قطر: امیدواریم پاسخ آمریکا به کشته شدن نیروهایش تلاش برای آزادی اسرا در غزه را تضعیف نکند

تهران- ایرنا- «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر گفت، امیدوار است که پاسخ آمریکا به کشته شدن سه تن از نیروهایش در اردن به تضعیف پیشرفت‌ها در زمینه توافق احتمالی جدید میان اسرائیل و حماس برای آزادی اسرا منجر نشود.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، نخست وزیر قطر که به آمریکا سفر کرده است، دوشنبه به وقت محلی در یک اندیشکده در واشنگتن گفت: امیدوارم هیچ چیزی تلاش‌های ما را تضعیف نکرده یا پیشرفت‌ها را در مخاطره قرار ندهد.

وی اظهار کرد، اقدام تلافی‌جویانه آمریکا «قطعا تاثیراتی خواهد داشت و یقینا به نحوی بر امنیت منطقه تاثیر خواهد داشت. امیداورم که این مسائل مهار شود.

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) یکشنبه شب در بیانیه‌ای تایید کرد که در حمله یک پهپاد به پایگاهی در شمال شرقی اردن، سه نظامی کشته ایالات متحده کشته شدند. همچنین شمار زخمی‌ها نیز به بیش از ۴۰ نفر افزایش یافته است.

گروههای مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده‌اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

به گزارش الجزیره، نخست وزیر قطر دوشنبه با بیان اینکه «تنش و درگیری‌های جاری در غزه به هیچ وجه به بازگرداندن اسرای اسرائیلی کمک نخواهد کرد» افزود: نقش اصلی ما به عنوان میانجی این است که طرفین و مواضع آن‌ها را به هم نزدیک کنیم.

به طرحی درباره مبادله اسرا رسیده ایم

نخست وزیر قطر تأکید کرد: ️روز یکشنبه به پیشرفت‌هایی در رابطه با زمینه‌سازی به منظور پیشبرد پرونده اسرا دست یافتیم و ️مرحله بعدی مذاکرات ممکن است به آتش‌بس کلی در غزه در آینده منجر شود.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر گفت: مذاکراتی که روز یکشنبه در پاریس پایتخت فرانسه در خصوص توافق احتمالی مبادله اسرا بین گروه های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی انجام شد، شاهد پیشرفت بوده است و دو طرف باید از این فرصت استفاده کنند تا به معادله ای برای پایان دادن همیشگی به نزاع برسند.

وی افزود: دو طرف باید از این فرصت استفاده کنند تا به معادله ای برای پایان دادن همیشگی به نزاع برسند.

نخست وزیر قطر گفت: دوحه یک طرف درگیری نیست، بلکه یک میانجی است و بر خلاف آنچه برخی می گویند نفوذی بر جنبش حماس ندارد.

وی تصریح کرد: معتقدم که ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ممکن است به آتش‌بس دائمی در آینده بینجامد، و این چیزی است که همه ما به دنبال آن هستیم.

به گفته نخست وزیر قطر، دوحه پیشنهادها را به جنبش حماس ارائه خواهد کرد و امید دارد که این جنبش با آنها موافقت کند، زیرا این تنها راه توقف جنگ و بازگشت اسیران است.

وی تاکید کرد: توقف جنگ دیگر تنها یک خواسته فلسطین نیست، بلکه یک خواسته منطقه ای است.

درحال رایزنی با ایران هستیم

وزیر خارجه قطر درباره رایزنی با جنبش انصار الله یمن و تحولات دریای سرخ گفت که قطر در حال حاضر با این جنبش میانجیگری نمی کند، بلکه در حال مذاکره با ایران در خصوص تحولات منطقه است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی درباره انتقاد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از کشور قطر، گفت: نمی‌خواهد درباره این اظهارات اظهار نظر کند و قطر از نتانیاهو یا دیگران انتظاری دارد، اما نقش خود را کاملاً درک می‌کند و به آن اعتقاد دارد. با همه صادق و شفاف است و نقش ما ثابت کرده است که منجر به نتیجه می شود.

شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا دوشنبه به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: مذاکره‌کنندگان اسرائیلی، آمریکایی، مصر و قطر در پاریس بر سر چارچوبی برای آزادی سایر گروگان ها به توافق رسیدند.

این گزارش افزود: این توافق شامل آزادی گروگان‌های (اسرای) آمریکایی و اسرائیلی باقیمانده می شود که به صورت مرحله‌ای است و ابتدا زنان و کودکان آزاد می‌شوند.

ان بی سی نیوز گزارش داد: این توافق همچنین شامل توقف‌های مرحله‌ای در جنگ و ارسال کمک به غزه و تبادل اسرای فلسطینی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha