شورای ائتلاف استان بوشهر هنوز از گزینه مدنظر اطلاع ندارم که دلیل آن نیز نبود حزب فعال است.هنوز کشور به آمادگی به حزبی نرسیده و این در حالی است که حزب ها همواره باید فعال باشند و کارایی مطلوب خود را داشته باشند.

به گزارش ایرنا، فعالان رسانه شرکت کننده در این میزگرد انتخاباتی معتقدند که حضور در پای صندوق های رای در کنار این که یک وظیفه برای تعیین سرنوشت کشور برای چهار سال آینده است می تواند به اقتدار نظام سیاسی کشورمان کمک کند تا بتواند در مجامع بین المللی قدرت چانه زنی بیشتری برای اخذ حقوق ملت ایران داشته باشد ضمن این که همگی شرکت کنندگان در این میزگرد قهر با صندوق آرا را نتیجه بخش ندانسته و بر کارکرد خود برای امیدبخشی به جامعه برای داشتن یک انتخابات پرشور و حداکثری صحه گذاشتند.

بنا به اعلام رییس ستاد انتخابات استان بوشهر از ۲۶۴ نفر ثبت نام کننده داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۰ نفر انصراف داده و از بین ۲۵۴ داوطلب باقیمانده، ۱۴۵نفر برای رقابت در این انتخابات توسط هیات نظارت بر انتخابات استان بوشهر و شورای نگهبان تایید صلاحیت شده بودند.

با این شرایط تا امروز تعداد ۱۴۵ نفر معادل ۵۷ درصد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از چهار حوزه انتخابیه استان بوشهر تایید صلاحیت شده اند.

به ازای هر کرسی مجلس در استان تعداد ۳۶ داوطلب در عرصه انتخابات دوره دوازدهم مجلس حضور داشته و احتمال افزایش آمار تاییدی‌ها نیز وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha